Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
-
- Użytkownik
- Posty: 132
- Rejestracja: 2 lut 2010, o 17:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 109 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Mam problem z rozwiązaniem tych zadań:
1)
Liczby \(\displaystyle{ 1,2,3,4,5,6,7}\) ustawione są losowo w ciąg. Oblicz prawdopodobieństwo, że w tym ciągu liczby \(\displaystyle{ 1,2,3,4}\) stoją obok siebie w kolejności rosnącej lub malejącej.
2)
Z cyfr \(\displaystyle{ 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9}\) wybrano 3 razy po jednej bez zwracania i ułożono w ciąg,
a) oblicz, że ułożony ciąg przedstawia liczbę trzycyfrową.
b) oblicz prawdopodobieństwo, że ułożony ciąg przedstawia liczbę trzycyfrową mniejszą od \(\displaystyle{ 500}\).
1)
Liczby \(\displaystyle{ 1,2,3,4,5,6,7}\) ustawione są losowo w ciąg. Oblicz prawdopodobieństwo, że w tym ciągu liczby \(\displaystyle{ 1,2,3,4}\) stoją obok siebie w kolejności rosnącej lub malejącej.
2)
Z cyfr \(\displaystyle{ 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9}\) wybrano 3 razy po jednej bez zwracania i ułożono w ciąg,
a) oblicz, że ułożony ciąg przedstawia liczbę trzycyfrową.
b) oblicz prawdopodobieństwo, że ułożony ciąg przedstawia liczbę trzycyfrową mniejszą od \(\displaystyle{ 500}\).
Ostatnio zmieniony 5 paź 2010, o 19:17 przez Lbubsazob, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Powód: Poprawa wiadomości.
-
- Użytkownik
- Posty: 4618
- Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Racibórz
- Pomógł: 866 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Wskazówka:
1) Liczby \(\displaystyle{ 1, 2, 3, 4}\) "zwiąż" razem (na ile sposobów można to zrobić zgodnie z warunkami zadania) i potraktuj jako jeden element
2a) na pierwszym miejscu nie może być zero
2b) na pierwszym miejscu cyfra ze zbioru \(\displaystyle{ {1;2;3;4\}}\)
1) Liczby \(\displaystyle{ 1, 2, 3, 4}\) "zwiąż" razem (na ile sposobów można to zrobić zgodnie z warunkami zadania) i potraktuj jako jeden element
2a) na pierwszym miejscu nie może być zero
2b) na pierwszym miejscu cyfra ze zbioru \(\displaystyle{ {1;2;3;4\}}\)
Ostatnio zmieniony 5 paź 2010, o 19:18 przez Lbubsazob, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Powód: Poprawa wiadomości.
-
- Użytkownik
- Posty: 132
- Rejestracja: 2 lut 2010, o 17:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 109 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
1)-na dwa sposoby, ale nadal nie rozumiem,mat_61 pisze:Wskazówka:
1) Liczby \(\displaystyle{ 1, 2, 3, 4}\) "zwiąż" razem (na ile sposobów można to zrobić zgodnie z warunkami zadania) i potraktuj jako jeden element
2a) na pierwszym miejscu nie może być zero
2b) na pierwszym miejscu cyfra ze zbioru \(\displaystyle{ {1;2;3;4\}}\)
2a) to zero będzie zawsze w jednościach?
b)- rozpatrzę później
-
- Użytkownik
- Posty: 4618
- Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Racibórz
- Pomógł: 866 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Teraz masz takie elementy:pracowity pisze:1)-na dwa sposoby, ale nadal nie rozumiem
{(1;2;3;4);5;6;7} LUB {(4;3;2;1);5;6;7}i masz je ustawić na wszystkie możliwe sposoby. W każdym "worku" (zbiorze) masz więc 4 elementy. Na ile sposobów można je uporządkować?
Może oczywiście tak być ale nie musi. Jest tylko warunek, że pierwszą wylosowaną cyfrą nie może być zero (bo wtedy nie będzie to liczba trzycyfrowa). Czyli pierwsza cyfra musi być wybrana spośród 9 (wszystkie oprócz zera), druga spośród 9 (dowolna oprócz wybranej za pierwszym razem), trzecia spośród 8 (dowolna oprócz dwóch wybranych wcześniej)pracowity pisze:2a) to zero będzie zawsze w jednościach?
Oczywiście wszystkie wskazówki pokazują jak obliczyć moc konkretnych zbiorów, bo zakładam, że z obliczeniem mocy \(\displaystyle{ \Omega}\) nie będziesz miał problemu.
