Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: Frey »

Mam zadanie ze statystyki opisowej polegające na stworzeniu szeregu rozdzielczego dla cechy punktowej. Trzeba szereg zrobić oraz opisać 4 główne czynniki, którymi sie kierowało tworząc dany szereg. oczywiście jakość stworzenia takiego szeregu jest kwestią dość subiektywną, ale może ktoś ma pomysł jak zrobić taki szeregi dla dwóch grup danych.
Ukryta treść:    
Mój pomysł (nie chce żeby coś komuś sugerował):
Ukryta treść:    

Drugi zestaw danych:
Ukryta treść:    

Narysowałem to sobie na osi, ale mimo wszystko nie widzę, pomysłu na stworzenie sensownych przedziałów. Myślałem, żeby zrobić przedziały 25-35. 35-45 itd. Lecz wtedy powstanie 1 przedział pusty oraz przedziały będą szersze niż zakres cechy.


Każda rada się przyda.
miodzio1988

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: miodzio1988 »

Tak wybieranie sobie przedziałów subiektywnie nie zawsze działa.

coś może bardziej uniwersalnego Ci podrzucę.

Miałem dotychczas jedną godzinę zajęc ze statystyki ( resztę godzin spędziłem w szpitalu. Tja, tja, Miodek choruje) , ale mam nadzieję, że pomogę.

Najpierw patrzymy ile mamy próbek. Pierwiastkujemy daną liczbę ( brzydki pierwiastek zaokrąglamy do liczby całkowitej ). Wychodzi nam jakaś liczba \(\displaystyle{ k}\) I teraz liczymy rozstęp (\(\displaystyle{ R}\)). Rozstęp wiesz jak liczyć, nie?

Kandydatem naszym na długość klasy będzie właśnie \(\displaystyle{ b'= \frac{R}{k}}\)

I teraz w zależności od tego co nam wyjdzie będziemy nakładać albo zabierać ( tak , aby wyszedł nam jakiś w miarę ludzki przedział, czyli powiedzmy, że coś całkowitego).

Ma sens to co piszę póki co? ;] Jak nie to sorry.
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: Frey »

No to nadal nic nie mówi Jeśli przez "próbki" rozumiesz zbiorowość badaną.
Na pewno ma to jakiś sens bo np. w drugim przykładzie mamy zbiorowość 74, pierwiastek z tego to tak 8,6. Rozpiętość, miedzy 30 a 90, to 60. Zatem powinno być tak tak z 7 przedziałów (+/- 1). Moje zasugerowane klasy dzielą zbiorowość na 7 (czyli można powiedzieć, że intuicyjnie się wstrzeliłem), Ale czy te przedziały powinny być akurat takie?

Czekam na dalsze wskazówki
miodzio1988

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: miodzio1988 »

Jeśli przez "próbki" rozumiesz zbiorowość badaną.
Tak

No i to co piszesz :

1) nie koliduje z intuicją

2) Ma poprawną argumentację ( bo jest to uniwersalny sposób tworzenia szeregu rozdzielczego)
Ale czy te przedziały powinny być akurat takie?
szczerze? Mogą być dowolne. Tylko, że raczej przydałyby się takie "mądre" te przedziały . Ale te wydają się być całkiem sensowne. Wystarczy, że histogram sobie z tego później narysujesz i zobacz czy wygląda ten histogram ok. To też będzie jakaś weryfikacja
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: Frey »

No właśnie chce, żeby histogram pokazywał jedno-modalność, a w drugim przypadku tak końcówka danych psuje wszystko
miodzio1988

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: miodzio1988 »

No to jak się zrobi wg tego co ja mówię szereg no to histogram też powinien wyjść przyzwoity. Pokaż jaki ten histogram wychoidzi
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: Frey »

Szczerze wygląda to znośnie, ale też nie jakoś ładnie.

(Powinny być te słupki złączone, ale trudno już dam takie)


(Wykres jest ważnym elementem zadania proszę nie usuwać)

Jak widać na załączonym obrazku mamy drobny problem. Wykres po lewo byłby w porządku gdyby w przedziale 15-29 było ze 2 elementy więcej. Ale chyba lepiej się tego nie zrobi.

Wykres po prawo jest prawie doskonały, gdyby nie przedział pusty (przez co nie ma jednomodalności). Zastanawiam się czy nie połączyć dwóch ostatnich klas i stworzyć jedną 75-95, wtedy histogram wyjdzie ładny, choć stracimy to że klasy nie będą równe. Która opcja jest lepsza?
miodzio1988

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: miodzio1988 »

Jak widać na załączonym obrazku mamy drobny problem. Wykres po lewo byłby w porządku gdyby w przedziale 15-29 było ze 2 elementy więcej. Ale chyba lepiej się tego nie zrobi.
Prawda to. A problem jest niby jaki? Modalność widoczna strasznie.
Wykres po prawo jest prawie doskonały, gdyby nie przedział pusty (przez co nie ma jednomodalności). Zastanawiam się czy nie połączyć dwóch ostatnich klas i stworzyć jedną 75-95, wtedy histogram wyjdzie ładny, choć stracimy to że klasy nie będą równe. Która opcja jest lepsza?
Oczywiście scalanie nie wchodzi w grę. Bo niby po co?

A co to jest jednomodalnosc?
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Skonstrułuj szereg rozdzielczy

Post autor: Frey »

Jednomodalność to jest jak taki histogram albo wielobok liniowy (czy jak to tam się nazywa), maja tylko jeden "garb" na rysunku, a potem w obie strony opadają. Czyli wyglądają trochę jak wykres funkcji kwadratowej (o współczynniku a ujemnym). Przynajmniej tak mi się wydaje.

Okej sądzę, że nic lepszego się nie wymyśli przy tych danych. Zrobię tak jak wyżej, po za tym statystyka opisowa nie wzbudza jakiegoś wielkiego zainteresowania na forum
ODPOWIEDZ