Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
Cześć, mam problem z jednym z zadań. Otóż treść brzmi tak:
cztery dziewczynki i ośmiu chłopców siedzą na tym samym pniu zwalonego dębu. Dziewczynki siedzą obok siebie i chłopcy również siedzą obok siebie. Ile jest wszystkich możliwych sposobów posadzenia dzieci w ten sposób? Jak zmieni się liczba kombinacji, jeśli dziewczynki nie mogą siedzieć obok siebie?
No to jeśli chodzi o pierwszy podpunkt to spoko:
\(\displaystyle{ 4! \cdot 8!}\)
ale jak zrobić kolejny podpunkt? Kombinowałem (heh, gra słów) z tym na tysiąc różnych sposobów ale żadne rozwiązanie mnie nie przekonuje. Ma ktoś pomysł?
cztery dziewczynki i ośmiu chłopców siedzą na tym samym pniu zwalonego dębu. Dziewczynki siedzą obok siebie i chłopcy również siedzą obok siebie. Ile jest wszystkich możliwych sposobów posadzenia dzieci w ten sposób? Jak zmieni się liczba kombinacji, jeśli dziewczynki nie mogą siedzieć obok siebie?
No to jeśli chodzi o pierwszy podpunkt to spoko:
\(\displaystyle{ 4! \cdot 8!}\)
ale jak zrobić kolejny podpunkt? Kombinowałem (heh, gra słów) z tym na tysiąc różnych sposobów ale żadne rozwiązanie mnie nie przekonuje. Ma ktoś pomysł?
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2013, o 10:17 przez bakala12, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot.
-
- Użytkownik
- Posty: 3044
- Rejestracja: 25 mar 2010, o 15:34
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gołąb
- Podziękował: 24 razy
- Pomógł: 513 razy
Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
A nie chodziło o coś takiego:jeśli dziewczynki nie mogą siedzieć obok siebie?
jeśli dziewczynki nie muszą siedzieć obok siebie?
Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
W treści jest "nie mogą", ale chodzi o wszystkie możliwe kombinacje kiedy dziewczynka nie siedzi obok dziewczynki czyli np.:
d,ch,d,ch,d,ch,ch,ch,d,ch,ch,ch lub d,ch,ch,d,ch,ch,d,ch,ch,d,ch,ch.
W sumie teraz próbowałem to ugryźć w ten sposób, żeby od całej puli możliwości (\(\displaystyle{ 12!}\)) odjąć zbiór przeciwny (czyli że dziewczynki siedzą obok siebie więc \(\displaystyle{ 4! \cdot 8!}\)) no ale nie jestem do końca przekonany że to jest dobrze :/. Jakaś weryfikacja toku myślenia lub inne pomysły?
d,ch,d,ch,d,ch,ch,ch,d,ch,ch,ch lub d,ch,ch,d,ch,ch,d,ch,ch,d,ch,ch.
W sumie teraz próbowałem to ugryźć w ten sposób, żeby od całej puli możliwości (\(\displaystyle{ 12!}\)) odjąć zbiór przeciwny (czyli że dziewczynki siedzą obok siebie więc \(\displaystyle{ 4! \cdot 8!}\)) no ale nie jestem do końca przekonany że to jest dobrze :/. Jakaś weryfikacja toku myślenia lub inne pomysły?
- yorgin
- Użytkownik
- Posty: 12762
- Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 17 razy
- Pomógł: 3440 razy
Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
Usadź najpierw chłopców. Teraz usadź dziewczyny tak, że każda zajmie jedno miejsce pomiędzy jakimś chłopcem, przed pierwszym lub za ostatnim, tzn zajmie jedną kreskę z poniższych
\(\displaystyle{ -\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-}\)
\(\displaystyle{ -\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-\mbox{ch}-}\)
Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
Hm, tak tego nie rozpatrywałem. Czyli tak:
kombinacji chłopców zawsze jest \(\displaystyle{ 8!}\), bo zajmują te same miejsca. Co do płci pięknej mamy 9 miejsc i tylko cztery dziewczynki zatem ilość tych wszystkich kombinacji jest \(\displaystyle{ 9 \cdot 4!}\). Czyli wynik to \(\displaystyle{ 8! \cdot 9 \cdot 4!}\). Dobrze rozumuję?
kombinacji chłopców zawsze jest \(\displaystyle{ 8!}\), bo zajmują te same miejsca. Co do płci pięknej mamy 9 miejsc i tylko cztery dziewczynki zatem ilość tych wszystkich kombinacji jest \(\displaystyle{ 9 \cdot 4!}\). Czyli wynik to \(\displaystyle{ 8! \cdot 9 \cdot 4!}\). Dobrze rozumuję?
- yorgin
- Użytkownik
- Posty: 12762
- Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 17 razy
- Pomógł: 3440 razy
Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
Chłopców na \(\displaystyle{ 8!}\) można rozłożyć, to prawda.
Ale z dziewczynkami jest inaczej. Masz do obsadzenia \(\displaystyle{ 9}\) miejsc czterema osobami. Kolejność ma znaczenie. Wariacje bez powtórzeń.
Ale z dziewczynkami jest inaczej. Masz do obsadzenia \(\displaystyle{ 9}\) miejsc czterema osobami. Kolejność ma znaczenie. Wariacje bez powtórzeń.
Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
Faktycznie, tak bez pomyślunku napisałem wcześniej odpowiedź. Czyli za elementy zbioru bierzemy nie dziewczynki, a miejsca... zatem poprawny wynik to:
\(\displaystyle{ 8! \cdot \frac{9!}{(9-4)!}}\)
Dzięki wielkie za pomoc . Naprawdę wolę już równania różniczkowe i całki wielokrotne niż kombinatorykę i jej pochodne :/. Jeszcze raz wielkie dzięki.
\(\displaystyle{ 8! \cdot \frac{9!}{(9-4)!}}\)
Dzięki wielkie za pomoc . Naprawdę wolę już równania różniczkowe i całki wielokrotne niż kombinatorykę i jej pochodne :/. Jeszcze raz wielkie dzięki.
-
- Użytkownik
- Posty: 1592
- Rejestracja: 16 maja 2013, o 17:56
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Trójmiasto
- Podziękował: 11 razy
- Pomógł: 246 razy
Problem z ułożeniem dziewczynek i chłopców w szereg
Przy okazji, pierwsze masz źle
\(\displaystyle{ 8!\cdot 4!}\) spoko ale to jeszcze razy 2 bo możesz usadzić dziewczynki po jednej stronie pnia, chłopców po drugiej albo odwrotnie
\(\displaystyle{ 8!\cdot 4!}\) spoko ale to jeszcze razy 2 bo możesz usadzić dziewczynki po jednej stronie pnia, chłopców po drugiej albo odwrotnie