-
- Użytkownik
- Posty: 132
- Rejestracja: 2 lut 2010, o 17:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 109 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Przecież w takiej sytuacji nie będzie ciągu(albo mam braki w ciągach).mat_61 pisze:pracowity pisze:{(4;3;2;1);5;6;7}
2a) myślę, że mi dobrze wyszło czyli \(\displaystyle{ 0,9}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 4618
- Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Racibórz
- Pomógł: 866 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Co to znaczy, że nie będzie ciągu(albo mam braki w ciągach)!?pracowity pisze:Przecież w takiej sytuacji nie będzie ciągu(albo mam braki w ciągach).mat_61 pisze:pracowity pisze:{(4;3;2;1);5;6;7}
Ciąg to uporządkowane elementy. Tutaj masz 4 takie elementy:
I: 4-3-2-1 (to jest element który musisz traktować jako "całość")
II: 5
III: 6
IV: 7
I teraz te 4 elementy możesz uporządkować na wiele sposobów, np. (4-3-2-1; 6; 5; 7) (4-3-2-1; 6; 7; 5) (7; 5; 4-3-2-1; 6) itd. W ten sposób spełniasz podany w zadaniu warunek, że 4-3-2-1 są zawsze obok siebie (masz też uwzględnić warunek, że obok siebie będą 1-2-3-4)
-
- Użytkownik
- Posty: 132
- Rejestracja: 2 lut 2010, o 17:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 109 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Czyli moc \(\displaystyle{ A =4!*2}\), ostateczny wynik to \(\displaystyle{ \frac{1}{105}}\)?mat_61 pisze:
I teraz te 4 elementy możesz uporządkować na wiele sposobów, np. (4-3-2-1; 6; 5; 7) (4-3-2-1; 6; 7; 5) (7; 5; 4-3-2-1; 6) itd. W ten sposób spełniasz podany w zadaniu warunek, że 4-3-2-1 są zawsze obok siebie (masz też uwzględnić warunek, że obok siebie będą 1-2-3-4)
Po prostu nie rozumiem zadania, np. że że te liczby ustawione są losowo- a wcześniej były w ciągu?
-
- Użytkownik
- Posty: 4618
- Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Racibórz
- Pomógł: 866 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Tak, to jest dobre rozwiązanie.
Na początku masz 7 cyfr. To jest zbiór (a nie ciąg). Tak jakbyś miał woreczek z karteczkami ponumerowanymi od 1 do 7. Doświadczenie w tym zadaniu polega na tym, że te karteczki ustawiamy obok siebie i wówczas tworzą one ciąg (w treści jest to opisane zwrotem: liczby 1,2,3,4,5,6,7 ustawione są losowo w ciąg - użyto tu wprawdzie formy bezosobowej czasu dokonanego, ale równie dobrze mogłoby być napisane: liczby 1,2,3,4,5,6,7 ustawiamy losowo w ciąg).
Ty masz obliczyć dwie wartości:
1) na ile różnych sposobów można te karteczki ułożyć w takim ciągu? Tą ilość możliwości można obliczyć jako permutację 7-elementową, czyli 7! (ta ilość bierze się stąd, że pierwszą cyfrę możesz wybrać na 7 sposobów, drugą na 6, trzecią na 5 itd.)
2) na ile różnych sposobów można ułożyć te karteczki tak, aby cyfry 1;2;3;4 były obok siebie (rosnąco lub malejąco)? Jak to obliczyć? Najprościej wyobrazić sobie, że karteczki 1; 2; 3; 4 zostały w tym woreczku sklejone ze sobą:
a) raz tak 1-2-3-4 (i wtedy losujemy kartki i układamy w ciąg w którym znajdzie się karteczka 1-2-3-4 i trzy pozostałe) - czyli losujemy 4 elementy układając z tych elementów ciąg.
b) drugi raz tak 4-3-2-1 (i wtedy losujemy kartki i układamy w ciąg w którym znajdzie się karteczka 4-3-2-1 i trzy pozostałe) - czyli losujemy 4 elementy układając z tych elementów ciąg.
Na koniec należy dodać wartości z punktów a) i b) ale ponieważ te wartości są takie same, czyli 4!, to zamiast \(\displaystyle{ 4!+4!}\) możemy zapisać \(\displaystyle{ 2 \cdot 4!}\)
Na koniec dzielimy wartość obliczoną w punkcie 2) (czyli ilość wszystkich możliwości utworzenia ciągu zgodnie z warunkami podanymi w zadaniu) przez wartość obliczoną w punkcie 1) (czyli ilość wszystkich możliwych do utworzenia ciągów) i otrzymujemy wartość prawdopodobieństwa.
