Cześć, mam zadanie o następującej treści:
W \(\displaystyle{ n}\) ponumerowanych pudełkach rozmieszczono losowo \(\displaystyle{ n+2}\) przedmioty. Jakie jest prawdopodobieństwo, że co najwyżej jedno pudełko jest puste?
W treści zadania nie ma sprecyzowane, czy przedmioty są rozróżnialne, czy nie, więc chcę rozważyć dwa przypadki:
1. Przedmioty nierozróżnialne:
\(\displaystyle{ |\Omega|= {n+2+n-1 \choose n+2} = {2n+1 \choose n+2}}\)
\(\displaystyle{ A = A _{1} \cup A _{2} }\), gdzie
\(\displaystyle{ A _{1} -}\) żadne pudełko nie jest puste (wybieram na jeden sposób ciąg pudełek taki, że w każdym jest jedna kula, potem kombinacje bez powtórzeń – dwa przedmioty i \(\displaystyle{ n}\) pudełek
\(\displaystyle{ A _{2} -}\) najpierw wybieram jedno pudełko, które będzie puste, potem uzupełniam \(\displaystyle{ n - 1}\) pudełek \(\displaystyle{ n - 1}\) przedmiotami, na końcu zaś muszę \(\displaystyle{ 3}\) pozostałe przedmioty umieścić w \(\displaystyle{ n - 1}\) pozostałych pudełkach)
\(\displaystyle{ |A _{1}| = {n+2-1 \choose 2}={n+1 \choose 2}}\)
\(\displaystyle{ |A_{2}| = {n \choose 1} {n-1 \choose n-1} {n-1+3-1 \choose 3} }\)
2. Przedmioty rozróżnialne
\(\displaystyle{ |\Omega|= n^{n+2} }\)
\(\displaystyle{ A = A _{1} \cup A _{2} }\), gdzie
\(\displaystyle{ A _{1} -}\) żadne pudełko nie jest puste (wybór \(\displaystyle{ n}\) przedmiotów spośród \(\displaystyle{ n+2}\) i umieszczenie ich na \(\displaystyle{ n!}\) sposobów, potem dwa pozostałe przedmioty na \(\displaystyle{ n ^{2} }\) sposobów)
\(\displaystyle{ A _{2} -}\) jedno pudełko jest puste (wybieram na \(\displaystyle{ n}\) sposobów puste pudełko, potem postępuję tak, jak wyżej)
\(\displaystyle{ |A _{1}| = {n+2 \choose n} \cdot n! \cdot n ^{2}}\)
\(\displaystyle{ |A _{2}| = n \cdot {n+2 \choose n} \cdot (n-1)! \cdot (n-1) ^{2}}\)
Czy takie podejścia mają sens?
Odpowiedź do zadania (liczność zbioru zdarzenia sprzyjającego) to \(\displaystyle{ \frac{n \cdot (n+1) \cdot (n^{2}-n+3) }{6} }\), co raczej nie zgadza się z żadną z powyższych. Przeczuwam jednak, że chodzi o przedmioty rozróżnialne, jako że taka klasa ma realnie większy sens.
Wrzucanie n+2 przedmiotów do n ponumerowanych pudełek
-
- Użytkownik
- Posty: 30
- Rejestracja: 16 wrz 2012, o 15:13
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 7 razy
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8585
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3351 razy
Re: Wrzucanie n+2 przedmiotów do n ponumerowanych pudełek
Pierwsze rozwiązanie jest poprawne.
A jednak się zgadza, gdyż dokładnie tyle wynosi moc zbioru A z przypadku 1. Teraz wystarczy ją podzielić przez moc zbioru wszystkich możliwych zdarzeń, a uzyskasz szukane prawdopodobieństwo.Filippo9669 pisze: ↑2 lis 2019, o 15:57 Odpowiedź do zadania (liczność zbioru zdarzenia sprzyjającego) to \(\displaystyle{ \frac{n \cdot (n+1) \cdot (n^{2}-n+3) }{6} }\), co raczej nie zgadza się z żadną z powyższych.
- JHN
- Użytkownik
- Posty: 668
- Rejestracja: 8 lip 2007, o 18:09
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Radom
- Podziękował: 7 razy
- Pomógł: 206 razy
Re: Wrzucanie n+2 przedmiotów do n ponumerowanych pudełek
Mam wrażenie, że liczysz krotnie pewne ustawienia...
Dla rozróżnialnych elementów liczyłbym tak:
\(\displaystyle{ A_1}\): wybieram jedno pudełko i trzy przedmioty wkładam do niego, pozostałe permutuje w pudełkach albo wybieram dwa pudełka, wybieram dwa przedmioty do pierwszego z nich i z pozostałych wybieram dwa przedmioty do drugiego z nich, pozostałe permutuje, zatem
\(\displaystyle{ |A_1|= {n \choose 1}\cdot {n +2 \choose 3}\cdot (n-1)! + {n \choose 2}\cdot {n+2 \choose 2}\cdot {n \choose 2} \cdot (n-2)! }\)
\(\displaystyle{ A_2}\): wybieram jedno pudełko i zamykam go dla przedmiotów, następnie liczę analogicznie do \(\displaystyle{ A_1}\)
\(\displaystyle{ |A_2|= {n \choose 1} \left[
{n-1 \choose 1}\cdot {n+2 \choose 4} \cdot (n-2)!+
{n-1 \choose 1}\cdot {n +2 \choose 3}\cdot {n-2 \choose 1} {n-1 \choose 2} \cdot (n-3)! + \\
+{n-1 \choose 3}\cdot {n+2 \choose 2}\cdot {n \choose 2}\cdot {n-2 \choose 2} \cdot (n-4)! \right] }\)
Pozdrawiam
[edited] i niepotrzebnie...
PS. Nie pamiętam polecenia "nowa linia" w kodzie
Dla rozróżnialnych elementów liczyłbym tak:
\(\displaystyle{ A_1}\): wybieram jedno pudełko i trzy przedmioty wkładam do niego, pozostałe permutuje w pudełkach albo wybieram dwa pudełka, wybieram dwa przedmioty do pierwszego z nich i z pozostałych wybieram dwa przedmioty do drugiego z nich, pozostałe permutuje, zatem
\(\displaystyle{ |A_1|= {n \choose 1}\cdot {n +2 \choose 3}\cdot (n-1)! + {n \choose 2}\cdot {n+2 \choose 2}\cdot {n \choose 2} \cdot (n-2)! }\)
\(\displaystyle{ A_2}\): wybieram jedno pudełko i zamykam go dla przedmiotów, następnie liczę analogicznie do \(\displaystyle{ A_1}\)
\(\displaystyle{ |A_2|= {n \choose 1} \left[
{n-1 \choose 1}\cdot {n+2 \choose 4} \cdot (n-2)!+
{n-1 \choose 1}\cdot {n +2 \choose 3}\cdot {n-2 \choose 1} {n-1 \choose 2} \cdot (n-3)! + \\
+{n-1 \choose 3}\cdot {n+2 \choose 2}\cdot {n \choose 2}\cdot {n-2 \choose 2} \cdot (n-4)! \right] }\)
Pozdrawiam
[edited] i niepotrzebnie...
PS. Nie pamiętam polecenia "nowa linia" w kodzie
Ostatnio zmieniony 2 lis 2019, o 22:43 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nowa linia to \\.
Powód: Nowa linia to \\.