baloniki do rozdania

Permutacje. Kombinacje. Wariacje. Rozmieszczanie kul w urnach. Silnie i symbole Newtona. Przeliczanie zbiorów. Funkcje tworzące. Teoria grafów.
TobiWan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 92
Rejestracja: 9 lip 2016, o 12:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 14 razy

baloniki do rozdania

Post autor: TobiWan »

Na ile różnych sposobów można rozdać \(\displaystyle{ 7}\) jednakowych baloników, \(\displaystyle{ 5}\) jednakowe samochodziki i \(\displaystyle{ 4}\) RÓŻNE książki trójce dzieci tak, by każde z dzieci otrzymało co najmniej jeden balonik, co najmniej jeden samochodzik i co najmniej jedną książkę.
Ostatnio zmieniony 10 gru 2018, o 11:34 przez AiDi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8585
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3351 razy

baloniki do rozdania

Post autor: kerajs »

Baloniki można rozdać na \(\displaystyle{ {7-1 \choose 3-1}}\) sposobów, autka można rozdać na \(\displaystyle{ {5-1 \choose 3-1}}\) sposobów, a książki na \(\displaystyle{ \frac{4! \cdot 3}{2}}\) sposobów.
Szukana liczba rozdań to iloczyn powyższych.
TobiWan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 92
Rejestracja: 9 lip 2016, o 12:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 14 razy

baloniki do rozdania

Post autor: TobiWan »

Dlaczego \(\displaystyle{ {7-1 \choose 3-1}}\), a nie \(\displaystyle{ {7+3-1 \choose 3-1}}\) ?
Prosiłbym również o opis słowny tego \(\displaystyle{ \frac{4! \cdot 3}{2}}\)
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8585
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3351 razy

baloniki do rozdania

Post autor: kerajs »

TobiWan pisze:Dlaczego \(\displaystyle{ {7-1 \choose 3-1}}\), a nie \(\displaystyle{ {7+3-1 \choose 3-1}}\) ?
Gdyż każde z dzieci ma dostać przynajmniej jeden balonik. \(\displaystyle{ {7+3-1 \choose 3-1}}\) zlicza także sytuacje gdy dziecko (lub dzieci) nie dostaje żadnego balonu.
TobiWan pisze: Prosiłbym również o opis słowny tego \(\displaystyle{ \frac{4! \cdot 3}{2}}\)
4 książki rozdaję miedzy troje dzieci i siebie na 4! sposobów. Dziecko które dostanie moją książkę wybieram na 3 sposoby. Ponieważ dla dziecka które posiada dwie książki kolejność ich otrzymywania nie ma znaczenia, to ilość rozdań dzielę przez 2.
ODPOWIEDZ