ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
gienia
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 339
Rejestracja: 25 lip 2014, o 16:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 243 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: gienia »

Przy okrągłym stole usiadło \(\displaystyle{ 10}\) dziewcząt i \(\displaystyle{ 10}\) chłopców. Jaka jest szansa, że osoby tej samej płci nie siedzą obok siebie?

Myślałam, żeby zrobić to tak:
dziewczęta ustawiamy w ciągu co drugie miejsce na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów. Pomiędzy nie wstawiamy chłopców na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów. Dzielimy wszystko przez \(\displaystyle{ 20}\), bo nie ma znaczenia, od której osoby ciąg się zaczyna.
Wszystkich możliwości ustawienia \(\displaystyle{ 20}\) osób przy okrągłym stole jest \(\displaystyle{ 19!}\).
Czyli \(\displaystyle{ p= \frac{(10!)^2}{20!}}\).

Odpowiedź jest inna: \(\displaystyle{ \frac{9! \cdot 10!}{19!}}\)
Co jest nie tak w moim rozwiązaniu?
Awatar użytkownika
mortan517
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3359
Rejestracja: 6 lis 2011, o 15:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krk
Podziękował: 112 razy
Pomógł: 662 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: mortan517 »

Możesz ponumerować krzesła i w twoim rozumowaniu sadzasz dziewczęta na nieparzystych, a chłopców na parzystych miejscach. Musisz uwzględnić jeszcze przypadek, gdy jest na odwrót.

Twoja odpowiedź jest już prawie dobra.
gienia
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 339
Rejestracja: 25 lip 2014, o 16:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 243 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: gienia »

A jak dzielę przez \(\displaystyle{ (10!)^2}\) to te parzyste/nieparzyste nie są już uwzględnione? Bo dzielę przez 20, żeby miejsce, od którego ten ciąg się zaczynał, nie miało znaczenia.
robertm19
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1847
Rejestracja: 8 lip 2008, o 21:16
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów/Warszawa
Podziękował: 7 razy
Pomógł: 378 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: robertm19 »

251951.htm
Awatar użytkownika
mortan517
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3359
Rejestracja: 6 lis 2011, o 15:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krk
Podziękował: 112 razy
Pomógł: 662 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: mortan517 »

Dzielisz przez moc omegi, czyli przez wszystkie możliwe ustawienia.
gienia
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 339
Rejestracja: 25 lip 2014, o 16:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 243 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: gienia »

Coś innego chciałam napisać, napisałam bez sensu
gienia pisze:A jak dzielę przez \(\displaystyle{ (10!)^2}\) to te parzyste/nieparzyste nie są już uwzględnione? Bo dzielę przez 20, żeby miejsce, od którego ten ciąg się zaczynał, nie miało znaczenia.
miało być: A jak dzielę \(\displaystyle{ (10!)^2}\) przez \(\displaystyle{ 20}\) to te parzyste/nieparzyste nie są już uwzględnione? Bo dzielę przez 20, żeby miejsce, od którego ten ciąg się zaczynał, nie miało znaczenia. I tu nie rozumiem, dlaczego trzeba jeszcze uwzględniać parzyste/nieparzyste (w linku też tak jest), skoro już nie ma znaczenia, od którego miejsca zaczyna się ciąg, czyli też nie powinno mieć znaczenia, czy od dziewczyny, czy chłopaka.
Awatar użytkownika
mortan517
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3359
Rejestracja: 6 lis 2011, o 15:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krk
Podziękował: 112 razy
Pomógł: 662 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: mortan517 »

Ale właśnie nie dzielisz dlatego, tylko przez wszystkie możliwości.

Prawdopodobieństwo w tym wypadku określimy jako:
\(\displaystyle{ P(A) = \frac{|A|}{|\Omega|}}\)

gdzie \(\displaystyle{ A}\) to nasze zdarzenie, \(\displaystyle{ |A|}\) liczba zdarzeń sprzyjających oraz \(\displaystyle{ |\Omega|}\) to ilość wszystkich zdarzeń.

Więc to, że dzielisz przez moc omegi nie wypływa na ilość zdarzeń sprzyjających.
gienia
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 339
Rejestracja: 25 lip 2014, o 16:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 243 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: gienia »

Ale ja mówię na razie tylko o \(\displaystyle{ |A|}\), nie \(\displaystyle{ P(A)}\).
Awatar użytkownika
mortan517
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3359
Rejestracja: 6 lis 2011, o 15:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krk
Podziękował: 112 razy
Pomógł: 662 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: mortan517 »

Ale twoim zdarzeniem elementarnym jest to, że osoby tej samej płci nie siedzą obok siebie i tam przez nic nie dzielisz. Tylko liczysz ile jest takich możliwości \(\displaystyle{ \left( |A|\right)}\).

Wybieramy miejsca nieparzyste dla dziewczyn na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów i parzyste dla chłopców też na \(\displaystyle{ 10!}\). Mnożymy to przez \(\displaystyle{ 2}\), bo uwzględniamy przypadek, gdy będzie odwrotnie.

\(\displaystyle{ |A|=10! \cdot 10! \cdot 2}\)
gienia
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 339
Rejestracja: 25 lip 2014, o 16:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 243 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: gienia »

Tak, ale oni mają sobie siedzieć przy okrągłym stole. Czyli pewnie o to chodzi, że tylko sąsiedzi są ważni, a nie miejsce przy stole. Dlatego dzielę przez 20.
I nie wiedziałam, dlaczego mam mnożyć przez 2, skoro ma nie mieć znaczenia miejsce (parzyste/nieparzyste).
Ale już chyba wiem ;p
Awatar użytkownika
mortan517
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3359
Rejestracja: 6 lis 2011, o 15:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krk
Podziękował: 112 razy
Pomógł: 662 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: mortan517 »

Według mnie (oraz odpowiedzi) ma znaczenie miejsce przy stole, nieważne że jest okrągły.
gienia
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 339
Rejestracja: 25 lip 2014, o 16:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 243 razy

ustawienie dziewcząt i chłopców przy stole

Post autor: gienia »

ODPOWIEDZ