chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
-
- Użytkownik
- Posty: 1631
- Rejestracja: 30 wrz 2010, o 13:56
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Witaszyce
- Podziękował: 288 razy
- Pomógł: 72 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
grupa przedszkolaków składająca sie z 10 dziewcząt i 10 chłopców uczestniczyła w wycieczce. W gr tej byli Ala, Ania, Rafał i Tomek. Przed wyruszeniem na wycieczkę pani poustawiała dzieci w pary - chłopcy z dziewczetami. Oblicz prawdopodobienstwo, ze:
A - Tomek szedł w parze z Alą, Rafał z Anią
B- zaden z wymienionych chłopców nie szedł w parze ani z Ala ani z Anią.
Z omegą nie mam problemu. Problem jest już z zdarzeniem sprzyjającym. Mamy dziesięć chłopców i dziesięć dziewczyn. Niech chłopcy stoją na miejscach od 1,2,3.....,9,10. Wybierzmy miejsce Tomkowi \(\displaystyle{ {10 \choose 1}}\) ala musi iść na tym miejscu co tomek więc ma tylko jedną możliwość\(\displaystyle{ {10 \choose 1} \cdot 1}\). Wybierzmy miejsce rafałowi \(\displaystyle{ {9 \choose 1}}\) Ania musi iść z rafałem więc analogicznie jak poprzednio. Pozostali chłopcy mogą iść na \(\displaystyle{ 8!}\) więc moja odpowiedź do A to \(\displaystyle{ \frac{{10 \choose 1} \cdot 1+{9 \choose 1} \cdot 1+8!}{10!}}\) Jak mam źle to proszę o wskazówkę czego nie uwzględniłem lub co za dużo. Potem się punktem B zajme.
A - Tomek szedł w parze z Alą, Rafał z Anią
B- zaden z wymienionych chłopców nie szedł w parze ani z Ala ani z Anią.
Z omegą nie mam problemu. Problem jest już z zdarzeniem sprzyjającym. Mamy dziesięć chłopców i dziesięć dziewczyn. Niech chłopcy stoją na miejscach od 1,2,3.....,9,10. Wybierzmy miejsce Tomkowi \(\displaystyle{ {10 \choose 1}}\) ala musi iść na tym miejscu co tomek więc ma tylko jedną możliwość\(\displaystyle{ {10 \choose 1} \cdot 1}\). Wybierzmy miejsce rafałowi \(\displaystyle{ {9 \choose 1}}\) Ania musi iść z rafałem więc analogicznie jak poprzednio. Pozostali chłopcy mogą iść na \(\displaystyle{ 8!}\) więc moja odpowiedź do A to \(\displaystyle{ \frac{{10 \choose 1} \cdot 1+{9 \choose 1} \cdot 1+8!}{10!}}\) Jak mam źle to proszę o wskazówkę czego nie uwzględniłem lub co za dużo. Potem się punktem B zajme.
-
- Użytkownik
- Posty: 1718
- Rejestracja: 15 wrz 2010, o 15:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Ostrołęka
- Podziękował: 59 razy
- Pomógł: 501 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
Z całą pewnością w Twojej odpowiedzi nie powinno być plusów, tylko mnożenie, wiesz dlaczego?
Jednak problem jest jeszcze w innym miejscu. Stwierdzasz, że kolejność, gdzie stoi dana para ma znaczenia - ok, tak też można. Jednak wg Ciebie permutują tylko dziewczynki (\(\displaystyle{ 10!}\)), a chłopcy stoją na ustalonych miejscach (\(\displaystyle{ 1,2,3,4...,10}\)). Zastanów się nad tym.
Jednak problem jest jeszcze w innym miejscu. Stwierdzasz, że kolejność, gdzie stoi dana para ma znaczenia - ok, tak też można. Jednak wg Ciebie permutują tylko dziewczynki (\(\displaystyle{ 10!}\)), a chłopcy stoją na ustalonych miejscach (\(\displaystyle{ 1,2,3,4...,10}\)). Zastanów się nad tym.
-
- Użytkownik
- Posty: 1631
- Rejestracja: 30 wrz 2010, o 13:56
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Witaszyce
- Podziękował: 288 razy
- Pomógł: 72 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
No chłopcy też permutują bo nie ma znaczenia czy para stoi z przodu czy z tyłu. Chłopcy się ustawiają na \(\displaystyle{ 10!}\) a dziewczynki też na \(\displaystyle{ 10!}\). Ale nie zastosowałem wariacji to dlaczego mówisz że ma znaczenie gdzie stoi para ?
