Liczba oczek

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
spriteforum
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: 24 wrz 2010, o 17:56
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: szczecin
Podziękował: 3 razy

Liczba oczek

Post autor: spriteforum »

Rzucamy 2 razy kostką do gry.Niech A oznacza zdarzenie:za pierwszym razem wypadła parzysta liczba oczek,B oznacza zdarzenie:za drugim razem wypadła liczba oczek co najmniej równa 4.Opisz i wyznacz następujące zdarzenia:A', \(\displaystyle{ A \cup B'}\), B\A.
Potrafi ktoś to rozwiązać?Bardzo proszę o pomoc.
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

Liczba oczek

Post autor: mat_61 »

Wskazówka:

Po prostu wypisz sobie te zdarzenia po kolei tzn. A, B, B' itd. Jak będziesz miał wątpliwości to napisz tutaj swoje rozwiązanie.
spriteforum
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: 24 wrz 2010, o 17:56
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: szczecin
Podziękował: 3 razy

Liczba oczek

Post autor: spriteforum »

Nie potrafie zrobić tego zadania...Może mógłby ktoś je zrobić?Byłbym bardzo wdzięczny.Proszę mi pomóc
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

Liczba oczek

Post autor: mat_61 »

A w ogóle próbowałeś coś zrobić?

Masz podany opis zdarzenia A: "za pierwszym razem wypadła parzysta liczba oczek"

Jakie jest zdarzenie przeciwne do A?: za pierwszym razem nie wypadła parzysta liczba oczek. Czyli co mogło wypaść za pierwszym razem? Wypisz te wyniki. Skoro za drugim razem mogła wypaść dowolna liczba oczek, to dla każdego z możliwych wyników pierwszego rzutu może być 6 różnych wyników drugiego rzutu. Wypisz na początek możliwe wyniki rzutów dla zdarzeń A, A', B oraz B', czyli:

\(\displaystyle{ A=\left\{(2;1); (2;2); (2;3); \ itd. \right\}}\)

\(\displaystyle{ A'=\left\{(1;1); (1;2); (1;3); \ itd. \right\}}\)

\(\displaystyle{ B=\left\{...; \ itd. \right\}}\)

\(\displaystyle{ B'=\left\{...; \ itd. \right\}}\)
spriteforum
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: 24 wrz 2010, o 17:56
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: szczecin
Podziękował: 3 razy

Liczba oczek

Post autor: spriteforum »

Takie zadania to dla mnie "czarna magia" Nie ma szansy abym je zrobił...Twoje wskazówki z całą pewnością byłyby pomocne gdyby ktoś choć trochę rozumiał takie zadania...
piotrekpiotrek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 30
Rejestracja: 20 wrz 2010, o 17:06
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: warszawa
Podziękował: 6 razy

Liczba oczek

Post autor: piotrekpiotrek »

Nie martw się chłopie może ktoś da ci odpisać.Albo znajdzie się jeszcze ktoś na tym forum kto ci je zrobi.Nie trać nadziei.Gdybym potrafił to bym ci je zrobił.Niestety u mnie też jest kiepsko z matmą.
Pozdrawiam
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

Liczba oczek

Post autor: mat_61 »

spriteforum pisze:Takie zadania to dla mnie "czarna magia" Nie ma szansy abym je zrobił...
Może się mylę, ale wg mnie nie bardzo masz ochotę na spróbowanie samodzielnego rozwiązania i bardziej jesteś zainteresowany otrzymaniem gotowca niż zrobieniem czegokolwiek.
Co masz na myśli pisząc "takie zadania" ? Przecież wg wskazówki miałeś na początek wypisać tylko jakie są możliwe wyniki dwukrotnego rzutu kostką jeżeli za pierwszym razem wyrzucisz parzystą liczbę oczek (gdybyś to zrobił napisałbym Ci kolejne wskazówki).
Zakładam, że wiesz ile oczek można wyrzucić na kostce do gry: {1;2;3;4;5;6} i które z tych liczb są liczbami parzystymi. Naprawdę nie potrafisz wypisać kolejnych par pisząc na pierwszym miejscu liczbę parzystą a na drugim dowolną z tych sześciu? Czyli na pierwszym miejscu 2 a na drugim kolejno 1,2,3 itd. Następnie na pierwszym miejscu 4 a na drugim kolejno 1,2,3 itd.
Gdybyś chociaż spróbował zrobić cokolwiek i napisał swoje odpowiedzi, które można byłoby sprawdzić