Czy teraz jest to bardziej zrozumiałe?
To nie jest tak.pracowity pisze:Po prostu nie rozumiem zadania, np. że że te liczby ustawione są losowo- a wcześniej były w ciągu?
Na początku masz 7 cyfr. To jest zbiór (a nie ciąg). Tak jakbyś miał woreczek z karteczkami ponumerowanymi od 1 do 7. Doświadczenie w tym zadaniu polega na tym, że te karteczki ustawiamy obok siebie i wówczas tworzą one ciąg (w treści jest to opisane zwrotem: liczby 1,2,3,4,5,6,7 ustawione są losowo w ciąg - użyto tu wprawdzie formy bezosobowej czasu dokonanego, ale równie dobrze mogłoby być napisane: liczby 1,2,3,4,5,6,7 ustawiamy losowo w ciąg).
Ty masz obliczyć dwie wartości:
1) na ile różnych sposobów można te karteczki ułożyć w takim ciągu? Tą ilość możliwości można obliczyć jako permutację 7-elementową, czyli 7! (ta ilość bierze się stąd, że pierwszą cyfrę możesz wybrać na 7 sposobów, drugą na 6, trzecią na 5 itd.)
2) na ile różnych sposobów można ułożyć te karteczki tak, aby cyfry 1;2;3;4 były obok siebie (rosnąco lub malejąco)? Jak to obliczyć? Najprościej wyobrazić sobie, że karteczki 1; 2; 3; 4 zostały w tym woreczku sklejone ze sobą:
a) raz tak 1-2-3-4 (i wtedy losujemy kartki i układamy w ciąg w którym znajdzie się karteczka 1-2-3-4 i trzy pozostałe) - czyli losujemy 4 elementy układając z tych elementów ciąg.
b) drugi raz tak 4-3-2-1 (i wtedy losujemy kartki i układamy w ciąg w którym znajdzie się karteczka 4-3-2-1 i trzy pozostałe) - czyli losujemy 4 elementy układając z tych elementów ciąg.
Na koniec należy dodać wartości z punktów a) i b) ale ponieważ te wartości są takie same, czyli 4!, to zamiast \(\displaystyle{ 4!+4!}\) możemy zapisać \(\displaystyle{ 2 \cdot 4!}\)
Na koniec dzielimy wartość obliczoną w punkcie 2) (czyli ilość wszystkich możliwości utworzenia ciągu zgodnie z warunkami podanymi w zadaniu) przez wartość obliczoną w punkcie 1) (czyli ilość wszystkich możliwych do utworzenia ciągów) i otrzymujemy wartość prawdopodobieństwa.
Czy teraz jest to bardziej zrozumiałe?
-
- Użytkownik
- Posty: 132
- Rejestracja: 2 lut 2010, o 17:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 109 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Tak, teraz już rozumiem. Tylko mam jedno spostrzeżenie: 2,5,6,7,1,4,3 to też ciąg?
-
- Użytkownik
- Posty: 4618
- Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Racibórz
- Pomógł: 866 razy
Prawdopodobieństwo i ułożenie ciągu
Oczywiście (zakładam, że tutaj istotna jest kolejność). Ciąg to uporządkowane elementy.pracowity pisze:Tak, teraz już rozumiem. Tylko mam jedno spostrzeżenie: 2,5,6,7,1,4,3 to też ciąg?
Nie muszą to być w ogóle liczby (jeżeli są to liczby, to nie należy kojarzyć, że ciąg to jakieś "ładne" uporządkowanie np. od najmniejszej do największej).
Mogą to być np. zwierzęta: żyrafa, słoń, tygrys, albo owoce: jabłko, gruszka, śliwka.
Jeżeli ważna jest kolejność, to zawsze będzie ciąg. Np. jeżeli opisujemy kolejność odwiedzanych w ZOO zwierząt, to możemy mieć np. taki ciąg (żyrafa, tygrys, słoń) albo taki (tygrys, słoń, żyrafa). Te ciągi są różne.
Natomiast jeżeli nie jest ważna kolejność np. opisujemy jakie zwierzęta są w naszym ZOO, to wtedy istotna jest tylko "zawartość" i wówczas mamy np. zbiór {żyrafa, tygrys, słoń} i jest to taki sam zbiór jak {tygrys, słoń, żyrafa}.
Żeby nie było wątpliwości co mamy na myśli to ciągi zapisujemy w nawiasach takich (...) a zbiory w takich {...}