Znowu te monety

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
Adamcio121
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 64
Rejestracja: 12 paź 2010, o 21:29
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 1 raz

Znowu te monety

Post autor: Adamcio121 »

Rzucamy jednocześnie kostką i sześcioma symetrycznymi monetami. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że liczba otrzymanych oczek na kostce jest równa łącznej liczbie otrzymanych orłów na monetach. Wyszedł mi wynik \(\displaystyle{ \frac{63}{384}}\) Sprawdzi mnie ktoś czy mam dobrze?
Awatar użytkownika
pyzol
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4346
Rejestracja: 26 kwie 2010, o 11:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Nowa Ruda
Podziękował: 5 razy
Pomógł: 929 razy

Znowu te monety

Post autor: pyzol »

ok
szachimat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1674
Rejestracja: 23 sty 2015, o 21:47
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: lubelskie
Podziękował: 6 razy
Pomógł: 354 razy

Znowu te monety

Post autor: szachimat »

\(\displaystyle{ \frac{6}{384}+ \frac{15}{384}+ \frac{20}{384} + \frac{15}{384}+ \frac{6}{384} + \frac{1}{384}= \frac{63}{384}}\) - zgadza się.
Kosiash
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 2 kwie 2015, o 17:26
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy

Znowu te monety

Post autor: Kosiash »

Mógłby ktoś to bardziej rozpisać? Jak wyliczyć omegę i \(\displaystyle{ |A|}\)? Z góry dziękuję.
Ostatnio zmieniony 2 kwie 2015, o 23:19 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.
Lafoniz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 104
Rejestracja: 7 kwie 2014, o 17:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował: 16 razy
Pomógł: 4 razy

Znowu te monety

Post autor: Lafoniz »

Skoro rzucamy sześcioma symetrycznymi monetami oraz jedną kostką to nasz zbiór omega będzie liczył \(\displaystyle{ 2^{6} \cdot 6}\), gdyż wyników rzutów monetami jest \(\displaystyle{ 2^{6}}\) oraz do każdego z tych wyników można dopasować pewien wynik rzutu kostką, dlatego nasz zbiór zdarzeń elementarnych powiększa się o \(\displaystyle{ 6}\).

Zastanawiamy się teraz przykładowo, ile istnieje sytuacji kiedy my wyrzucimy jedynkę na kostce oraz wyrzucimy tyle samo orłów. Oczywiste jest, że musimy wyrzucić jednego orła oraz pięć reszek, skoro mamy 6 monet to mamy 6 takich możliwych zdarzeń, stąd bierze się iloraz \(\displaystyle{ \frac{6}{384}}\).

Dla dwójki wyrzuconej przez kostkę widzimy, że musimy szukać takich ustawień monet, gdzie będą dokładnie dwa orły i 4 reszki. Ważne jest, żeby zobaczyć, że tak naprawdę szukamy w tym przypadku pewnych dwuelementowych podzbiorów zbioru 6-elementowego lub też mówiąc kombinatorycznie dwuelementowych kombinacji z tego zbioru.

Jeżeli nie znasz kombinacji to można proces zliczania zdarzeń dla kostki z dwójką opisać następująco:
pierwszy orzeł może znajdować się na jednym z sześciu miejsc, drugi już tylko na jednym z pięciu (jedna moneta jest już zajęta). Skoro 1 orła można wybrać na 6 sposobów, a 2 na 5 to mamy 30 takich możliwych zdarzeń, gdzie liczba oczek na kostce będzie równa liczbie wyrzuconych orłów. Zauważyć trzeba jednak bardzo istotną rzecz, uporządkowanie rzutów nie ma jakiekolwiek znaczenia, sama liczba wyrzuconych orłów jest istotna.

Musimy sobie zadać pytanie, na ile sposób można uporządkować zbiór dwuelementowy (tyle mamy wybranych orłów). Dany wyrzucony orzeł może znajdować się na pierwszym miejscu lub też drugim, czyli każdy ma dwie możliwości ustawienia. Czyli tak naprawdę w tych 30 wyborach 2 monet, istnieje 15 par, które różnią się jedynie kolejnością (co wynika z faktu, że permutacja dwuelementowego zbioru jest równa \(\displaystyle{ 2!}\)).

Tak więc liczba zdarzeń w których będą dokładnie dwa orły i dwójka wyrzucona na kostce wynosi \(\displaystyle{ \frac{30}{2!}}\).

Sprawa wygląda analogicznie w momencie gdy wyrzucimy 3, 4, 5 czy 6 na kostce. Pamiętać trzeba tylko, że potem wybieramy odpowiednio 3,4, 5 lub 6 orłów, więc ilość powtórzonych kombinacji się zwiększy (odpowiednio \(\displaystyle{ 3!, 4!, 5!, 6!}\)), wszystkie te wyniki musimy na końcu zsumować jako sprzyjające naszemu zdarzeniu. W razie pytań, pytaj.
szachimat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1674
Rejestracja: 23 sty 2015, o 21:47
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: lubelskie
Podziękował: 6 razy
Pomógł: 354 razy

Znowu te monety

Post autor: szachimat »

Jak ja do tego dochodziłem:
1) (jedynka na kostce) - 1 orzeł i 5 reszek
Układy typu ORRRRR można permutować (ze wzoru na permutacje z powtórzeniami) na \(\displaystyle{ P_{6} ^{1,5}= \frac{6!}{1! \cdot 5!}=6}\) sposobów - stąd mój pierwszy licznik.
2) (dwójka na kostce) - 2 orły i 4 reszki
Układy typu OORRRR można permutować na \(\displaystyle{ P_{6} ^{2,4}= \frac{6!}{2! \cdot 4!}=15}\) sposobów - stąd mój drugi licznik.
3) (trójka na kostce) - 3 orły i 3 reszki
Układy typu OOORRR można permutować na \(\displaystyle{ P_{6} ^{3,3}= \frac{6!}{3! \cdot 3!}=20}\) sposobów - stąd mój trzeci licznik.
4) (czwórka na kostce) - 4 orły i 2 reszki - analogicznie
5) (piątka na kostce) - 5 orłów i 1 reszka - analogicznie
6) (szóstka na kostce) - 6 orłów - analogicznie
ODPOWIEDZ