opis cechy ilosciowej

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
omo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 15 sty 2007, o 18:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Bstok

opis cechy ilosciowej

Post autor: omo »

Mam do zrobienia zadanie:
"Na wybranym przykładzie (np. czytelnictwo ksiązek , wyniki testu itp) dokonaj interpretacji nastepujacych wynikow badan:
- klasa a : x (srednia artmetyczna)=15, D(dominanta)=30, Me(mediana)=18, Sx(szereg)=8
- klasa b: x=30, D=28, Me=31, Sx=3
Porownajwyniki i wyciagnij wnioski."

Czy moze mi ktos pomoc? Bo powoli mi sie miesza wszystko. Za przykład wziełam czytelnictwo.
Moze mi ktos zinterpretowac te wyniki?

[ Dodano: 15 Styczeń 2007, 19:08 ]
Interpretacja o ile dobrze zrobiłam do klasy A brzmi:

Srednio w klasie A kazdy przeczytal 15 ksiazek. Wynik ten odchyla sie o -8 i +8 ksiazki od sredniej wartosci przeczytanych ksiazek w bibliotece i miesci sie w przedziale 7-23 ksiazki.
Dominanta wynosi 20 ksiazek, czyli wiele dzieci miało taki wynik. Dominanta znajduje sie w gornej czesci rozkladu i jest znacznie powyzej sredniej klasowej. Srodkowym wynikiem w ilosci przeczytanych ksiazek bylo 18.

Srednio w klasie B kazdy przeczytal 30 ksiazek. Wynik ten odchyla sie o -3 i +3 ksiazki od sredniej wartosci przeczytanych ksiazek w bibliotece i miesci sie w przedziale 27-33 ksiazki. Dominujaca iloscia przecczytanych ksiazek jest 28 ( bylo nejwiecej dzieci, ktore przeczytaly tyle ksiazek). Dominanta znajduje sie w dolnej granicy rozkladu i jest zblizona do sredniej ilosci przeczytanych ksiazek w tej klasie. Srodkowym wynikiem bylo 31 przeczytanych ksiazek.

Ale nie porafie myslec logicznie i nie wie jestem pewna czy napewno klasa B przeczytala wiecej ksiazek?
Co jeszcze mozna z tego wywnioskowac i tu napisac?
Awatar użytkownika
Puzon
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 130
Rejestracja: 13 sty 2007, o 16:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Stary i Nowy Sącz
Pomógł: 20 razy

opis cechy ilosciowej

Post autor: Puzon »

omo pisze:Mam do zrobienia zadanie:
"Na wybranym przykładzie (np. czytelnictwo ksiązek , wyniki testu itp) dokonaj interpretacji nastepujacych wynikow badan:
- klasa a : x (srednia artmetyczna)=15, D(dominanta)=30, Me(mediana)=18, Sx(szereg)=8
- klasa b: x=30, D=28, Me=31, Sx=3
Porownajwyniki i wyciagnij wnioski."

Czy moze mi ktos pomoc? Bo powoli mi sie miesza wszystko. Za przykład wziełam czytelnictwo.
Moze mi ktos zinterpretowac te wyniki?
może takie coś
ponieważ średnia 15 < mediany 18 < dominaty 30 to dosyć wyraźnie wskazuje na asymetrie lewostronną rozkładu tej cechy w klasie A (większość stanowią osoby które przeczytały około 30 książek, ale jest kilka osób co nie czytało prawie wcale), a co do Sx to chodzi raczej o odchylenie standardowe badanej cechy (nie znam określenia szereg) i potraktuj to raczej jak miarę zmienności, bo takie pisanie -8 czy +8 do średniej nie zawsze jest na miejscu - zależy jaka duża klasa (liczba obserwacji)
ponadto dominanta wskazuje na wartość najczęściej występującą, mediana mówi że około 50% badanych miało wyniki większe i mniejsze od 18, a średnia jest taka niska, bo jest kilka osób z bardzo małym czytelnictwem
co do klasy B to nie ma dużych różnic w tych trzech miarach tendencji centralnej (średnia arytm., mediana i dominanta), zatem rozkład cechy jest bardziej symetryczny i mniej zróżnicowany niż w klasie A (Sx=3) - wszyscy ładnie czytali w klasie B
ps. można coś jeszcze dodać na temat min i max jak są dane, wtedy znamy rozrzut (rozstęp) cechy - obszar zmienności
omo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 15 sty 2007, o 18:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Bstok

opis cechy ilosciowej

Post autor: omo »

dzieki slicznie.
Z tym szeregiem pomylilam, ale rzeczywiskie kaza mi na zajeciach pisac "-8 i +8".
ODPOWIEDZ