Przypuszczam, że jesteś zwolennikiem takiego "pomagania" o jakim napisał Ci piotrekpiotrek: Nie martw się chłopie może ktoś da ci odpisać.
piotrekpiotrek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 30
Rejestracja: 20 wrz 2010, o 17:06
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: warszawa
Podziękował: 6 razy

Liczba oczek

Post autor: piotrekpiotrek »

'Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia'Ja człowieka rozumie.Bo tak jak on nie potrafię rozwiązywać zadań matematycznych.Są ludzie których po mimo szczerych chęci nie da się nauczyć...To co dla kogoś wydaje się być logiczne dla innego jest 'czarną magią'Dlatego jedyną formą pomocy takiemu komuś jest zrobić to zadanie.W przeciwnym razie dostanie pałę.A co za tym idzie może mieć problemy w szkole a przecież nie o to chodzi.Jest wielu ludzi którzy skończyli dobre szkoły i wciąż nie są dobrzy z matmy.I po mimo tego jakoś żyją...Widocznie to nie jest takie najważniejsze.Nie każdy musi być wybitny matematycznie.
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

Liczba oczek

Post autor: mat_61 »

piotrekpiotrek pisze:To co dla kogoś wydaje się być logiczne dla innego jest 'czarną magią'
Zgoda, ale chyba nie w zakresie wskazania liczb parzystych spośród takiego zestawu: {1;2;3;4;5;6}
piotrekpiotrek pisze:Dlatego jedyną formą pomocy takiemu komuś jest zrobić to zadanie
To nie jest wg mnie żadna forma pomocy.
piotrekpiotrek pisze:W przeciwnym razie dostanie pałę.A co za tym idzie może mieć problemy w szkole a przecież nie o to chodzi.
A jak w takim razie napisze jakikolwiek sprawdzian, kartkówkę, nie mówiąc o podstawowej maturze (obowiązkowej) przynajmniej na 30%? Właśnie próbując robić (z pomocą i wsparciem) właśnie takie zadania (te najprostsze) ma szansę uniknąć problemów.
piotrekpiotrek pisze:Jest wielu ludzi którzy skończyli dobre szkoły i wciąż nie są dobrzy z matmy.
Co to znaczy "dobrzy"? Jeżeli chce się skończyć jakąkolwiek szkołę powyżej średniego wykształcenia (nawet kompletnie nie mającą nic wspólnego z matematyką), to aktualnie trzeba znać 30% podstawowego! materiału.
piotrekpiotrek pisze:Widocznie to nie jest takie najważniejsze.Nie każdy musi być wybitny matematycznie.
Oczywiście, że to nie jest najważniejsze. Są dziesiątki ważniejszych spraw. Chyba jednak widzisz różnicę pomiędzy byciem wybitnym czy nawet średnim, a minimalnym zakresem wiedzy którą trzeba zdobyć, żeby móc skończyć szkołę z pozytywnym wynikiem (a do takiego zakresu zaliczyłbym umiejętność rozróżnienia liczb parzystych).
piotrekpiotrek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 30
Rejestracja: 20 wrz 2010, o 17:06
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: warszawa
Podziękował: 6 razy

Liczba oczek

Post autor: piotrekpiotrek »

Nie wszyscy mają mature...i jakoś z tym żyją..Dawno zrobiłbyś już człowiekowi to zadanie...Zamiast prowadzić ze mną tą głupią dyskusje...Niech by się cieszył....W życiu jest tak mało radośći...Musiałbyś się jednak wykazać dobrą wolą...Sorki spriteforum teraz to ci już na pewno nie zrobi...
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

