Jaki rozkład zastosować?

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
uczen23
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 52
Rejestracja: 8 paź 2016, o 12:18
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 9 razy

Jaki rozkład zastosować?

Post autor: uczen23 »

Egzaminator zadaje studentom pytania. Prawdopodobieństwo tego, że student odpowie na każde pytanie jest równe \(\displaystyle{ 0.8}\). Egzaminator przerywa egzamin w chwili, gdy student nie umie odpowiedzieć na zadane pytanie.
Podać rozkład zmiennej losowej \(\displaystyle{ X}\), będącej liczbą pytań, które egzaminator zadawał studentowi oraz znaleźć najbardziej prawdopodobną liczbę pytań.

Jaki rozkład tu zastosować? Chyba nie Bernulliego, gdyż nie mamy ilości prób.
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15687
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 196 razy
Pomógł: 5220 razy

Re: Jaki rozkład zastosować?

Post autor: Premislav »

Klasyka, rozkład geometryczny:

Kod: Zaznacz cały

https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozk%C5%82ad_geometryczny
uczen23
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 52
Rejestracja: 8 paź 2016, o 12:18
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 9 razy

Re: Jaki rozkład zastosować?

Post autor: uczen23 »

czyli tu sukcesem jest to że student odpowie na pytanie

\(\displaystyle{ p=0,8 \\ q=0,2}\)

\(\displaystyle{ P(X=1)=(0,2)^{0} \cdot 0,8=0,8}\)
\(\displaystyle{ P(X=2)=(0,2)^{1} \cdot 0,8=0,16}\)
\(\displaystyle{ P(X=3)=(0,2)^{2} \cdot 0,8=0,032}\)

dobrze to?
Do ilu tu trzeba liczyć? jak obliczyć prawdopodobieństwo że na żadne student pytanie nie odpowie?
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15687
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 196 razy
Pomógł: 5220 razy

Re: Jaki rozkład zastosować?

Post autor: Premislav »

Tutaj jest właśnie na odwrót. Zauważ bowiem, że zadawanie pytań zgodnie z treścią kończy się wtedy, gdy student nie zna odpowiedzi na pytanie. Czyli \(\displaystyle{ p=1-0,8=0,2}\) i mamy rozkład geometryczny z \(\displaystyle{ p=0,2}\). Czyli \(\displaystyle{ \mathbf{P}(X=1)=(0,8)^0\cdot 0,2=0,2}\) itd.
To jest właśnie prawdopodobieństwo, że student nie odpowie na żadne pytanie (wówczas zadawanie pytań zakończy się po pierwszej próbie).
ODPOWIEDZ