Witam, mam pytanie dotyczące zaokrąglania przy wyliczaniu ilości i szerokości klasy
otóż mam 50 wyników zatem ilość klas to \(\displaystyle{ k=\sqrt{50} =7,07}\) muszę tę liczbę zaokrąglić. Czy mam to zrobić zgodnie z zasadami do 7 czy tez zaokrąglić z nadmiarem do 8?
teraz kolej na szerokość klasy-h, jeśli przyjmę 7 na ilość klas to szerokość musi wynosić 6 ponieważ \(\displaystyle{ k \cdot h \ge R}\) , R=37, czy też wybrać 8 klas i rozstęp 5? Czy jest jakaś różnica która z tych opcji wybiorę? Która jest "bardziej" poprawna
ilość i szerokość klasy
- forget-me-not
- Użytkownik
- Posty: 121
- Rejestracja: 16 lut 2010, o 19:23
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 20 razy
- Pomógł: 2 razy
ilość i szerokość klasy
Możesz i tak i tak. Ale lepiej zawsze zaokrąglać tak, abyśmy ten nadmiar (niedomiar) mieli jak najmniejszyCzy mam to zrobić zgodnie z zasadami do 7 czy tez zaokrąglić z nadmiarem do 8?
- forget-me-not
- Użytkownik
- Posty: 121
- Rejestracja: 16 lut 2010, o 19:23
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 20 razy
- Pomógł: 2 razy
ilość i szerokość klasy
czyli w takim razie 8 klas i 5 szerokości
dziękuję za pomoc
dziękuję za pomoc
Ostatnio zmieniony 3 kwie 2011, o 17:13 przez forget-me-not, łącznie zmieniany 2 razy.
ilość i szerokość klasy
Wydaje mi się, że jednym z ważniejszych kryteriów jest zdrowy rozsądek. Oczywiście, przy próbie 50-elementowej, czyli jeszcze niezbyt licznej, będziemy się skłaniać do małej liczby klas. Ale czy to będzie 7, 8 czy może 6, zależy od, że tak powiem, kontekstu. Także szerokość klasy, którą oczywiście determinują liczba klas oraz wartości ekstremalne cechy (największa i najmniejsza, czyli rozstęp cechy - ich różnica). Np. jeśli mamy rozstęp jakiejś cechy wynoszący 96, to przy 50-elementowej próbie przyjąłbym 7 klas o szerokości 15 (łatwo się wtedy klasyfikuje elementy próby). Oczywiście ideałem jest szerokość dopasowana do rozstępu cechy, czyli tutaj \(\displaystyle{ \frac{96}{7}=13\frac{5}{7}}\), ale jest to wysoce niepraktyczne Różnice w szerokości klas rzędu 1-2 jednostki nie powodują większych błędów przy wyznaczaniu różnych parametrów typu średnia, kwantyle itp.-- 3 kwi 2011, o 17:12 --
No właśnie - o tym mówiłem w swoim długim pościeczyli w takim razie 8 klas i 5 szerokości
wtedy nawet histogram wychodzi ładniejszy
- forget-me-not
- Użytkownik
- Posty: 121
- Rejestracja: 16 lut 2010, o 19:23
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 20 razy
- Pomógł: 2 razy
ilość i szerokość klasy
czyli nie ma jakiś ścisłych reguł i zasad co do zaokrąglania a liczy się
zatem zaokrąglę w górę
szw1710 pisze:zdrowy rozsądek
zatem zaokrąglę w górę
ilość i szerokość klasy
Są tylko przydatne wzory, np. pierwiastkowy jaki podałaś. Jest też np. taki: \(\displaystyle{ k\approx 1+3{,}322\ln n}\), gdzie \(\displaystyle{ k}\) - liczba klas, \(\displaystyle{ n}\) - liczebność próby. Żaden z nich nie jest obowiązująca wykładnią i rzeczywiście, zdrowy rozsądek odgrywa dużą rolę, ale znów nie jest kryterium jedynymczyli nie ma jakiś ścisłych reguł i zasad co do zaokrąglania