Przedsiębiorca produkuje specjalistyczną aparaturę. 1% jest wadliwe 99% sprawne. Jeśli klient zgłosi reklamacje i okaże się ona słuszna - wymiana na nowy towar + dodatkowe koszty za spowodowanie strat wadliwym działaniem. 80% klientów zgłasza reklamacje w uzasadnionych przypadkach 20% klientów jest nieuczciwe i chce naciągnąć producenta na wymianę sprzętu na nowy.
Jeśli zgłosi się do producenta kolejny klient z reklamacją, to jakie jest prawdopodobieństwo, że jego reklamacja jest rzeczywiście uzasadniona ?
Jest to zadanie na Bayesa. Ja rozumuje tak. Rysujemy drzewko.
Pierwsze rozgałęzienie - > 0,99 sprawne; 0,01 niesprawne
0,99 sprawne -> 0,2 nieuczciwi zwracający; 0,8 uczciwi niezwracający
0,01 -> 1 wszyscy zwracają niezależnie czy są uczciwi czy nie bo jest rzeczywiście niesprawne
Więc \(\displaystyle{ P(A)=\frac{0,01*1}{0,01*1 + 0,2 * 0,99}=0,048}\)
Największy problem w tym, że mój wykładowca nie zgadza się z tym wynikiem i twierdzi, że poprawne rozwiązanie to 0,038. Czy to ja zrobiłem gdzieś błąd w rozumowaniu czy wykładowca uniwersytecki jest niedouczony ?
Wątpić w uczciwość klientów ?
-
- Użytkownik
- Posty: 48
- Rejestracja: 24 lis 2008, o 12:53
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: radom
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 12 razy
Wątpić w uczciwość klientów ?
Ja zaczne od tego ze nie rozumiem jednej kwestii:
Podajesz w danych, że
Poza tym skad sie wzieli Ci
Podajesz w danych, że
A potem piszesz85% klientów zgłasza reklamacje w uzasadnionych przypadkach 15%
Jak dla mnie troche sprzeczne.0,2 nieuczciwi zwracający; 0,8 uczciwi niezwracający
Poza tym skad sie wzieli Ci
? To sa Ci ktorzy dostali sprawny sprzet i go nie reklamuja? Czy to sa Ci uczciwi ktorzy reklamuja go w uzasadnionych przypadkach?uczciwi niezwracający
-
- Użytkownik
- Posty: 13
- Rejestracja: 19 lis 2006, o 14:03
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: wawa
- Podziękował: 3 razy
Wątpić w uczciwość klientów ?
1) już zmieniłem wkradł się mały błąd w danych
2) uczciwi niezwracający to tak jak napisałeś "Ci którzy dostali sprawny sprzęt i go nie reklamują"
2) uczciwi niezwracający to tak jak napisałeś "Ci którzy dostali sprawny sprzęt i go nie reklamują"