zadanie maturalne - 8 rzutów kostką
-
- Użytkownik
- Posty: 47
- Rejestracja: 19 paź 2006, o 23:14
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 7 razy
zadanie maturalne - 8 rzutów kostką
osiem rzutów sześcienną kostką, oblicz P że każda cyferka wypadnie przynajmniej raz
co jest złego w rozumowaniu:
\(\displaystyle{ |OMEGA|= 6^{8}}\)
\(\displaystyle{ |A|=6*5*4*3*2*1*6*6}\)
(jedna z sześciu cyferek, jedna z pięciu pozostałych, bla bla bla * obojetnie jakie numerki)
co jest złego w rozumowaniu:
\(\displaystyle{ |OMEGA|= 6^{8}}\)
\(\displaystyle{ |A|=6*5*4*3*2*1*6*6}\)
(jedna z sześciu cyferek, jedna z pięciu pozostałych, bla bla bla * obojetnie jakie numerki)
-
- Użytkownik
- Posty: 670
- Rejestracja: 2 paź 2007, o 16:57
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Grodzisko/Wrocław
- Podziękował: 98 razy
- Pomógł: 37 razy
zadanie maturalne - 8 rzutów kostką
Auron, jak rzucamy kostką to zawsze uwzględnia się kolejność, bo widzimy kolejne rzuty. lecz nie umiem tego wyliczyć. ale jeszcze pomyślę nad tym
- Janek Kos
- Użytkownik
- Posty: 417
- Rejestracja: 20 lis 2005, o 22:47
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Pomógł: 98 razy
zadanie maturalne - 8 rzutów kostką
Musimy policzyć ile mamy różnych ciągów złożonych z liczb 11123456, gdzie zamiast trzech jedynek może wystąpić jedna z 6 cyfr (np. 12223456, 12333456,...). Takich ciągów jest \(\displaystyle{ 6\cdot \frac{8!}{3!}}\)
Teraz musimy policzyć ile jest ciągów (11223456,11233456, itd.), gdzie dwie liczby, które występują dwukrotnie wybieramy spośród sześciu. Jest ich \(\displaystyle{ {6\choose 2}\frac{8!}{2!2!}}\)
Szukane p-stwo wynosi:
\(\displaystyle{ P=\frac{6\cdot \frac{8!}{3!}+{6\choose 2}\frac{8!}{2!2!}}{6^8}}\)
Teraz musimy policzyć ile jest ciągów (11223456,11233456, itd.), gdzie dwie liczby, które występują dwukrotnie wybieramy spośród sześciu. Jest ich \(\displaystyle{ {6\choose 2}\frac{8!}{2!2!}}\)
Szukane p-stwo wynosi:
\(\displaystyle{ P=\frac{6\cdot \frac{8!}{3!}+{6\choose 2}\frac{8!}{2!2!}}{6^8}}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 47
- Rejestracja: 19 paź 2006, o 23:14
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 7 razy
zadanie maturalne - 8 rzutów kostką
Janek, móglbys bardziej rozpisać czemu tak?
[ Dodano: 13 Maj 2008, 21:53 ]
jużwiem
\(\displaystyle{ {6 \choose 1}}\)(jedna z sześciu cyfer która sie powtarza) * \(\displaystyle{ {8 \choose 3}}\)(w trzech wybranych miejscach w ciągu tych cyfr) * 5! czyli rozmieszczenie niepowtarzających się cyfr
analogicznie A2;p
[ Dodano: 13 Maj 2008, 21:53 ]
jużwiem
\(\displaystyle{ {6 \choose 1}}\)(jedna z sześciu cyfer która sie powtarza) * \(\displaystyle{ {8 \choose 3}}\)(w trzech wybranych miejscach w ciągu tych cyfr) * 5! czyli rozmieszczenie niepowtarzających się cyfr
analogicznie A2;p
-
- Użytkownik
- Posty: 670
- Rejestracja: 2 paź 2007, o 16:57
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Grodzisko/Wrocław
- Podziękował: 98 razy
- Pomógł: 37 razy
zadanie maturalne - 8 rzutów kostką
Auron, a rozumiesz dlaczego tak to trzeba zrobic?
[ Dodano: 13 Maj 2008, 22:08 ]
oby jutro nic nie było z prawdopodobieństwa
[ Dodano: 13 Maj 2008, 22:08 ]
oby jutro nic nie było z prawdopodobieństwa
- Janek Kos
- Użytkownik
- Posty: 417
- Rejestracja: 20 lis 2005, o 22:47
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Pomógł: 98 razy
zadanie maturalne - 8 rzutów kostką
Chodziło mi o to, że faktycznie tę liczbę, która się powtarza w pierwszym przypadku, wybieramy na 6 sposobów a w drugim, dlatego, że powtarzają się dwie, to wybieramy dwie spośród sześciu, czyli kombinacje.
Te silnie natomiast, to wzór na permutacje z powtórzeniami. Tu powinny się wam przypomnieć te wszystkie zadania, gdzie musieliśmy powiedzieć ile możemy utworzyć różnych wyrazów mających sens lub nie ze wszystkich liter słowa MATEMATYKA czy LOKOMOTYWA itd. Do tego wykorzystujemy permutacje z powtórzeniami. Dla MATEMATYKI będzie to \(\displaystyle{ \frac{10!}{2!3!2!}}\) wyrazów, bo M - powtarza się 2 razy, A - 3 razy i T - 2 razy.
Te silnie natomiast, to wzór na permutacje z powtórzeniami. Tu powinny się wam przypomnieć te wszystkie zadania, gdzie musieliśmy powiedzieć ile możemy utworzyć różnych wyrazów mających sens lub nie ze wszystkich liter słowa MATEMATYKA czy LOKOMOTYWA itd. Do tego wykorzystujemy permutacje z powtórzeniami. Dla MATEMATYKI będzie to \(\displaystyle{ \frac{10!}{2!3!2!}}\) wyrazów, bo M - powtarza się 2 razy, A - 3 razy i T - 2 razy.