szeregi rozdzielcze, zmienne losowe

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
gazeliness
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 8 gru 2008, o 22:37
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: poznan

szeregi rozdzielcze, zmienne losowe

Post autor: gazeliness »

LIczba uczniów nieobecnych w poszczególnych dniach marca w klasach III a i III b przedstawia sie nastepujaco:
III a : 1,2,0,0,1,2,3,0,1,2,4,1,3,2,0,0,1,2,1,0,1
III b : 1,0,1,0,2,3,2,1,2,1,3,5,1,1,2,1,2,5,1,0,0,
przeprowadz analize liczby uczniów nieobecnych w poszczególnych klasach. frekwencja ktorej z klas jest lepsza?

zad2
w wyniku obserwacji otrzymano dane 1,3,5,5,5,3,1,3,3,4,1,3,4,5,4,3,1,4,1,5,
a) zapisz dane w postaci szeregu rozdzielczego
b) podaj rozklad zmiennej losowej ( wartosci cechy)
c) przedstaw dane za pomocą diagramu kolowego

Zad3
cene dolara w dniu 23 czerwca 2003 roku przedstawia tabela
A) oblicz średnią wartosc dolara w skupie i sprzedaży oraz rozproszenie wokol sredniej ceny
B) przedstaw dane z tabeli na diagramie
kupno sprzedaz
gdansk 3,75 3,91
katowce 3,75 3,85
krakow 3,78 3,84
lodz 3,75 3,98
poznan 3,75 3,89
szczecin 3,72 3,87
swiecko 3,61 3,8
warszawa 3,78 3,84

z gory dzieki za jakakolwiek pomoc
Ostatnio zmieniony 9 sty 2009, o 17:14 przez gazeliness, łącznie zmieniany 1 raz.
agulka1987
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3090
Rejestracja: 24 paź 2008, o 15:23
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Opole
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 879 razy

szeregi rozdzielcze, zmienne losowe

Post autor: agulka1987 »

gazeliness pisze:LIczba uczniów nieobecnych w poszczególnych dniach marca w klasach III a i III b przedstawia sie nastepujaco:
III a : 1,2,0,0,1,2,3,0,1,2,4,1,3,2,0,0,1,2,1,0,1
III b : 1,0,1,0,2,3,2,1,2,1,3,5,1,1,2,1,2,5,1,0,0,
przeprowadz analize liczby uczniów nieobecnych w poszczególnych klasach. frekwencja ktorej z klas jest lepsza?
w pierwszej kolejności obliczamy średnie arytmetyczne oddzielnie dla każdej klasy

\(\displaystyle{ \overline{x} = \frac{ \sum x_{i} }{N}}\)

\(\displaystyle{ \sum x_{i}}\) - liczba dni opuszczonych przez uczniów danej klasy
\(\displaystyle{ N}\)- ilość dni obserwacji

następnie dla każdej klasy obliczasz odchylenie standardowe

\(\displaystyle{ s = \sqrt{ \frac{ \sum (x_{i} - \overline{x})^2}{N}}}\)

a teraz dla każdej klasy obliczasz stopień zróżnicowania

\(\displaystyle{ V_{s} = \frac{s}{\overline{x}} 100}\)

ta klasa w której stopień zróżnicowania będzie niższy ma lepsza frekfencję
zad2
w wyniku obserwacji otrzymano dane 1,3,5,5,5,3,1,3,3,4,1,3,4,5,4,3,1,4,1,5,
a) zapisz dane w postaci szeregu rozdzielczego
b) podaj rozklad zmiennej losowej ( wartosci cechy)
c) przedstaw dane za pomocą diagramu kolowego

a) tworzysz tabelę

\(\displaystyle{ \begin{tabular}{rcl}
x_{i} & n_{i} \\
1 & 5 \\
3 & 6 \\
4 & 4 \\
5 & 5 \\
\end{tabular}}\)


c) liczysz strukturę (najlepiej rozszerzyć tabelę o ta kolumnę)

\(\displaystyle{ \omega_{i} = \frac{n_{i}}{N}}\)

a teraz rysujesz koło i dzielisz je zgodnie ze strukturą
Zad3
cene dolara w dniu 23 czerwca 2003 roku przedstawia tabela
A) oblicz średnią wartosc dolara w skupie i sprzedaży oraz rozproszenie wokol sredniej ceny
B) przedstaw dane z tabeli na diagramie
kupno sprzedaz
gdansk 3,75 3,91
katowce 3,75 3,85
krakow 3,78 3,84
lodz 3,75 3,98
poznan 3,75 3,89
szczecin 3,72 3,87
swiecko 3,61 3,8
warszawa 3,78 3,84

z gory dzieki za jakakolwiek pomoc

średnia jak w zadaniu 1 zliczyć kursy ze wszystkich miast i podzielić przez liczbę miast (oczywiście oddzielnie dla sprzedaży i oddzielnie dla kupna)

nastepnie odchylenie standardowe (oddzielnie dla kupna i sprzedazy)

a następnie wyznaczyć typowy obszar zmienności (oddzielnie dla kupna i sprzedazy)

\(\displaystyle{ \overline{x} - s < x_{typ} < \overline{x} +s}\)


co do wykresu to zrobiłabym:

na osi x wszystkie miasta
na osi y kursy

i narysować dwie łamane oddzielnie dla sprzedaży oddzielnie dla kupna
gazeliness
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 8 gru 2008, o 22:37
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: poznan

szeregi rozdzielcze, zmienne losowe

Post autor: gazeliness »

a własnie tego tez nie wiem kiedy mamy do czynienia z duza liczba obserwacji a kiedy z mała ??
agulka1987
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3090
Rejestracja: 24 paź 2008, o 15:23
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Opole
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 879 razy

szeregi rozdzielcze, zmienne losowe

Post autor: agulka1987 »

duża próba - \(\displaystyle{ n>30}\)

mała próba - \(\displaystyle{ n 30}\)
ODPOWIEDZ