Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
-
- Użytkownik
- Posty: 4
- Rejestracja: 4 lut 2018, o 14:06
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 5 razy
Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
Prosiłabym o pomoc z tymi zadaniami. Siedzę nad nimi już jakiś czas i nic nie mogę wymyślić.
1. Danych jest \(\displaystyle{ 10}\) odcinków, których długości są większe niż \(\displaystyle{ 1}\) i mniejsze niż \(\displaystyle{ 55}\). Udowodnij, że wśród nich istnieją takie trzy, że da się z nich zbudować trójkąt.
2. Niech A będzie podzbiorem zbioru \(\displaystyle{ \{1,2..,149,150\}}\) złożonym z \(\displaystyle{ 25}\) liczb. Wykaż, że istnieją dwie take rozłączne pary elementów zbioru \(\displaystyle{ A}\), mające takie same sumy.
//Tutaj mniej-więcej wiem jak zrobić tylko mam problem z ilością par. W odpowiedziach jest, że jest \(\displaystyle{ 300}\) takich par, ale skąd to się wzięło?
3. Udowodnij, że w grupie \(\displaystyle{ 10}\) osób w wieku od \(\displaystyle{ 1}\) do \(\displaystyle{ 60}\) lat istnieją dwie rozłączne podgrupy o takiej samej sumie wieku.
4. Dane są liczby \(\displaystyle{ a_{1} , a_{2} ,..., a_{11}}\). Wykaż że taki istnieje niezerowy ciąg \(\displaystyle{ x_{1} , x_{2} ,..., x_{11}}\) o wyrazach ze zbioru \(\displaystyle{ \{-1,0,1\}}\), że liczba \(\displaystyle{ a_{1} \cdot x_{1} + a_{2} \cdot x_{2} +...+ a_{11} \cdot x_{11}}\) jest równa \(\displaystyle{ 0 \mod 2016}\).
5. Ile jest permutacji słowa KANKAN takich, że żadne dwie identyczne litery nie stoją obok siebie.
//Myślałam, że rozwiązanie to \(\displaystyle{ \frac{6!-3 \cdot 5!+3 \cdot 4!-3!}{2! \cdot 2! \cdot 2!}}\)
Bo \(\displaystyle{ 6!}\) to wszystkie możliwości. Potem łączymy dwie takie same litery w pare i wtedy permutujemy \(\displaystyle{ 5}\) elementów (a takich możliwości jest \(\displaystyle{ 3}\)). Itd. korzystając z zasady włączeń i wyłączeń. A na koniec dzielimy to przez \(\displaystyle{ 2! \cdot 2! \cdot 2!}\) bo dwie litery A nie są rozróżnialne. Gdzie jest błąd w moim rozumowaniu?
6. Ile jest liczb 4-cyfrowych, które można utworzyć z liczb \(\displaystyle{ 3,4,5,6,7}\) mniejszych niż \(\displaystyle{ 5000}\).
//\(\displaystyle{ 3 \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5}\) (bo pierwszą liczbe musimy wybrać ze zbioru \(\displaystyle{ 5,6,7}\) a reszte dowolnie). Czy dobrze myśle?
Będę BARDZO, ale to bardzo wdzięczna za pomoc w tych zadaniach. Za niedługo mam egzamin a tak strasznie tego nie ogarniam
1. Danych jest \(\displaystyle{ 10}\) odcinków, których długości są większe niż \(\displaystyle{ 1}\) i mniejsze niż \(\displaystyle{ 55}\). Udowodnij, że wśród nich istnieją takie trzy, że da się z nich zbudować trójkąt.
2. Niech A będzie podzbiorem zbioru \(\displaystyle{ \{1,2..,149,150\}}\) złożonym z \(\displaystyle{ 25}\) liczb. Wykaż, że istnieją dwie take rozłączne pary elementów zbioru \(\displaystyle{ A}\), mające takie same sumy.
//Tutaj mniej-więcej wiem jak zrobić tylko mam problem z ilością par. W odpowiedziach jest, że jest \(\displaystyle{ 300}\) takich par, ale skąd to się wzięło?
3. Udowodnij, że w grupie \(\displaystyle{ 10}\) osób w wieku od \(\displaystyle{ 1}\) do \(\displaystyle{ 60}\) lat istnieją dwie rozłączne podgrupy o takiej samej sumie wieku.
4. Dane są liczby \(\displaystyle{ a_{1} , a_{2} ,..., a_{11}}\). Wykaż że taki istnieje niezerowy ciąg \(\displaystyle{ x_{1} , x_{2} ,..., x_{11}}\) o wyrazach ze zbioru \(\displaystyle{ \{-1,0,1\}}\), że liczba \(\displaystyle{ a_{1} \cdot x_{1} + a_{2} \cdot x_{2} +...+ a_{11} \cdot x_{11}}\) jest równa \(\displaystyle{ 0 \mod 2016}\).
