Test Pearsona (chi-kwadrat) - zasada postępowania dla ankiet

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
olejpoland
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 11 lis 2009, o 21:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lodz
Podziękował: 1 raz

Test Pearsona (chi-kwadrat) - zasada postępowania dla ankiet

Post autor: olejpoland »

Witam, mam następujący problem.
Załóżmy, że przeprowadzałem ankietę. Do wyboru były 4 odpowiedzi o LP: 1, 2, 3, 4.
Odpowiedzi 12 przebadanych chłopców rozłożyły się następująco: 3, 6, 2, 1
Odpowiedzi 19 przebadanych dziewcząt rozłożyły się następująco: 11, 5, 2, 1
Problem: Sprawdzić, czy dane pytanie jest istotne statystycznie posługując się rozkładem chi kwadrat (test Pearsona)

Tak naprawdę nie robię tego dla siebie, więc jestem aktualnie rzucony na głęboką wodę bez jakiejkolwiek wiedzy co i jak i nie bardzo rozumiem, jak się za to zabrać.

Moje metoda rozumowania:
Zgodnie z Wikipedią, potrzebna mi "odpowiadająca wartość teoretyczna (oczekiwana), wynikająca z hipotezy". Rozumiem, że chodzi o to, ile danych odpowiedzi wśród określonej grupy się spodziewałem. Załóżmy więc, że spodziewałem się równego rozkładu odpowiedzi wśród np. chłopców. Wychodzi więc, że otrzymana wartość teoretyczna wynosi dla każdej odpowiedzi 3 (bo 12 chłopców / 4 odpowiedzi). Teraz podstawiam to do wzoru
\(\displaystyle{ \frac{{(wartosc mierzona [3, 6, 2, 1] - teoretyczna [3, 3, 3, 3])}^2}{teoretyczna [3, 3, 3, 3]}}\)
Przeprowadzam obliczenia dla wszystkich kolejnych liczb podanych w nawiasie kwadratowym, a wyniki sumuję i mam współczynnik chi kwadrat, który porównuję z wartościami tabelarycznymi.

Czy w moim rozumowaniu jest chociaż trochę prawdy? Będę wdzięczny za naprowadzenie mnie na właściwe tory.
ODPOWIEDZ