Czy mógłby mi ktoś proszę wyjaśnić jak ja mam to rozumieć :
Mamy wskazać wszystkie wariacje z powtórzeniami takie że iloczyn cyfr danej liczby wynosi \(\displaystyle{ 10}\).
Wiemy że \(\displaystyle{ A=\left\{ 0,1,2,3,4,5\right\}}\) oraz że nasza liczba składa się z czterech elementów.
Ok to mamy tak że ta liczba musi składać się z cyfr \(\displaystyle{ 5,2,1,1}\).
Czyli mam \(\displaystyle{ 4}\) możliwości wyboru pierwszej cyfry.
\(\displaystyle{ 3}\) możliwości drugiej cyfry.
\(\displaystyle{ 2}\) możliwości trzeciej cyfry.
A czwartą wpisuję w miejsce które zostało czyli.
\(\displaystyle{ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1=24}\).
W odpowiedzi mam że jedynki dopisuję i że powinno być \(\displaystyle{ 4 \cdot 3=12}\) wariacji.
Może ktoś skomentować to ?
Wariacje, jak to rozumieć
-
- Użytkownik
- Posty: 821
- Rejestracja: 22 lut 2013, o 19:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 84 razy
- Pomógł: 45 razy
Wariacje, jak to rozumieć
Ostatnio zmieniony 20 lut 2016, o 14:38 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot.
- Poszukujaca
- Użytkownik
- Posty: 2775
- Rejestracja: 21 maja 2012, o 23:32
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 1019 razy
- Pomógł: 166 razy
Wariacje, jak to rozumieć
Trochę zagmatwane polecenie. Ja zrozumiałam to tak, że masz policzyć ile liczb czterocyforywch można utowrzyć z cyfr należących do zbioru \(\displaystyle{ A}\) takich, że iloczyn wszystkich cyfr w tej liczbie to \(\displaystyle{ 10}\).
Dwie jedynki możesz potraktować jako jeden element ciagu cyfr w liczbie.
Zobacz możesz popatrzeć w ten sposób:
1) \(\displaystyle{ 11--}\)
2) \(\displaystyle{ -11-}\)
3) \(\displaystyle{ --11}\)
4) \(\displaystyle{ 1-1-}\)
5) \(\displaystyle{ 1--1}\)
6) \(\displaystyle{ -1-1}\)
To są wszystkie możliwośc ustawienia tych dwóch jedynek. Teraz te sześć możliwości mnożysz razy dwa, ponieważ zostały Ci dwie rożne cyfry, którym musisz przypisać miejsce w liczbie.
Dwie jedynki możesz potraktować jako jeden element ciagu cyfr w liczbie.
Zobacz możesz popatrzeć w ten sposób:
1) \(\displaystyle{ 11--}\)
2) \(\displaystyle{ -11-}\)
3) \(\displaystyle{ --11}\)
4) \(\displaystyle{ 1-1-}\)
5) \(\displaystyle{ 1--1}\)
6) \(\displaystyle{ -1-1}\)
To są wszystkie możliwośc ustawienia tych dwóch jedynek. Teraz te sześć możliwości mnożysz razy dwa, ponieważ zostały Ci dwie rożne cyfry, którym musisz przypisać miejsce w liczbie.
- Poszukujaca
- Użytkownik
- Posty: 2775
- Rejestracja: 21 maja 2012, o 23:32
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 1019 razy
- Pomógł: 166 razy
Wariacje, jak to rozumieć
To zadanie to rzeczywiście przykład permutacji z powtórzeniami. Wariacje z powtórzeniami tutaj nie pasują, ponieważ wariacje to funkcje ze zbioru \(\displaystyle{ k}\) -elementowego do \(\displaystyle{ n}\) - elementowego, a nie funkcje, które odwzorowują zbiór w ten sam zbiór, jak jest w przypadku permutacji.
Najpierw istotne jest by zauważyć, że mamy tylko jedną możliwość, by ze zbioru \(\displaystyle{ A}\) wybrać takie cztery cyfry, których iloczyn to \(\displaystyle{ 10}\).
Potem mamy zbiór \(\displaystyle{ X=\left\{ 5,2,1 \right\}}\) i z niego tworzymy permutacje \(\displaystyle{ 4}\) - elementową, gdzie jedna z cyfr powtarza się dwa razy, więc mamy \(\displaystyle{ \frac{4!}{2!}}\).
Najpierw istotne jest by zauważyć, że mamy tylko jedną możliwość, by ze zbioru \(\displaystyle{ A}\) wybrać takie cztery cyfry, których iloczyn to \(\displaystyle{ 10}\).
Potem mamy zbiór \(\displaystyle{ X=\left\{ 5,2,1 \right\}}\) i z niego tworzymy permutacje \(\displaystyle{ 4}\) - elementową, gdzie jedna z cyfr powtarza się dwa razy, więc mamy \(\displaystyle{ \frac{4!}{2!}}\).