5. Ile jest permutacji słowa KANKAN takich, że żadne dwie identyczne litery nie stoją obok siebie.
//Myślałam, że rozwiązanie to \(\displaystyle{ \frac{6!-3 \cdot 5!+3 \cdot 4!-3!}{2! \cdot 2! \cdot 2!}}\)
Bo \(\displaystyle{ 6!}\) to wszystkie możliwości. Potem łączymy dwie takie same litery w pare i wtedy permutujemy \(\displaystyle{ 5}\) elementów (a takich możliwości jest \(\displaystyle{ 3}\)). Itd. korzystając z zasady włączeń i wyłączeń. A na koniec dzielimy to przez \(\displaystyle{ 2! \cdot 2! \cdot 2!}\) bo dwie litery A nie są rozróżnialne. Gdzie jest błąd w moim rozumowaniu?
6. Ile jest liczb 4-cyfrowych, które można utworzyć z liczb \(\displaystyle{ 3,4,5,6,7}\) mniejszych niż \(\displaystyle{ 5000}\).
//\(\displaystyle{ 3 \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5}\) (bo pierwszą liczbe musimy wybrać ze zbioru \(\displaystyle{ 5,6,7}\) a reszte dowolnie). Czy dobrze myśle?
Będę BARDZO, ale to bardzo wdzięczna za pomoc w tych zadaniach. Za niedługo mam egzamin a tak strasznie tego nie ogarniam
Ostatnio zmieniony 4 lut 2018, o 16:47 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Częściowy brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm. Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
Powód: Częściowy brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm. Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
- arek1357
- Użytkownik
- Posty: 5749
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: blisko
- Podziękował: 131 razy
- Pomógł: 526 razy
Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
W piątym będzie:
\(\displaystyle{ \frac{6!}{2! \cdot 2! \cdot 2!}-3 \cdot \frac{5!}{2! \cdot 2! \cdot 2! \cdot 1!}+3 \cdot \frac{4!}{2! \cdot 1! \cdot 1!}-3!=30}\)
\(\displaystyle{ \frac{6!}{2! \cdot 2! \cdot 2!}-3 \cdot \frac{5!}{2! \cdot 2! \cdot 2! \cdot 1!}+3 \cdot \frac{4!}{2! \cdot 1! \cdot 1!}-3!=30}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 4
- Rejestracja: 4 lut 2018, o 14:06
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 5 razy
Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
Faktycznie, głupi błąd zrobiłam. xd Dzięki
Ktoś pomógłby z resztą?
Ktoś pomógłby z resztą?
Ostatnio zmieniony 4 lut 2018, o 15:38 przez anielkasa, łącznie zmieniany 1 raz.
- arek1357
- Użytkownik
- Posty: 5749
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: blisko
- Podziękował: 131 razy
- Pomógł: 526 razy
Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
\(\displaystyle{ {25 \choose 2}=300}\)W odpowiedziach jest, że jest 300 takich par, ale skąd to się wzięło?
Ostatnio zmieniony 5 lut 2018, o 14:55 przez arek1357, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Użytkownik
- Posty: 4
- Rejestracja: 4 lut 2018, o 14:06
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 5 razy
Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
Nie za bardzo wiem co mam z tym teraz zrobić. :/arek1357 pisze:W pierwszym podziel sobie na przedziały(szuflady):
\(\displaystyle{ (1-11)}\)
\(\displaystyle{ <11-21)}\)
\(\displaystyle{ <21-31)}\)
\(\displaystyle{ <31-41)}\)
\(\displaystyle{ <41-51)}\)
\(\displaystyle{ <51-55)}\)
I teraz zauważ, że pozostałe boki muszą wpadać to tych szuflad...
Aha, czyli po prostu wyliczamy ilość par a nie ilość par par, tak?W odpowiedziach jest, że jest 300 takich par, ale skąd to się wzięło?
\(\displaystyle{ {25 \choose 2}=300}\)
- Premislav
- Użytkownik
- Posty: 15687
- Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 196 razy
- Pomógł: 5221 razy
Re: Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
Zadanie trzecie:
możliwych sum lat (może to niegramatyczne, ale trudno) jest nie więcej niż \(\displaystyle{ 600}\), gdyż taka suma musi być równa co najmniej \(\displaystyle{ 1}\), a nie może przekraczać sumy wszystkich elementów (maksymalnie \(\displaystyle{ 60\cdot 10}\), gdyż jest dziesięć osób i żadna nie starsza niż \(\displaystyle{ 60}\) lat).
Natomiast na ile sposobów możemy wybrać dwie rozłączne, niepuste grupy spośród dziesięciu osób?
Dużo więcej, nawet gdybyśmy uparli się, by podzielić grupę \(\displaystyle{ 10}\) osób na dwie rozłączne niepuste podgrupy, to wyjdzie tego \(\displaystyle{ 2^{10}-1=1023}\) (wybieramy niepusty podzbiór, jego dopełnienie to ta druga grupa).
