Przedszkolaki w szeregu
-
- Użytkownik
- Posty: 568
- Rejestracja: 29 sty 2009, o 13:59
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 230 razy
Przedszkolaki w szeregu
Ośmioosobową grupe przedszkolaków pani ustawia w sposób losowy w pary (jedna za drugą). Oblicz prawdopodobieństwo tego, że ustalona dwójka dzieci bedzie stala ze soba w jednej parze.
wychodzi mi: \(\displaystyle{ \frac{1}{8}}\)
a w odpowiedziach jest \(\displaystyle{ \frac{1}{7}}\)
gdzie tkwi moj blad
z gory dzieki za pomoc
wychodzi mi: \(\displaystyle{ \frac{1}{8}}\)
a w odpowiedziach jest \(\displaystyle{ \frac{1}{7}}\)
gdzie tkwi moj blad
z gory dzieki za pomoc
-
- Użytkownik
- Posty: 384
- Rejestracja: 3 maja 2007, o 22:44
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Wrocław
- Pomógł: 92 razy
Przedszkolaki w szeregu
mozna np. tak
\(\displaystyle{ \frac{4 {6 \choose 2} {4 \choose 2} }{{8 \choose 2} {6 \choose 2} {4 \choose 2}} = \frac{1}{7}}\)
\(\displaystyle{ \frac{4 {6 \choose 2} {4 \choose 2} }{{8 \choose 2} {6 \choose 2} {4 \choose 2}} = \frac{1}{7}}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 568
- Rejestracja: 29 sty 2009, o 13:59
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 230 razy
Przedszkolaki w szeregu
moglbys to troche rozpisac po kolei, bo ja liczylem to inaczej, a Twojego zapisu nie rozumiem za bardzo...
ja liczylem:
\(\displaystyle{ \frac{7*6!}{8!}}\)
ja liczylem:
\(\displaystyle{ \frac{7*6!}{8!}}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 384
- Rejestracja: 3 maja 2007, o 22:44
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Wrocław
- Pomógł: 92 razy
Przedszkolaki w szeregu
MOGŁABYM :]
Po pierwsze w zadaniu jest informacja ze pary sa jedna za druga wiec interpretuje to tak ze sa ponumerowane, ale miejsca w parze traktuje jako nierozróżnialne. W takiej interpretacji mamy:
omega : najpierw wybieram pierwsza pare czyli losuje 2 osoby sposrod 8 potem druga pare czyli 2 sposrod 6 itd.
zdarzenia sprzyjajace: para ustalona moze stac na 1,2,3 lub 4 miescu (tzn w szeregu par) i dalej jak juz wybiore to po kolei wybieram 2 osoby sposrod 6 itd.
Jesli inaczej interpretujesz to zadanie napisz jak to pomyslimy
Po pierwsze w zadaniu jest informacja ze pary sa jedna za druga wiec interpretuje to tak ze sa ponumerowane, ale miejsca w parze traktuje jako nierozróżnialne. W takiej interpretacji mamy:
omega : najpierw wybieram pierwsza pare czyli losuje 2 osoby sposrod 8 potem druga pare czyli 2 sposrod 6 itd.
zdarzenia sprzyjajace: para ustalona moze stac na 1,2,3 lub 4 miescu (tzn w szeregu par) i dalej jak juz wybiore to po kolei wybieram 2 osoby sposrod 6 itd.
Jesli inaczej interpretujesz to zadanie napisz jak to pomyslimy
-
- Użytkownik
- Posty: 568
- Rejestracja: 29 sty 2009, o 13:59
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 230 razy
Przedszkolaki w szeregu
dzieki, rozumiem juz Twój sposób... (a no i przepraszam za mógłbyś )
ja liczylem tak:
moc omegi: 8! na tyle sposobow mozemy ustawic 8 osob w 8 miejscach
sprzyjajace: 2 osoby kolo siebie a pozostalen na 6! sposobow (mamy 7 ustawien dla tych dwoch osob, bo miejsca w parze nie sa rozroznialne)
ale to jest jak widac źle...
ja liczylem tak:
moc omegi: 8! na tyle sposobow mozemy ustawic 8 osob w 8 miejscach
sprzyjajace: 2 osoby kolo siebie a pozostalen na 6! sposobow (mamy 7 ustawien dla tych dwoch osob, bo miejsca w parze nie sa rozroznialne)
ale to jest jak widac źle...
-
- Użytkownik
- Posty: 384
- Rejestracja: 3 maja 2007, o 22:44
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Wrocław
- Pomógł: 92 razy
Przedszkolaki w szeregu
zauwaz ze jesli robisz 8! to traktujesz miejsca w parze jako rozróżnialne, bo to jakbys numerował wszystkie miejsca
-
- Użytkownik
- Posty: 568
- Rejestracja: 29 sty 2009, o 13:59
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 230 razy
Przedszkolaki w szeregu
acha, no tak...
ten sposob bylby dobry jakby ustawiac osoby np. w szeregu...
ten sposob bylby dobry jakby ustawiac osoby np. w szeregu...
-
- Użytkownik
- Posty: 384
- Rejestracja: 3 maja 2007, o 22:44
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Wrocław
- Pomógł: 92 razy
Przedszkolaki w szeregu
zapewne, ale wcale sie tak bardzo nie pomyliles, tylko o czyms zapomniec nie nalezy dodatkowo, otóz:
zalóżmy ze chcemy miec ponumerowane pary, ustawmy osoby w ciag czyli 8! sposobow, no i pary tworza miejsca w ciagu 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, no ale tutj mamy rozroznialne miejsca w parze, zeby to wyeliminowac trzeba podzielic przez to co sie powtarza, czyli dla kazdej pary 2 razy, i mamy:
\(\displaystyle{ \frac{8!}{2*2*2*2} = 3*4*5*6*7 = {8 \choose 2} {6 \choose 2} {4 \choose 2}}\)
zalóżmy ze chcemy miec ponumerowane pary, ustawmy osoby w ciag czyli 8! sposobow, no i pary tworza miejsca w ciagu 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, no ale tutj mamy rozroznialne miejsca w parze, zeby to wyeliminowac trzeba podzielic przez to co sie powtarza, czyli dla kazdej pary 2 razy, i mamy:
\(\displaystyle{ \frac{8!}{2*2*2*2} = 3*4*5*6*7 = {8 \choose 2} {6 \choose 2} {4 \choose 2}}\)