skąd wiemy co jest rozróżnialne na maturze a co nie?

Permutacje. Kombinacje. Wariacje. Rozmieszczanie kul w urnach. Silnie i symbole Newtona. Przeliczanie zbiorów. Funkcje tworzące. Teoria grafów.
Awatar użytkownika
izaizaiza
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 26 wrz 2010, o 17:03
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 44 razy
Pomógł: 9 razy

skąd wiemy co jest rozróżnialne na maturze a co nie?

Post autor: izaizaiza »

Robiąc zadania z kombinatoryki/prawdopodobieństwa mam problem z tym, że czasem nie umiem określić jakie rzeczy są rozróżnialne, a które nie są, a autor nie podaje tego w treści. Np. kostki - dlaczego one są rozróżnialne? Z czego to wynika? Mam to po prostu zapamiętać? Albo rękawiczki, jeśli są w jednakowym kolorze, to skąd wiem, że jest albo nie ma różnicy, czy wezmę prawą z pierwszej pary czy prawą z drugiej pary? Albo skarpetki, czy ta którą noszę na prawej nodze jest inna niż ta, którą noszę na lewej? Albo te zadania z usadzaniem ludzi przy okrągłym stole - tutaj też jest kilka pytań jakie usadzenia są różne. Są jakieś ogólne zasady stwierdzania tego? W maju maturka i pewnie coś się pojawi z prawdopodobieństwa, a nie chcę poświęcać połowy czasu na zastanawianie się czy jest różnica, czy jestem w I patrolu policji, czy w II, czy po prostu w patrolu.
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

skąd wiemy co jest rozróżnialne na maturze a co nie?

Post autor: mat_61 »

Dlaczego kostki (monety) są rozróżnialne poczytaj tutaj: https://www.matematyka.pl/224654.htm#p833433
szczególnie post 5 gru 2010, o 09:55.

Co do pozostałych pytań to odpowiedź nie jest taka prosta. Treść zadania jest często napisana tak, że daleko jej do jednoznaczności (mam nadzieję, że tak nie jest na maturze) i dużo zależy od interpretacji użytych sformułowań. Oczywiście jest także pewna stosowana praktyka i jak miało się styczność z wieloma zadaniami to często jest tak (choć nie zawsze musi):

- jeżeli w zadaniu mowa o osobach, to najczęściej zakładamy, że są one rozróżnialne.
- okrągły stół jest synonimem nierozróżnialnych miejsc
- buty są rozróżnialne w sensie lewy, prawy
- rękawiczki, skarpety (?) różnie bywa (w sensie lewa, prawa)
- elementy jednokolorowe tego samego rodzaju: nierozróżnialne (np. lewa zielona rękawiczka pasuje do każdej prawej zielonej rękawiczki)
- pudełka, cukierki, zabawki: najczęściej jest to podane w treści zadania.

Jeżeli chodzi o maturę, to z tego co pamiętam to np. sformułowanie typu: wśród siedmiu cyfr będą dwie trójki i trzy piątki, bez użycia słowa dokładnie lub co najmniej zostało w kluczu odpowiedzi potraktowane tak, że obydwie interpretacje (przy poprawnym rozwiązaniu) były uznawane za poprawne.
Awatar użytkownika
izaizaiza
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 26 wrz 2010, o 17:03
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 44 razy
Pomógł: 9 razy

skąd wiemy co jest rozróżnialne na maturze a co nie?

Post autor: izaizaiza »

O, super, dzięki za wyczerpującą odpowiedź, szczególnie ten post o monetach Dobra, nie ma co panikować, jak wystarczy mi czasu na maturce, to rozważę 2 przypadki najwyżej, albo na początku napiszę jak będę interpretować zadanie. /najbardziej mnie denerwują zadania o skarpetkach, od dziś zacznę zwracać na to uwagę przy ubieraniu się/
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

skąd wiemy co jest rozróżnialne na maturze a co nie?

Post autor: mat_61 »

Oczywiście sposób interpretacji może wynikać także z samej treści zadania, nawet jeżeli pewne informacje nie są podane wprost.
Przykładowo, jeżeli autor pisze w zadaniu, że mamy w różnych kolorach skarpety lewe i prawe, to znaczy, że je rozróżnia. Oznacza to, że w przypadku konieczności wybrania pary skarpet powinniśmy wybrać jedną lewą, jedną prawą i obydwie tego samego koloru.
Awatar użytkownika
izaizaiza
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 26 wrz 2010, o 17:03
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 44 razy
Pomógł: 9 razy

skąd wiemy co jest rozróżnialne na maturze a co nie?

Post autor: izaizaiza »

hmm, no w takim przypadku rzeczywiście. Jak będę miała problem z konkretnym zadaniem, to wrzucę na forum
ODPOWIEDZ