-
- Użytkownik
- Posty: 1718
- Rejestracja: 15 wrz 2010, o 15:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Ostrołęka
- Podziękował: 59 razy
- Pomógł: 501 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
Bo wg Ciebie para stoi tam, gdzie stoi chłopiec.
Możesz zrobić to tak:
\(\displaystyle{ 1.}\)Stwierdzasz, że to, gdzie stoi para nie ma znaczenia. Wtedy Tomka z Alą możesz postawić tylko na \(\displaystyle{ 1}\) sposób, a nie na \(\displaystyle{ 10}\), bo oni muszą być razem i tyle.
\(\displaystyle{ 2.}\)Stwierdzasz, że gdzie stoi para ma znaczenia. Wtedy Tomka z Alą możesz postawić na \(\displaystyle{ 10}\) sposobów, ale moc omegi będzie znacznie większa. Bo zarówno dziewczynki, jak i chłopcy sobie permutują.
Ty pomieszałeś te \(\displaystyle{ 2}\) sposoby i w tym jest problem.
Edit. Jak nie rozumiesz, o co mi chodzi, to napisz. Wiem, ze nie umiem tłumaczyć, ale spróbuje bardziej rozpisać.
Możesz zrobić to tak:
\(\displaystyle{ 1.}\)Stwierdzasz, że to, gdzie stoi para nie ma znaczenia. Wtedy Tomka z Alą możesz postawić tylko na \(\displaystyle{ 1}\) sposób, a nie na \(\displaystyle{ 10}\), bo oni muszą być razem i tyle.
\(\displaystyle{ 2.}\)Stwierdzasz, że gdzie stoi para ma znaczenia. Wtedy Tomka z Alą możesz postawić na \(\displaystyle{ 10}\) sposobów, ale moc omegi będzie znacznie większa. Bo zarówno dziewczynki, jak i chłopcy sobie permutują.
Ty pomieszałeś te \(\displaystyle{ 2}\) sposoby i w tym jest problem.
Edit. Jak nie rozumiesz, o co mi chodzi, to napisz. Wiem, ze nie umiem tłumaczyć, ale spróbuje bardziej rozpisać.
-
- Użytkownik
- Posty: 1718
- Rejestracja: 15 wrz 2010, o 15:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Ostrołęka
- Podziękował: 59 razy
- Pomógł: 501 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
Jeżeli chcesz robić sposobem drugim to trzeba dwie rzeczy zmodyfikować.
Jeżeli dziewczynki i chłopcy permutują, to masz \(\displaystyle{ 10!\cdot10!}\). Podobnie trzeba zmienić w zdarzeniu sprzyjającym te \(\displaystyle{ 8!}\), bo tutaj też zarówno dziewczynki, jak i chłopcy się mieszają.
Jeżeli dziewczynki i chłopcy permutują, to masz \(\displaystyle{ 10!\cdot10!}\). Podobnie trzeba zmienić w zdarzeniu sprzyjającym te \(\displaystyle{ 8!}\), bo tutaj też zarówno dziewczynki, jak i chłopcy się mieszają.
-
- Użytkownik
- Posty: 1718
- Rejestracja: 15 wrz 2010, o 15:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Ostrołęka
- Podziękował: 59 razy
- Pomógł: 501 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
Nie, zobacz, pokaże ci na innym przykładzie.
Powiedzmy, że mamy \(\displaystyle{ 3}\) dziewczynki \(\displaystyle{ 123}\) i \(\displaystyle{ 3}\) chłopców \(\displaystyle{ ABC}\).
Najpierw chłopców ustawiamy w jednej kolejności i przyporządkowujemy do nich dziewczynki. Czyli:
\(\displaystyle{ A1, B2, C3\\
A1, B3, C2\\
A2, B1, C3\\
A2, B3, C1\\
A3, B1, C2\\
A3, B2, C1}\)
Czyli \(\displaystyle{ 3!}\).
Potem zamieniamy chłopców miejscami i znowu przyporządkowujemy im dziewczynki. Możemy tak chłopców zamieniać na \(\displaystyle{ 3!}\) rożnych możliwości, dlatego masz \(\displaystyle{ 3!\cdot3!}\).
To oczywiście tyczy się sposobu, gdy stwierdzasz, że ma znaczenia na którym miejscu stoi dana para.
Jeżeli jednak chciałbyś zrobić tym pierwszym sposobem, to wszystko jest w porządku oprócz tego, że stwierdzasz, że Tomka z Alą można "połączyć" na \(\displaystyle{ 10}\) sposobów. Bo niby dlaczego?
