Funkcja tworząca w zadaniach kombinatorycznych

Permutacje. Kombinacje. Wariacje. Rozmieszczanie kul w urnach. Silnie i symbole Newtona. Przeliczanie zbiorów. Funkcje tworzące. Teoria grafów.
Sahaiel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 24 sie 2018, o 00:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Nowe Miasto Lubawskie

Funkcja tworząca w zadaniach kombinatorycznych

Post autor: Sahaiel »

Cześć,
Jestem totalnym laikiem matematycznym i mam problem ze zrozumieniem jak za pomocą funkcji tworzącej wykonać zadanie typu: Znaleźć funkcję tworzącą dla rozmieszczeń k identycznych kul w 4 rozróżnialnych szufladach, przy czym pierwsze dwie zawierają parzystą liczbę kul, trzecia zawiera nie parzystą a czwarta zawiera jedną, trzy, pięć lub siedem kul. Wyznacz liczbę rozkładu dla 8 kul.

Mam taką postać funkcji: \(\displaystyle{ (1+x^{2}+x^{4}+x^{6}+...)(1+x^{2}+x^{4}+x^{6}+...)(x+x^{3}+x^{5}+x^{7}+...)(x+x^{3}+x^{5}+x^{7})}\)

Rozumiem że nawiasy odpowiadają szufladom a x'y w nawiasach ilości kul. Wiem też że po wymnożeniu nawiasów wynikiem będzie współczynnik przy ósmej potędze.

Mam problem natomiast z wykonywaniem tego typu zadań gdy w grę wchodzą większe liczby, widziałem sposoby w których funkcje tworzące mają postać typu: \(\displaystyle{ \frac{1}{1+x}}\). Przejrzałem już różne fora, sięgałem do książek, lecz dalej nie jestem w stanie zrozumieć jak funkcje przechodzą do takiej postaci i jak wykorzystać tego typu funkcję do obliczania zadań.

Jeśli znajdzie się jakaś dobra dusza, która w miarę łopatologicznie i opisowo wytłumaczy o co w tym chodzi, to będę dozgonnie wdzięczny. :(
Awatar użytkownika
Janusz Tracz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4068
Rejestracja: 13 sie 2016, o 15:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: hrubielowo
Podziękował: 80 razy
Pomógł: 1393 razy

Re: Funkcja tworząca w zadaniach kombinatorycznych

Post autor: Janusz Tracz »