rozkład prawdopodobieństwa zdarzeania na podstawie 3 danych

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
dyku
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 45
Rejestracja: 20 sie 2009, o 09:16
Płeć: Mężczyzna
Pomógł: 4 razy

rozkład prawdopodobieństwa zdarzeania na podstawie 3 danych

Post autor: dyku »

Witam wszystkich,

Nie znam się za bardzo na prawdopodobieństwie dlatego zwracam się z poniższym pytaniem do Was:

Mam wartość nominalną oraz odchyłkę ujemną i dodatnią od tej wartości. Są to wartości podane w katalogu producenta.

Chciałbym określić prawdopodobieństwo wystąpienia wartości skrajnych.

Czy na podstawie tych informacji mogę określić prawdopodobieństwo wystąpienia tych wartości?

Jako odpowiedź wystarczą mi wskazówki dotyczace metod.

Dzękuję z góry za odpowiedzi.
drunkard
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 204
Rejestracja: 6 kwie 2005, o 14:43
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 23 razy

rozkład prawdopodobieństwa zdarzeania na podstawie 3 danych

Post autor: drunkard »

Jak na mój gust jest tu określony przedział ufności, z tym że nie jest podane jaki jest stopień ufności (typowe przedziały ufności to 95-procentowy, 99-procentowy etc.) więc to raczej odpada.
Rozkładu p-stwa nie masz podanego, ale jeśli założyć normalny i że "odchyłki" to \(\displaystyle{ \sigma}\) to p-stwo, że wartość będzie w przedziale wynosi 68.2%; patrz wykres po prawej stronie (Ilustracja reguły trzech sigm)
Ale najlepiej byłoby po prostu zapytać producenta, co oznaczają te liczby...
dyku
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 45
Rejestracja: 20 sie 2009, o 09:16
Płeć: Mężczyzna
Pomógł: 4 razy

rozkład prawdopodobieństwa zdarzeania na podstawie 3 danych

Post autor: dyku »

Wyraziłem się trochę nieprecyzyjnie. Informacja pochodzi z katalogu i dotyczy wymiaru. Producent podaje na podstawie normy tolerancję wykonania materiału. W tym przypadku chodzi o grubość.