Matematyka dyskretna

Permutacje. Kombinacje. Wariacje. Rozmieszczanie kul w urnach. Silnie i symbole Newtona. Przeliczanie zbiorów. Funkcje tworzące. Teoria grafów.
Roozer18
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 21 cze 2017, o 19:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Zamość
Podziękował: 2 razy

Matematyka dyskretna

Post autor: Roozer18 »

Prosze o pomoc w dwoch zadaniach

1.z 11 liter można utworzyć 4620 różnych słów 11 literowych. Ile wśród tych liter jest liter jednakowych?

2.Do windy wsiada na parterze 10 piętrowego wieżowca 6 osób.Wszystkie one wysiadają pojedynczo na kolejnych piętrach budynku.Wiedząc, że w ciagu pełnego przejazdu windy wysiądą wszyscy pasażerowie, obliczyć na ile sposobów może sie to wydarzyć

Pozdrawiam
bartek118
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5974
Rejestracja: 28 lut 2010, o 19:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Toruń
Podziękował: 15 razy
Pomógł: 1251 razy

Re: Matematyka dyskretna

Post autor: bartek118 »

1. Zauważ, że z \(\displaystyle{ 11}\) liter można ułożyć \(\displaystyle{ 11!}\) słów, jeżeli wszystkie są różne. Jeżeli np. trzy litery są jednakowe, to wynik należy podzielić przez \(\displaystyle{ 3!}\). Zauważ również, że
\(\displaystyle{ 4620 = 3 \cdot 4 \cdot 5 \cdot 7 \cdot 11}\)
Czyli z \(\displaystyle{ 11!}\) zniknęło \(\displaystyle{ 2 \cdot 6 \cdot 8 \cdot 9 \cdot 10}\). W tym rozkładzie występuje liczba \(\displaystyle{ 5}\), więc podzielono wynik przez przynajmniej \(\displaystyle{ 5!}\). Czyli
\(\displaystyle{ 2 \cdot 6 \cdot 8 \cdot 9 \cdot 10 = 5! \cdot 2 \cdot 2 \cdot 9 \cdot 2}\)
Dalej - pytanie, jakie silnie można ułożyć z pozostałych liczb; mamy np. \(\displaystyle{ 5! \cdot 2! \cdot 3! \cdot 3!}\). Jednak oznaczałoby to, że wśród \(\displaystyle{ 11}\) liter jest \(\displaystyle{ 5}\) takich samych, \(\displaystyle{ 2}\) takie same, \(\displaystyle{ 3}\) takie same i \(\displaystyle{ 3}\) takie same. Ale \(\displaystyle{ 5+2+3+3 = 13 > 11}\). Musimy zatem szukać innego rozkładu. Z tych liczb można jeszcze ułożyć \(\displaystyle{ 6}\), lecz nie ma siódemki -- zatem w rozkładzie mamy \(\displaystyle{ 6!}\). Czyli
\(\displaystyle{ 6! \cdot 2 \cdot 3 \cdot 2 = 6! \cdot 3! \cdot 2!}\)
Czyli mamy \(\displaystyle{ 6}\) takich samych liter, \(\displaystyle{ 3}\)takie same litery i \(\displaystyle{ 2}\) takie same litery. Mamy \(\displaystyle{ 6+3+2 = 11}\), więc wszystko się zgadza.
Ostatnio zmieniony 5 cze 2018, o 10:47 przez bartek118, łącznie zmieniany 1 raz.
Belf
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 482
Rejestracja: 10 lis 2017, o 15:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 113 razy

Re: Matematyka dyskretna

Post autor: Belf »

Zad 2)

Zadanie jest trochę nieprecyzyjne. Sformułowanie " wysiadają pojedynczo na kolejnych piętrach "
można zinterpretować ,że wysiadaja na sześciu piętrach z rzędu, a więc np. od \(\displaystyle{ 1 \ do \ 6}\) lub od \(\displaystyle{ 2 \ do 7}\) itd.
W takiej sytuacji liczba mozliwych opyszczeń wynosi: \(\displaystyle{ 5 \cdot 6!}\)

Jeśli jednak tak nie jest, to wtedy liczba mozliwych opuszczeń wynosi: \(\displaystyle{ {10 \choose 6}\cdot 6!}\)
tomashek94
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 6 cze 2018, o 10:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdynia

Matematyka dyskretna

Post autor: tomashek94 »

Panie w tym z windą to \(\displaystyle{ \frac{10!}{4!}}\).
Ostatnio zmieniony 6 cze 2018, o 11:39 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .
Belf
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 482
Rejestracja: 10 lis 2017, o 15:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 113 razy

Matematyka dyskretna

Post autor: Belf »

tomashek94 pisze:Panie w tym z windą to 10!/4!
A jakie uzasadnienie ?
tomashek94
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 6 cze 2018, o 10:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdynia

Re: Matematyka dyskretna

Post autor: tomashek94 »

\(\displaystyle{ \frac{n!}{(n-k)!}}\)

\(\displaystyle{ n=10}\) bo tyle pięter
\(\displaystyle{ k=6}\) bo tyle osób wysiada
Ostatnio zmieniony 6 cze 2018, o 11:40 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .
tomwanderer
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 153
Rejestracja: 28 maja 2016, o 11:26
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: obecnie Łódź
Podziękował: 2 razy
Pomógł: 45 razy

Matematyka dyskretna

Post autor: tomwanderer »

Belf pisze:
tomashek94 pisze:Panie w tym z windą to 10!/4!
A jakie uzasadnienie ?
Mamy \(\displaystyle{ 10}\) miejsc (parter - \(\displaystyle{ 9}\) piętro), na których stawiamy osoby powiedzmy \(\displaystyle{ A,B,C,D,E,F}\) (6 osób) oraz cztery zera reprezentujące fakt, że na danym piętrze nikt nie wysiadł.
Liczba permutacji \(\displaystyle{ 10}\) elementów, z których \(\displaystyle{ 4}\) są tego samego rodzaju, wynosi \(\displaystyle{ 10!/4!}\).

Albo inaczej: dla każej z osób \(\displaystyle{ A,B,C,D,E,F}\) wybieramy po kolei numer ze zbioru \(\displaystyle{ \{ 0,1,2,...,9\}}\) - najpierw mamy \(\displaystyle{ 10}\) możliwości, następnie \(\displaystyle{ 9,8,7,...}\) więc odpowiedź to \(\displaystyle{ 10\cdot 9\cdot ... \cdot 6 \cdot 5}\) i pozostaje pomnożyć przez \(\displaystyle{ \frac{4!}{4!}}\), aby otrzymać \(\displaystyle{ 10!/4!}\).

Nawiasem mówiąc, Twoja odpowiedź daje to samo, po skróceniu \(\displaystyle{ 6!}\).
ODPOWIEDZ