Średnia arytmetyczna ze średniej ważonej

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
ramanujan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 7 lis 2009, o 13:34
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Średnia arytmetyczna ze średniej ważonej

Post autor: ramanujan »

Zastanawiam się nad przypadkiem jakim jest jest klasa. Załóżmy, że 3 uczniów rozwiązuje ten sam test. Każde zadanie oprócz liczby punktów ma swoją wagę.

Wagi kolejnych zadań to:
3, 1, 2, 1, 2, 3, 1, co w sumie daje 13.

Obliczam wówczas średnią ważoną dla każdego z nich:
\(\displaystyle{ 3 \cdot 2 + 1 \cdot 1 + 2 \cdot 3 + 1 \cdot 1 + 2 \cdot 2 + 3 \cdot 2 + 1 \cdot 3 = \frac{27}{13} = 2,08}\) - pierwszy uczeń

\(\displaystyle{ 3 \cdot 2 + 1 \cdot 2 + 2 \cdot 2 + 1 \cdot 3 + 2 \cdot 1 + 3 \cdot 1 + 1 \cdot 1 = \frac{21}{13} = 1,62}\) - drugi uczeń

\(\displaystyle{ 3 \cdot 2 + 1 \cdot 1 + 2 \cdot 1 + 1 \cdot 1 + 2 \cdot 1 + 3 \cdot 3 + 1 \cdot1 = \frac{22}{13} = 1,69}\) - trzeci uczeń

Średnia ważona ze wszystkich zadań wszystkich uczniów to:

\(\displaystyle{ (27 + 21 + 22)/(13 + 13 + 13) = 70/39 = 1,794 = 1,8}\) - średnia ważona średnich

Natomiast średnia arytmetyczna ze średnich ważonych 3 uczniów to:

\(\displaystyle{ \frac{ \left( 2,08 + 1,62 + 1,69 \right) }{3} = 1,796 = 1,8}\)

Jak widać średnie te różnią się na 3 miejscu po przecinków, zastanawia mnie to kiedy te różnice zaczną być znaczące, tzn. czy jak bardzo w 30-kilku osobowej klasie z testem na kilkadziesiąt zadań średnia arytmetyczna ze średnich ważonych uczniów będzie się różnić od średniej ważonej z całości.

Jaki według was model należy zastosować do pokazywania rzeczywistej wartości prawidłowych rozwiązań dla całej klasy z wielu sprawdzianów? Dodam, że potrzebne mi to do programu, który projektuję.
szw1710

Średnia arytmetyczna ze średniej ważonej

Post autor: szw1710 »

Obie wielkości, które policzyłeś, są identyczne, zanalizuj to sobie. Różnica w drugim przypadku bierze się ze stosowanych zaokrągleń.

Przecież w pierwszym przypadku masz

\(\displaystyle{ \frac{\frac{27}{13}+\frac{21}{13}+\frac{22}{13}}{3}}\)

czyli właśnie średnią arytmetyczną ze średnich ważonych.

Należy się też zastanowić nad doborem modelu. Co chcesz właściwie policzyć? Niestety na dogłębną analizę nie mam na razie czasu.
ramanujan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 7 lis 2009, o 13:34
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Średnia arytmetyczna ze średniej ważonej

Post autor: ramanujan »

Chcę najlepiej oddać średnią wyników uczniów i średnią klasy, tak żeby można było je ze sobą porównywać. Jednak sprawdziany, kartkówki i inne oceny np. z odpowiedz będą mały inną wagę. Tzn. średnia wyników ucznia będzie się składać z różnych rodzajów wyników, które będą miały różną wagę np. sprawdziany raz będą dłuższe, raz krótsze w związku z czym będzie można otrzymać za nie inne liczby punktów, ponadto czasami trudność kartkówki będzie równa trudności odpowiedzi itd.

Czy w związku z tym lepiej zrezygnować ze średniej arytmetycznej i raz po raz obliczać średnie ważone na kolejnych poziomach: za zadanie, za odpowiedź/kartkówkę/sprawdzian itd. Gdzie można używać średniej arytmetycznej?

Obstaję przy arytmetycznej bo jest łatwiejsza w implementacji.
ODPOWIEDZ