Piksele w kwadracie

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
kasia00
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 106
Rejestracja: 31 paź 2015, o 22:06
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Frankfurt
Podziękował: 34 razy

Piksele w kwadracie

Post autor: kasia00 »

Dany jest kwadrat \(\displaystyle{ G}\) składający się z \(\displaystyle{ g}\) pikseli, oraz koło w środku kwartatu \(\displaystyle{ F}\) składające się z \(\displaystyle{ f}\) pikseli. Jakie jest prawdopodobieństwo, że przy losowym wybraniu trzech pikseli z \(\displaystyle{ G}\), dokładnie dwa będą częścią \(\displaystyle{ F}\)?

Mój pomysł:
\(\displaystyle{ p _{1} = P(X _{1} \in F) = \frac{f}{g}}\)
\(\displaystyle{ p _{2} = P(X _{2} \in F) = \frac{f}{g}}\)
\(\displaystyle{ p _{3} = P(X _{3} \in G\F) = \frac{g-f}{g}}\)

Nie wiem czy dobrze rozumuję, proszę o pomoc
Mruczek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1114
Rejestracja: 26 paź 2008, o 19:43
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 23 razy
Pomógł: 157 razy

Piksele w kwadracie

Post autor: Mruczek »

Na razie jest dobrze. Teraz zapisz wzór na liczbę zdarzeń sprzyjających (że dwa są w środku i jeden na zewnątrz) i omegę.
Ostatnio zmieniony 29 paź 2016, o 17:31 przez Mruczek, łącznie zmieniany 1 raz.
kasia00
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 106
Rejestracja: 31 paź 2015, o 22:06
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Frankfurt
Podziękował: 34 razy

Piksele w kwadracie

Post autor: kasia00 »

Omega będzie wynosić \(\displaystyle{ g ^{3}}\) ? Ze zdarzeniami sprzyjającymi mam jednak problem. Czy muszę rozróżnić przypadki w którym piksel z poza koła będzie wylosowany jako pierwszy, drugi czy trzeci? W jaki sposób to zrobić?
Mruczek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1114
Rejestracja: 26 paź 2008, o 19:43
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 23 razy
Pomógł: 157 razy

Piksele w kwadracie

Post autor: Mruczek »

No tutaj mam dylemat czy losujemy ze zwracaniem czy bez zwracania. Jeżeli losujemy ze zwracaniem to Twoja omega jest ok (zauważ, że ustalamy tutaj kolejność losowania pikseli). Wtedy musisz rozróżnić który z nich jest poza kołem.
kasia00
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 106
Rejestracja: 31 paź 2015, o 22:06
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Frankfurt
Podziękował: 34 razy

Piksele w kwadracie

Post autor: kasia00 »

Losujemy ze zwracaniem, zapomniałam dodać. W jaki sposób muszę rozróżnić który będzie poza kołem?
Mruczek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1114
Rejestracja: 26 paź 2008, o 19:43
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 23 razy
Pomógł: 157 razy

Piksele w kwadracie

Post autor: Mruczek »

No albo pierwszy, albo drugi, albo trzeci - musisz rozważyć te trzy przypadki sumując zdarzenia sprzyjające. Czyli będzie to:
\(\displaystyle{ 3 \cdot f \cdot f \cdot (g - f)}\)
I trzeba to podzielić przez omegę.

Ewentualnie można było powiedzieć, że prawdopodobieństwo to jest po prostu \(\displaystyle{ 3 \cdot p_{1} \cdot p_{2} \cdot p_{3}}\).
ODPOWIEDZ