Zadanie czwarte jest jakieś trochę trudne, albo czegoś nie zauważyłem.
możliwych sum lat (może to niegramatyczne, ale trudno) jest nie więcej niż \(\displaystyle{ 600}\), gdyż taka suma musi być równa co najmniej \(\displaystyle{ 1}\), a nie może przekraczać sumy wszystkich elementów (maksymalnie \(\displaystyle{ 60\cdot 10}\), gdyż jest dziesięć osób i żadna nie starsza niż \(\displaystyle{ 60}\) lat).
Natomiast na ile sposobów możemy wybrać dwie rozłączne, niepuste grupy spośród dziesięciu osób?
Dużo więcej, nawet gdybyśmy uparli się, by podzielić grupę \(\displaystyle{ 10}\) osób na dwie rozłączne niepuste podgrupy, to wyjdzie tego \(\displaystyle{ 2^{10}-1=1023}\) (wybieramy niepusty podzbiór, jego dopełnienie to ta druga grupa).
Zadanie czwarte jest jakieś trochę trudne, albo czegoś nie zauważyłem.
- arek1357
- Użytkownik
- Posty: 5749
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: blisko
- Podziękował: 131 razy
- Pomógł: 526 razy
Re: Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
Każdy z pozostałych czterech odcinków musi się znaleźć w którejś ze szuflad...
W zadaniu czwartym jak weźmiemy jakieś \(\displaystyle{ a_{i}}\) - niewymierne i niewspółmierne to raczej nie styknie...
W zadaniu czwartym jak weźmiemy jakieś \(\displaystyle{ a_{i}}\) - niewymierne i niewspółmierne to raczej nie styknie...
Chyba na odwrót...bo pierwszą liczbe musimy wybrać ze zbioru 5,6,7 a reszte dowolnie
-
- Użytkownik
- Posty: 4
- Rejestracja: 4 lut 2018, o 14:06
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 5 razy
Re: Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
Czyli istnieje taka szuflada w której będą minimum 2 odcinki. Tylko nie rozumiem za bardzo co to nam daje. :/arek1357 pisze:Każdy z pozostałych czterech odcinków musi się znaleźć w którejś ze szuflad..
Faktycznie, mój błąd.Chyba na odwrót...
- arek1357
- Użytkownik
- Posty: 5749
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: blisko
- Podziękował: 131 razy
- Pomógł: 526 razy
Re: Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
Jeżeli natomiast w zadaniu czwartym założymy, że liczby są całkowite to możemy je zapisać jako:
\(\displaystyle{ a_{i}=2016s_{i}+r_{i}, 0\le r_{i} \le 2015}\)
I teraz możemy sobie działaś w zbiorze reszt:
\(\displaystyle{ r_{1},r_{2},r_{3},...,r_{11}}\)
I nie widzę tu na razie , żeby zawsze suma tych reszt lub przeciwne do nich zawsze się zerowało...
\(\displaystyle{ a_{i}=2016s_{i}+r_{i}, 0\le r_{i} \le 2015}\)
I teraz możemy sobie działaś w zbiorze reszt:
\(\displaystyle{ r_{1},r_{2},r_{3},...,r_{11}}\)
I nie widzę tu na razie , żeby zawsze suma tych reszt lub przeciwne do nich zawsze się zerowało...
Ostatnio zmieniony 5 lut 2018, o 15:08 przez arek1357, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Użytkownik
- Posty: 22211
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Re: Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
4 Ciągów zero - jedynkowych jest \(\displaystyle{ 2^{11}>2016}\),wiec istnieją dwa różne ciągi o tych samych resztach. Co z tego wynika?
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8585
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3351 razy
Re: Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
1)
Przyjąłbym 8 szuflad:
\(\displaystyle{ (1,2) \ , \ <2,3) \ , \ <3,5) \ , \ <5,8) \ , \ <8,13) \ , \ <13,21) \ , \ <21,34) \ , \ <34,55)}\)
trójkąt można zbudować z:
a) trzech odcinków z tej samej szuflady.
b) dwóch odcinków z jednej szuflady i odcinka z drugiej, leżącej najbliżej lewej strony pierwszej.
Niezależnie od rozkładu 10 odcinków w szufladach zawsze przynajmniej jedna z powyższych sytuacji zajdzie.
Przyjąłbym 8 szuflad:
\(\displaystyle{ (1,2) \ , \ <2,3) \ , \ <3,5) \ , \ <5,8) \ , \ <8,13) \ , \ <13,21) \ , \ <21,34) \ , \ <34,55)}\)
trójkąt można zbudować z:
a) trzech odcinków z tej samej szuflady.
b) dwóch odcinków z jednej szuflady i odcinka z drugiej, leżącej najbliżej lewej strony pierwszej.
Niezależnie od rozkładu 10 odcinków w szufladach zawsze przynajmniej jedna z powyższych sytuacji zajdzie.
- arek1357
- Użytkownik
- Posty: 5749
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: blisko
- Podziękował: 131 razy
- Pomógł: 526 razy
Re: Dirichlet, zasada włączeń i wyłączeń
W drugim masz największą sumę 299, a najmniejszą 3, natomiast w zbiorze 25 elementowym masz możliwe 300 par i co z tego wynika?...