Powiedzmy, że mamy \(\displaystyle{ 3}\) dziewczynki \(\displaystyle{ 123}\) i \(\displaystyle{ 3}\) chłopców \(\displaystyle{ ABC}\).
Najpierw chłopców ustawiamy w jednej kolejności i przyporządkowujemy do nich dziewczynki. Czyli:
\(\displaystyle{ A1, B2, C3\\
A1, B3, C2\\
A2, B1, C3\\
A2, B3, C1\\
A3, B1, C2\\
A3, B2, C1}\)
Czyli \(\displaystyle{ 3!}\).
Potem zamieniamy chłopców miejscami i znowu przyporządkowujemy im dziewczynki. Możemy tak chłopców zamieniać na \(\displaystyle{ 3!}\) rożnych możliwości, dlatego masz \(\displaystyle{ 3!\cdot3!}\).
To oczywiście tyczy się sposobu, gdy stwierdzasz, że ma znaczenia na którym miejscu stoi dana para.
Jeżeli jednak chciałbyś zrobić tym pierwszym sposobem, to wszystko jest w porządku oprócz tego, że stwierdzasz, że Tomka z Alą można "połączyć" na \(\displaystyle{ 10}\) sposobów. Bo niby dlaczego?
-
- Użytkownik
- Posty: 1631
- Rejestracja: 30 wrz 2010, o 13:56
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Witaszyce
- Podziękował: 288 razy
- Pomógł: 72 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
No to by musiało być w takim razie \(\displaystyle{ \frac{10 \cdot 9 \cdot 8!}{10! \cdot 10!}}\) To teraz jest ok ?
-
- Użytkownik
- Posty: 1718
- Rejestracja: 15 wrz 2010, o 15:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Ostrołęka
- Podziękował: 59 razy
- Pomógł: 501 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
Prawie, bo wszystko to, co pisałem, tyczy się też ustawienia tych \(\displaystyle{ 8}\) pozostałych par w zdarzeniu sprzyjającym.
-
- Użytkownik
- Posty: 1631
- Rejestracja: 30 wrz 2010, o 13:56
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Witaszyce
- Podziękował: 288 razy
- Pomógł: 72 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
Czyli \(\displaystyle{ \frac{10 \cdot 9 \cdot 8! \cdot 8!}{10! \cdot 10! }}\) Teraz musi być dobrze ? Co za rąbnięte zadanie
-
- Użytkownik
- Posty: 4618
- Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Racibórz
- Pomógł: 866 razy
chłopcy ida z dziewczynami. prawdopodobieństwo i kombinacje
Pozwolicie, że wtrącę swoje trzy grosze do dyskusji.
Oczywiście wszystko co napisał Tmkk jest jak najbardziej dobre, ale te ustawienia można wyjaśnić jeszcze prościej.
Dla dowolnych par ustawiamy chłopców na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów i dziewczynki na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów tak jak to już było wcześniej wyjaśnione, czyli wszystkich ustawień jest \(\displaystyle{ |\Omega|=10! \cdot 10!}\)
Natomiast dla zdarzeń sprzyjających z przykładu A ustawiamy chłopców na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów. Ponieważ do dwóch z tych chłopców (Rafała i Tomka) wcześniej "przyklejono" dwie dziewczynki (Anię i Alę) to pozostałe dziewczynki możemy ustawić na \(\displaystyle{ 8!}\) sposobów, czyli wszystkich ustawień jest \(\displaystyle{ |A|=10! \cdot 8!}\)
Oczywiście wszystko co napisał Tmkk jest jak najbardziej dobre, ale te ustawienia można wyjaśnić jeszcze prościej.
Dla dowolnych par ustawiamy chłopców na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów i dziewczynki na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów tak jak to już było wcześniej wyjaśnione, czyli wszystkich ustawień jest \(\displaystyle{ |\Omega|=10! \cdot 10!}\)
Natomiast dla zdarzeń sprzyjających z przykładu A ustawiamy chłopców na \(\displaystyle{ 10!}\) sposobów. Ponieważ do dwóch z tych chłopców (Rafała i Tomka) wcześniej "przyklejono" dwie dziewczynki (Anię i Alę) to pozostałe dziewczynki możemy ustawić na \(\displaystyle{ 8!}\) sposobów, czyli wszystkich ustawień jest \(\displaystyle{ |A|=10! \cdot 8!}\)