Dany jest kwadrat \(\displaystyle{ G}\) składający się z \(\displaystyle{ g}\) pikseli, oraz koło w środku kwartatu \(\displaystyle{ F}\) składające się z \(\displaystyle{ f}\) pikseli. Jakie jest prawdopodobieństwo, że przy losowym wybraniu trzech pikseli z \(\displaystyle{ G}\), dokładnie dwa będą częścią \(\displaystyle{ F}\)?
Mój pomysł:
\(\displaystyle{ p _{1} = P(X _{1} \in F) = \frac{f}{g}}\)
\(\displaystyle{ p _{2} = P(X _{2} \in F) = \frac{f}{g}}\)
\(\displaystyle{ p _{3} = P(X _{3} \in G\F) = \frac{g-f}{g}}\)
Nie wiem czy dobrze rozumuję, proszę o pomoc
Piksele w kwadracie
-
- Użytkownik
- Posty: 1114
- Rejestracja: 26 paź 2008, o 19:43
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 23 razy
- Pomógł: 157 razy
Piksele w kwadracie
Na razie jest dobrze. Teraz zapisz wzór na liczbę zdarzeń sprzyjających (że dwa są w środku i jeden na zewnątrz) i omegę.
Ostatnio zmieniony 29 paź 2016, o 17:31 przez Mruczek, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Użytkownik
- Posty: 106
- Rejestracja: 31 paź 2015, o 22:06
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Frankfurt
- Podziękował: 34 razy
Piksele w kwadracie
Omega będzie wynosić \(\displaystyle{ g ^{3}}\) ? Ze zdarzeniami sprzyjającymi mam jednak problem. Czy muszę rozróżnić przypadki w którym piksel z poza koła będzie wylosowany jako pierwszy, drugi czy trzeci? W jaki sposób to zrobić?
-
- Użytkownik
- Posty: 1114
- Rejestracja: 26 paź 2008, o 19:43
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 23 razy
- Pomógł: 157 razy
Piksele w kwadracie
No tutaj mam dylemat czy losujemy ze zwracaniem czy bez zwracania. Jeżeli losujemy ze zwracaniem to Twoja omega jest ok (zauważ, że ustalamy tutaj kolejność losowania pikseli). Wtedy musisz rozróżnić który z nich jest poza kołem.
-
- Użytkownik
- Posty: 106
- Rejestracja: 31 paź 2015, o 22:06
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Frankfurt
- Podziękował: 34 razy
Piksele w kwadracie
Losujemy ze zwracaniem, zapomniałam dodać. W jaki sposób muszę rozróżnić który będzie poza kołem?
-
- Użytkownik
- Posty: 1114
- Rejestracja: 26 paź 2008, o 19:43
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 23 razy
- Pomógł: 157 razy
Piksele w kwadracie
No albo pierwszy, albo drugi, albo trzeci - musisz rozważyć te trzy przypadki sumując zdarzenia sprzyjające. Czyli będzie to:
\(\displaystyle{ 3 \cdot f \cdot f \cdot (g - f)}\)
I trzeba to podzielić przez omegę.
Ewentualnie można było powiedzieć, że prawdopodobieństwo to jest po prostu \(\displaystyle{ 3 \cdot p_{1} \cdot p_{2} \cdot p_{3}}\).
\(\displaystyle{ 3 \cdot f \cdot f \cdot (g - f)}\)
I trzeba to podzielić przez omegę.
Ewentualnie można było powiedzieć, że prawdopodobieństwo to jest po prostu \(\displaystyle{ 3 \cdot p_{1} \cdot p_{2} \cdot p_{3}}\).