Witam, mam problem z ustaleniem których miar używać w danych zadaniach: klasycznych/pozycyjnych, bądź oby dwu jednocześnie. Na ćwiczeniach wykładowca powiedział, że w zadaniu takim i takim należy użyć TYLKO miary pozycyjnych. Napiszę polecenia do tych zadań:
1. Wynagrodzenie (w tys. zł) losowo wybranych osób wynosiło:
1,2 ; 1,8 ; 2,2 ; 1,5 ; 1,7 ; 22,0 ; 2,1 ; 1,4
2. Przeprowadzono badanie pracowników pod względem liczby zagranicznych wyjazdów służbowych w ostatnim roku.
W tabelce w kolumnie: "Liczba wyjazdów" dane są kolejno: 0, 1, 2, 3, 4 i więcej.
3. Informacje o wieku zarejestrowanych samochodów osobowych w Polsce w 1995 i 2005 r. przedstawia tablica. W tabelce również w kolumnie: "Wiek(lata)" dane są:
Do 2 lat, 2-6, 7-11, 12-16, 17 i więcej.
Czy ktoś potrafiłby mi wytłumaczyć, dlaczego w powyższych zadaniach należy uzyć tylko miar pozycyjnych? I nawet jeśli użyje miar pozycyjnych, to jak obliczę np. odchylenie ćwiartkowe gdzie dana: 17 i więcej jest za ogólna?
Miary klasyczne, a miary pozycyjne.
Miary klasyczne, a miary pozycyjne.
Treści są podane w 3 punktach. Do każdego punktu polecenie jest takie samo: Za pomocą odpowiednich miar ocenić poziom przeciętny, dyspersję i asymetrię. Dobór miar uzasadnić.
Miary klasyczne, a miary pozycyjne.
A jakie miary za to odpowiadają?poziom przeciętny, dyspersję i asymetrię