zadanie z genetyki, prawdopodobieństwo tej samej płci.

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
allure
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 58
Rejestracja: 13 lut 2008, o 19:34
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Z nikąd
Podziękował: 10 razy

zadanie z genetyki, prawdopodobieństwo tej samej płci.

Post autor: allure »

Kotki rodzą cztery kotki w miocie. Jakie jest prawdopodobieństwo, że kotki urodzonej w jednym miocie będą tej samej płci?

Zadanie jest niezwykle kontrowersyjne w naszej klasie, część klasy otrzymuje jeden wynik, w niej ja jestem ;], a część klasy, nauczyciel od biologi, a nawet w odpowiedziach książki poświęconej maturze z bioli drugi wynik. Ponieważ nauczyciel od biologii nie mógł nas przekonać to poszedł skonsultować się z nauczycielką od matematyki, która też twierdzi jak on.

Czy moglibyście podać wynik taki jak wy sądzicie i uargumentować, tak żebym ja został przekonany, albo tak abym mógł odpowiednio przekonać nauczyciela?

Mojego wyniku na razie nie zdradzę potem będę się kłócił, że mój jest prawdziwy ;P.

Z góry dziękuję.
Awatar użytkownika
Wicio
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1318
Rejestracja: 13 maja 2008, o 21:22
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 561 razy

zadanie z genetyki, prawdopodobieństwo tej samej płci.

Post autor: Wicio »

Chyba tak
\(\displaystyle{ P(A)=2 \frac{ {1 \choose 1} {1 \choose 1} {1 \choose 1} {1 \choose 1} }{{2 \choose 1} {2 \choose 1} {2 \choose 1} {2 \choose 1}} = \frac{1}{8}}\)
allure
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 58
Rejestracja: 13 lut 2008, o 19:34
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Z nikąd
Podziękował: 10 razy

zadanie z genetyki, prawdopodobieństwo tej samej płci.

Post autor: allure »

No widzisz i taka też jest moja odpowiedź na to zadanie, ale mój nauczyciel od biologi sądzi inaczej, nauczycielka z matmy też inaczej, że to niby 2/5, bo może być:
0 samców 4 samic
1-3
2-2-
3-1
4-0