Mam takie pytanie:
Mamy jakiś wzór sumacyjny np.
\(\displaystyle{ \sum_{i=1}^{n}a _{i}}\)
dla \(\displaystyle{ n=2}\) będzie:
\(\displaystyle{ \sum_{i=1}^{2}= a_{1}+a _{2}}\)
a co jeśli n będzie mniejsze od 1 np. dla n = 0:
czy to będzie poprostu: \(\displaystyle{ \sum_{i=1}^{0} = a_{1}}\)
czy może \(\displaystyle{ \sum_{i=1}^{0}=a _{1}+a _{0}}\)
Proszę o pomoc
Pytanie o wzór sumacyjny
-
- Użytkownik
- Posty: 9833
- Rejestracja: 18 gru 2007, o 03:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 90 razy
- Pomógł: 2632 razy
Pytanie o wzór sumacyjny
Zależnie od przyjętej konwencji suma \(\displaystyle{ \sum_{i=2}^{0}a_i}\) może być równa:
- \(\displaystyle{ 0}\)
- \(\displaystyle{ a_2+a_1+a_0}\)
- \(\displaystyle{ -a_1}\)
Żadna z tych konwencji nie jest powszechnie przyjęta, więc jeśli chcemy dbać o jednoznaczność zapisu, najlepiej nie używać tego typu zapisów sum.
Q
- \(\displaystyle{ 0}\)
- \(\displaystyle{ a_2+a_1+a_0}\)
- \(\displaystyle{ -a_1}\)
Żadna z tych konwencji nie jest powszechnie przyjęta, więc jeśli chcemy dbać o jednoznaczność zapisu, najlepiej nie używać tego typu zapisów sum.
Q
-
- Użytkownik
- Posty: 114
- Rejestracja: 19 lut 2009, o 17:18
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 11 razy
- Pomógł: 15 razy
Pytanie o wzór sumacyjny
To może dam mój konkretny przykład:
Udowodnij, że dla każdej liczby naturalnej \(\displaystyle{ n \ge 0}\) zachodzi: (indukcyjnie)
\(\displaystyle{ \sum_{k=1}^{n}k 2^{k} = (n-1)2 ^{n+1} +2}\)
no i 1 etap sprawdzenie dla n = 0 jak będzie wyglądać?
Udowodnij, że dla każdej liczby naturalnej \(\displaystyle{ n \ge 0}\) zachodzi: (indukcyjnie)
\(\displaystyle{ \sum_{k=1}^{n}k 2^{k} = (n-1)2 ^{n+1} +2}\)
no i 1 etap sprawdzenie dla n = 0 jak będzie wyglądać?
-
- Użytkownik
- Posty: 9833
- Rejestracja: 18 gru 2007, o 03:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 90 razy
- Pomógł: 2632 razy
Pytanie o wzór sumacyjny
Mamy do wyboru:
- możemy przyjąć pierwszą z przytoczonych konwencji
- możemy zmodyfikować zadanie tak, żeby suma była od zera, a nie od jedynki
- możemy zmodyfikować zadanie tak, żeby pokazać równość dla \(\displaystyle{ n\ge 1}\)
Dwie pierwsze możliwości w tym przypadku są w zasadzie tożsame.
Q.
- możemy przyjąć pierwszą z przytoczonych konwencji
- możemy zmodyfikować zadanie tak, żeby suma była od zera, a nie od jedynki
- możemy zmodyfikować zadanie tak, żeby pokazać równość dla \(\displaystyle{ n\ge 1}\)
Dwie pierwsze możliwości w tym przypadku są w zasadzie tożsame.
Q.