Liczba oczek

Post autor: mat_61 »

piotrekpiotrek oczywiście, że matura nie jest do życia niezbędna ale napisałem o tym w związku z Twoim argumentem o kończeniu dobrych szkół.
Nie uważam kulturalnej wymiany zdań za głupią dyskusję.
Swoje wskazówki napisałem dlatego, że na początku spriteforum napisał Bardzo proszę o pomoc, a nie o gotowca. Jeżeli wykaże odrobinę dobrych chęci to z pewnością będzie miał to zadanie. Żeby tych chęci nabrał, to napiszę mu w całości dwa pierwsze zbiory:

\(\displaystyle{ A=\left\{ (2;1) (2;2) (2;3) (2;4) (2;5) (2;6) (4;1) (4;2) (4;3) (4;4) (4;5) (4;6) (6;1) (6;2) (6;3) (6;4) (6;5) (6;6)\right\}}\)

\(\displaystyle{ A'=\left\{ (1;1) (1;2) (1;3) (1;4) (1;5) (1;6) (3;1) (3;2) (3;3) (3;4) (3;5) (3;6) (5;1) (5;2) (5;3) (5;4) (5;5) (5;6)\right\}}\)

Teraz od spriteforum zależy czy będzie miał ochotę na współpracę czy też nie. Niech spróbuje napisać zbiory B i B'.
spriteforum
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: 24 wrz 2010, o 17:56
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: szczecin
Podziękował: 3 razy

Liczba oczek

Post autor: spriteforum »

B={(1,4)(1,5)(1,6)(2,4)(2,5)(2,6)(3,4)(3,5)(3,6)(4,1)(4,4)(4,5)(4,6)(5,4)(5,5)(5,6)(6,4)(6,5)(6,6)}
B'={(1,2)(1,3)(2,2)(2,3)(3,1)(3,3)(4,1)(4,2)(4,3)(5,1)(5,2)(5,3)(6,1)(6,2)(6,3)}
Ostatnio zmieniony 26 wrz 2010, o 19:02 przez spriteforum, łącznie zmieniany 2 razy.
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

Liczba oczek

Post autor: mat_61 »

Wg treści zadania zdarzenie B jest takie:

za drugim razem wypadła liczba oczek co najmniej równa 4

Oznacza to, że pierwsza liczba może być dowolna spośród liczb: 1;2;3;4;5;6, a druga co najmniej równa 4, czyli 4 albo 5 albo 6. Czyli np. może być tak: (1;4) (1;5) (1;6) (2;4) (2;5) (2;6) itd. Popraw swój zbiór B i napisz zbiór B'. W zbiorze B' pierwsza cyfra może być tak jak tutaj dowolna a druga mniejsza od 4 czyli 1 lub 2 lub 3
spriteforum
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: 24 wrz 2010, o 17:56
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: szczecin
Podziękował: 3 razy

Liczba oczek

Post autor: spriteforum »

Mam nadzieję że tym razem jest dobrze...
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

Liczba oczek

Post autor: mat_61 »

W pierwszym zbiorze wyrzuć: (4;1)
W drugim zbiorze brakuje: (1;1) (2;1) (3;2)

Nie edytuj wcześniejszego wpisu tylko napisz nowy, bo tak to zrobi się bałagan. Jak poprawisz to co trzeba, to masz zapisać zbiór:

\(\displaystyle{ A \cup B'}\)

Do tej sumy zbiorów należą elementy z obydwu zbiorów. Najłatwiej to zrobić tak. Do zbioru A dopisujesz elementy zbioru B' ale tylko te których tam jeszcze nie ma. Np. w zbiorze B' jest element (1;1) Patrzysz czy jest taki w zbiorze A. Skoro nie ma to go dopisujesz. W zbiorze B' jest element (2;2) Patrzysz czy jest taki w zbiorze A. Skoro już tam jest, to nie musisz go dopisywać. I tak robisz po kolei ze wszystkimi elementami zbioru B'.
Ten nowo utworzony w powyższy sposób zbiór to będzie właśnie: \(\displaystyle{ A \cup B'}\)
ODPOWIEDZ