Miejsca dla n dziewczynek i n chłopców
-
- Użytkownik
- Posty: 389
- Rejestracja: 21 maja 2013, o 09:05
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Opole
- Podziękował: 214 razy
Miejsca dla n dziewczynek i n chłopców
W grupie n dziewczynek i n chłopców przydzielono miejsca w jednym rzędzie. Ile jest różnych sposobów przydziału miejsc, w których dziewczynki będą siedziały jedna obok drugiej?
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8581
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3349 razy
Re: Miejsca dla n dziewczynek i n chłopców
\(\displaystyle{ il=(n+1)! \cdot n!}\)
Grupę dziewcząt traktujesz jak jeden element. Z chłopcami permutuje on na \(\displaystyle{ (n+1)!}\) sposobów, a dziewczyny w grupie mogą ustawić się na \(\displaystyle{ n!}\) sposobów.
Grupę dziewcząt traktujesz jak jeden element. Z chłopcami permutuje on na \(\displaystyle{ (n+1)!}\) sposobów, a dziewczyny w grupie mogą ustawić się na \(\displaystyle{ n!}\) sposobów.
Re: Miejsca dla n dziewczynek i n chłopców
Szanowni,
Pisane 8 dni po pierwszym poście .
Próbuję rysować.
Etap 1.
(\(\displaystyle{ n}\) chłopców)(\(\displaystyle{ n}\) dziewcząt)
Wszyscy w jednym rzędzie.
W podanej kolejności.
Obydwie grupy (\(\displaystyle{ n}\)-liczne) można "usadzić" na n! sposobów.
To jest permutacje zbioru \(\displaystyle{ n}\)-elementowego.
Możliwości jest \(\displaystyle{ n! \cdot n!}\).
Etap 2.
Grupę \(\displaystyle{ n}\) dziewcząt można umieści w rzędzie na \(\displaystyle{ (n+1)}\) sposobów.
Wśród chłopców.
Po obu etapach (1. i 2.) liczba sposobów to \(\displaystyle{ n! \cdot n! \cdot (n+1)=n! \cdot (n+1)!}\).
Proponuję rozumowanie dla dwóch (\(\displaystyle{ n=2}\)) dziewcząt i dwóch chłopców.
(c1 c2)(d1 d2).
Tyle opowieści o dziewczętach i chłopcach w jednym rzędzie.
Oczywiście w liczbie \(\displaystyle{ 2n}\).
W kinie, teatrze, na koncercie .
Pozdrawiam, 18.
Pisane 8 dni po pierwszym poście .
Próbuję rysować.
Etap 1.
(\(\displaystyle{ n}\) chłopców)(\(\displaystyle{ n}\) dziewcząt)
Wszyscy w jednym rzędzie.
W podanej kolejności.
Obydwie grupy (\(\displaystyle{ n}\)-liczne) można "usadzić" na n! sposobów.
To jest permutacje zbioru \(\displaystyle{ n}\)-elementowego.
Możliwości jest \(\displaystyle{ n! \cdot n!}\).
Etap 2.
Grupę \(\displaystyle{ n}\) dziewcząt można umieści w rzędzie na \(\displaystyle{ (n+1)}\) sposobów.
Wśród chłopców.
Po obu etapach (1. i 2.) liczba sposobów to \(\displaystyle{ n! \cdot n! \cdot (n+1)=n! \cdot (n+1)!}\).
Proponuję rozumowanie dla dwóch (\(\displaystyle{ n=2}\)) dziewcząt i dwóch chłopców.
(c1 c2)(d1 d2).
Tyle opowieści o dziewczętach i chłopcach w jednym rzędzie.
Oczywiście w liczbie \(\displaystyle{ 2n}\).
W kinie, teatrze, na koncercie .
Pozdrawiam, 18.
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2018, o 20:33 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .
Powód: Brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .