No to masz tę stówę w postaci sześciu piątek i resztę w dwuzłotówkach.
Na ile sposobów możesz zapłacić 23 złote? Czy jest istotne którymi monetami zapłacisz?
Losujemy buty z 15 par
- Gosda
- Użytkownik
- Posty: 340
- Rejestracja: 29 cze 2019, o 19:46
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Oulu
- Podziękował: 42 razy
- Pomógł: 60 razy
Re: Losujemy buty z 15 par
Dziękuję za ten przykład, chyba zrozumiałem swój błąd. Obiekty można traktować zawsze jako rozróżnialne w zadaniach z rachunku prawdopodobieństwa, ale nie w kombinatoryce. Na przykład rzucając dwiema monetami można dostać trzy wyniki (dwa orły, dwie reszki lub orzeł i reszka), ale jeśli chcemy policzyć szanse z jakimi te zdarzenia zachodzą, przechodzimy na zbiór \(\Omega = \{OO, OR, RO, RR\}\).
- arek1357
- Użytkownik
- Posty: 5748
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: blisko
- Podziękował: 131 razy
- Pomógł: 526 razy
Re: Losujemy buty z 15 par
I masz pełną rację nawet bliźniaki to nie obiekty nierozróżnialne, zawsze mnie ten problem fascynował...w prawdziwym świecie zawsze możemy traktować obiekty jako rozróżnialne (przynajmniej w skali makro)
Jednak są detale, które z grubsza mogę uznać za nierozróżnialne, tak jak te buty jeżeli fabryka wykonała i się postarała naprawdę 15 identycznych par znaczy, że możemy uznać je za nierozróżnialne...Dlatego postawiłem ten problem...
Dodano po 2 minutach 19 sekundach:
Jeżeli rzucamy dwiema identycznymi monetami to omega powinno być:
lecz tu nie masz racji:
\(\displaystyle{ \Omega=\left\{ O,R,OR\right\}}\) bo: \(\displaystyle{ OR=RO}\)Obiekty można traktować zawsze jako rozróżnialne w zadaniach z rachunku prawdopodobieństwa, ale nie w kombinatoryce.
Tak samo jak dwie identyczne kostki:
\(\displaystyle{ \Omega=\left\{ \left\{ 1,2\right\},\left\{ 1,3\right\} ,\left\{ 1,4\right\},\left\{ 1,5\right\} ,\left\{ 1,6\right\},\left\{ 2,3\right\},\left\{ 2,4\right\},\left\{ 2,5\right\},\left\{ 2,6\right\}, \left\{ 3,4\right\},\left\{ 3,5\right\} ,\left\{ 3,6\right\} ,\left\{ 4,5\right\},\left\{ 4,6\right\},\left\{ 5,6\right\},\left\{ 1,1\right\} ,\left\{ 2,2\right\}, \left\{ 3,3\right\},\left\{ 4,4\right\},\left\{ 5,5\right\},\left\{ 6,6\right\} \right\} }\)
Moc jest \(\displaystyle{ 21}\) a nie \(\displaystyle{ 36}\)
Inna sprawa to czy wszystkie zdarzenia mają jednakowe prawdopodobieństwo czy nie...
Dodano po 10 minutach 53 sekundach:
Dziwne , że w szkole się o tym nie mówi...