Witam. Właśnie uczę się kombinatoryki od całkowitego zera(około godziny temu nie umiałem kompletnie nic). Teorię poznałem, przeszedłem do zadań. Napotkałem na zadanie z kombinacji i nie mogę dojść ską się pare rzeczy wzięło:
Iloma sposobami można rozdzielić cztery jednoosobowe zaproszenia między dziesięć osób?
Rozwiązanie:
\(\displaystyle{ C^4_{10} = {10\choose 4} = \frac{10!}{ 4!(10-4)! } = \frac{6! \cdot 7 \cdot 8 \cdot 9 \cdot 10}{ 1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 4 \cdot 6! } = 7 \cdot 3 \cdot 10 = 210}\)
I nie rozumie tego:
\(\displaystyle{ \frac{6! \cdot 7 \cdot 8 \cdot 9 \cdot 10}{ 1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 4 \cdot 6! } = 7 \cdot 3 \cdot 10 = 210}\)
Jak się wzięło to u góry, oraz to na dolę, skąd po równaniu \(\displaystyle{ 7 \cdot 3 \cdot 10}\)? Nie umie tego zrozumieć..
Kombinacja, skad sie wziely takie liczby w ulamku?
-
- Użytkownik
- Posty: 19
- Rejestracja: 14 gru 2010, o 19:43
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował: 2 razy
Kombinacja, skad sie wziely takie liczby w ulamku?
Ostatnio zmieniony 31 maja 2012, o 23:17 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.
-
- Użytkownik
- Posty: 199
- Rejestracja: 24 maja 2012, o 23:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 5 razy
- Pomógł: 30 razy
Kombinacja, skad sie wziely takie liczby w ulamku?
\(\displaystyle{ 6!}\) się skraca-- 31 maja 2012, o 23:10 --\(\displaystyle{ \frac{10!}{4!6!} = \frac{ 7 \cdot 8 \cdot 9 \cdot 10}{ 1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 4 } = \frac{ 7 \cdot 8 \cdot 9 \cdot 10}{ 3 \cdot 8} = 7 \cdot 3 \cdot 10 = 210}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 1824
- Rejestracja: 11 sty 2007, o 20:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Katowice, Warszawa
- Podziękował: 73 razy
- Pomógł: 228 razy
Kombinacja, skad sie wziely takie liczby w ulamku?
Powiadasz, że chcesz całkowicie od podstaw. No to tak:
Sprawdźmy, na ile sposobów możemy przyporządkować te zaproszenia dla danej tych \(\displaystyle{ 4}\) osób. Pierwsze zaproszenie bierze dowolna osoba, co czyni na \(\displaystyle{ 10}\) sposobów (bo \(\displaystyle{ 10}\) zaproszeń). Kolejna osoba bierze jedno z \(\displaystyle{ 9}\) zaproszeń (czyli na \(\displaystyle{ 9}\) sposobów), trzecia jedno z \(\displaystyle{ 8}\) zaproszeń i w końcu czwarta jedno z pozostałych \(\displaystyle{ 7}\) zaproszeń.
Mamy zatem, że można takich przyporządkowań zrobić \(\displaystyle{ 10 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7}\). Treść zadania sugeruje jednak, że nie jest istotna kolejność zaproszeń, więc musimy jeszcze podzielić otrzymaną liczbe przez \(\displaystyle{ 4!}\), bo tyle jest permutacji zbioru \(\displaystyle{ 4}\) elementowego (\(\displaystyle{ 4}\) listy). Czyli:
\(\displaystyle{ \boxed{\frac{10 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7}{4!} = 210}}\)
Sprawdźmy, na ile sposobów możemy przyporządkować te zaproszenia dla danej tych \(\displaystyle{ 4}\) osób. Pierwsze zaproszenie bierze dowolna osoba, co czyni na \(\displaystyle{ 10}\) sposobów (bo \(\displaystyle{ 10}\) zaproszeń). Kolejna osoba bierze jedno z \(\displaystyle{ 9}\) zaproszeń (czyli na \(\displaystyle{ 9}\) sposobów), trzecia jedno z \(\displaystyle{ 8}\) zaproszeń i w końcu czwarta jedno z pozostałych \(\displaystyle{ 7}\) zaproszeń.
Mamy zatem, że można takich przyporządkowań zrobić \(\displaystyle{ 10 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7}\). Treść zadania sugeruje jednak, że nie jest istotna kolejność zaproszeń, więc musimy jeszcze podzielić otrzymaną liczbe przez \(\displaystyle{ 4!}\), bo tyle jest permutacji zbioru \(\displaystyle{ 4}\) elementowego (\(\displaystyle{ 4}\) listy). Czyli:
\(\displaystyle{ \boxed{\frac{10 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7}{4!} = 210}}\)