Dwa zadania
-
- Użytkownik
- Posty: 42
- Rejestracja: 5 sty 2014, o 21:43
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Brodnica
- Podziękował: 12 razy
Dwa zadania
Witam,
Czy mógłby ktoś sprawdzić?
1. Ile jest możliwych rozwiązań równania
\(\displaystyle{ x _{1}+x _{2}+x _{3}+x _{4}+x _{5}=407}\)
gdy: \(\displaystyle{ x_{1} \ge 1, x_{2} \ge 3, x_{3} \ge 0,x_{4} \ge 0,x_{5} \ge 0,}\)
No to ja zrobilem cos takiego:
\(\displaystyle{ y_{1}=x_{1}, y_{2}=x_{2}-2, y{3}=x_{3}+1,y{4}=x_{4}+1,y{5}=x_{5}+1}\)
Podstawiajac:
\(\displaystyle{ y_{1}+y_{2}+y_{3}+y_{4}+y_{5}=408}\)
No ze sposobu szufladkowego biore:
\(\displaystyle{ {n-1\choose k-1} = {407\choose 4}}\)
2. 10 studentów wybrało się do kina, zajmuje tylko 1 rząd, który jest cały wolny i ma 40 miejsc. Na ile sposobów można kupić bilety, tak aby każdy student mial wolne miejsca obok siebie? Studenci są rozróżnialni
Korzystam ze wzoru(wiem jak go wyprowadzic):
\(\displaystyle{ {n-k+1\choose k} => 10!\cdot{31\choose 10}}\)
Mnoże przez 10!, bo mają być rozróżnialni
Czy mógłby ktoś sprawdzić?
1. Ile jest możliwych rozwiązań równania
\(\displaystyle{ x _{1}+x _{2}+x _{3}+x _{4}+x _{5}=407}\)
gdy: \(\displaystyle{ x_{1} \ge 1, x_{2} \ge 3, x_{3} \ge 0,x_{4} \ge 0,x_{5} \ge 0,}\)
No to ja zrobilem cos takiego:
\(\displaystyle{ y_{1}=x_{1}, y_{2}=x_{2}-2, y{3}=x_{3}+1,y{4}=x_{4}+1,y{5}=x_{5}+1}\)
Podstawiajac:
\(\displaystyle{ y_{1}+y_{2}+y_{3}+y_{4}+y_{5}=408}\)
No ze sposobu szufladkowego biore:
\(\displaystyle{ {n-1\choose k-1} = {407\choose 4}}\)
2. 10 studentów wybrało się do kina, zajmuje tylko 1 rząd, który jest cały wolny i ma 40 miejsc. Na ile sposobów można kupić bilety, tak aby każdy student mial wolne miejsca obok siebie? Studenci są rozróżnialni
Korzystam ze wzoru(wiem jak go wyprowadzic):
\(\displaystyle{ {n-k+1\choose k} => 10!\cdot{31\choose 10}}\)
Mnoże przez 10!, bo mają być rozróżnialni
- jarzabek89
- Użytkownik
- Posty: 1337
- Rejestracja: 11 lis 2007, o 21:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 181 razy
- arek1357
- Użytkownik
- Posty: 5748
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: blisko
- Podziękował: 131 razy
- Pomógł: 526 razy
Dwa zadania
Oj mi się wydaje, że pierwsze nie zadziała!
Pierwsze weź z wielomianów a nie ze szufladek!
Co do drugiego ratuje cię rekurencja bo z jakiego wzoru korzystasz i co chcesz wyprowadzać
Czego jest nieskończenie wiele(bo nie kumam) ?
Co do drugiego masz tu rozwiązane zupełnie identyczne:
396450.htm
Pierwsze weź z wielomianów a nie ze szufladek!
Co do drugiego ratuje cię rekurencja bo z jakiego wzoru korzystasz i co chcesz wyprowadzać
Czego jest nieskończenie wiele(bo nie kumam) ?
Co do drugiego masz tu rozwiązane zupełnie identyczne:
396450.htm
- jarzabek89
- Użytkownik
- Posty: 1337
- Rejestracja: 11 lis 2007, o 21:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 181 razy
- arek1357
- Użytkownik
- Posty: 5748
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: blisko
- Podziękował: 131 razy
- Pomógł: 526 razy
Dwa zadania
Wystarczy obliczyć:
\(\displaystyle{ n}\) - studenci,\(\displaystyle{ k}\) - krzesła
\(\displaystyle{ h(40,10)}\) ze wzoru:
\(\displaystyle{ h(n+1,k)=h(n,k)+h(n-1,k-1)}\)
\(\displaystyle{ h(n,1)=n}\)
\(\displaystyle{ h(4,2)=3 \cdot 2!=6}\)
Nigdzie nie jest napisane, że są to liczby naturalne!,
ale pewnie o takie chodziło autorowi ale choćby nawet to jest raczej źle tak czy siak!
\(\displaystyle{ n}\) - studenci,\(\displaystyle{ k}\) - krzesła
\(\displaystyle{ h(40,10)}\) ze wzoru:
\(\displaystyle{ h(n+1,k)=h(n,k)+h(n-1,k-1)}\)
\(\displaystyle{ h(n,1)=n}\)
\(\displaystyle{ h(4,2)=3 \cdot 2!=6}\)
Nigdzie nie jest napisane, że są to liczby naturalne!,
ale pewnie o takie chodziło autorowi ale choćby nawet to jest raczej źle tak czy siak!
-
- Użytkownik
- Posty: 42
- Rejestracja: 5 sty 2014, o 21:43
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Brodnica
- Podziękował: 12 razy
Dwa zadania
Co do 2, to tak rozumowalem, ze mam n krzeseł i k studentów, obliczam ile jest wolnych krzeseł n-k.
Teraz wstawiam miedzy te wolne krzesła tych studentow(ktorzy juz siedzą na krześle) i moge ich umiescic na n-k+1 mozliwosci.
Z tego biore finalną kombinacje.
Co do 1, to w sumie nie pamiętam czy było napisane, że należą do naturalnych, no ale inaczej zadanie nie mialoby sensu
Teraz wstawiam miedzy te wolne krzesła tych studentow(ktorzy juz siedzą na krześle) i moge ich umiescic na n-k+1 mozliwosci.
Z tego biore finalną kombinacje.
Co do 1, to w sumie nie pamiętam czy było napisane, że należą do naturalnych, no ale inaczej zadanie nie mialoby sensu
-
- Użytkownik
- Posty: 4211
- Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków PL
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 758 razy
Dwa zadania
- Chodzi o rozwiązania całkowitoliczbowe.
Dobrze, ale nie zasada szufladkowa, tylko zasada bijekcji (liczba rozwiązań = liczba podziałów zbioru n elementowego na k niepustych grup). - Dobrze. Również zasada bijekcji (liczba sposobów = liczba podziałów n-k wolnych krzeseł na k+1 grup, przy czym pierwsza lub ostatnia grupa mogą być puste, a pozostałe nie mogą).
-
- Użytkownik
- Posty: 42
- Rejestracja: 5 sty 2014, o 21:43
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Brodnica
- Podziękował: 12 razy
Dwa zadania
Czyli wyniki mam dobre, tylko innym sposobem należało to zrobić. Czy ten sposób, co użyłem to nie są szufladki?