pomylone czapki przedszkolaków
-
- Użytkownik
- Posty: 389
- Rejestracja: 21 maja 2013, o 09:05
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Opole
- Podziękował: 214 razy
pomylone czapki przedszkolaków
Grupa n przedszkolaków zostawiła rano swoje czapki w szatni. Ze względu na zamieszanie po południu każde z nich wróciło do domu w nie swojej czapce. Na ile sposobów jest to możliwe, jeśli: a) n=3, b) n=4, c) n=5? Komentarz: podpunkt a) robimy dość łatwo na piechotę; podpunkt b) nie bez trudu, ale da się, ale już podpunkt c) bez znalezienia algorytmu kombinatorycznego zajmuje mnóstwo czas. Kto da radę?
-
- Użytkownik
- Posty: 201
- Rejestracja: 6 gru 2009, o 14:57
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 16 razy
- Pomógł: 24 razy
pomylone czapki przedszkolaków
Szukamy permutacji bez punktu stałego - nieporządków.
Powiedzmy, że \(\displaystyle{ n}\)-ty przedszkolak dostał \(\displaystyle{ i}\)-tą czapkę. Może tak się stać na \(\displaystyle{ n -1}\)sposobów. Zachodzą teraz dwie możliwości:
1) Uczeń o numerze \(\displaystyle{ i}\) nie otrzymał czapki pierwszej. Nasz przypadek sprowadza się zatem do problemu z \(\displaystyle{ n -1}\) przedszkolakami i tyloma czapkami: każda z pozostałych \(\displaystyle{ n -1}\) osób ma jeden niedozwolony numer czapki (uczniowi o numerze \(\displaystyle{ i}\) nie wolno wziąć czapki \(\displaystyle{ 1}\).),
2) Uczeń o numerze \(\displaystyle{ i}\) wziął czapkę pierwszą. Teraz przypadek redukuje się do problemu \(\displaystyle{ n- 2}\) osób i \(\displaystyle{ n- 2}\) czapek.
Ogólnie mamy wzór rekurencyjny na liczbę nieporządków:
\(\displaystyle{ !n = (n-1)(!(n-2) + !(n-1))}\), przy czym \(\displaystyle{ !0 = 1, !1=0}\) (identyczna występuje dla silni z odpow. war. pocz.)
Wzór jawny stosuje zasadę włączeń i wyłączeń:
\(\displaystyle{ !n = n! \sum_{0}^{n} \frac{(-1)^i}{i!}}\)
Powiedzmy, że \(\displaystyle{ n}\)-ty przedszkolak dostał \(\displaystyle{ i}\)-tą czapkę. Może tak się stać na \(\displaystyle{ n -1}\)sposobów. Zachodzą teraz dwie możliwości:
1) Uczeń o numerze \(\displaystyle{ i}\) nie otrzymał czapki pierwszej. Nasz przypadek sprowadza się zatem do problemu z \(\displaystyle{ n -1}\) przedszkolakami i tyloma czapkami: każda z pozostałych \(\displaystyle{ n -1}\) osób ma jeden niedozwolony numer czapki (uczniowi o numerze \(\displaystyle{ i}\) nie wolno wziąć czapki \(\displaystyle{ 1}\).),
2) Uczeń o numerze \(\displaystyle{ i}\) wziął czapkę pierwszą. Teraz przypadek redukuje się do problemu \(\displaystyle{ n- 2}\) osób i \(\displaystyle{ n- 2}\) czapek.
Ogólnie mamy wzór rekurencyjny na liczbę nieporządków:
\(\displaystyle{ !n = (n-1)(!(n-2) + !(n-1))}\), przy czym \(\displaystyle{ !0 = 1, !1=0}\) (identyczna występuje dla silni z odpow. war. pocz.)
Wzór jawny stosuje zasadę włączeń i wyłączeń:
\(\displaystyle{ !n = n! \sum_{0}^{n} \frac{(-1)^i}{i!}}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 389
- Rejestracja: 21 maja 2013, o 09:05
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Opole
- Podziękował: 214 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 201
- Rejestracja: 6 gru 2009, o 14:57
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 16 razy
- Pomógł: 24 razy