Witam,
no cóż, lekka zmiana warunków zadania ponownie blokuje moją pracę :/,
tym razem mam wyznaczyć klasy abstrakcji dla relacji z parami liczb.
zadanie:
Wyznacz, że R jest relacją w R^2, wiedząc, że dla dowolnych \(\displaystyle{ (x,y) , (s,t) \in R^{2}}\)
\(\displaystyle{ (x,y)R(s,t) \Leftrightarrow x^{2}=s^{2}}\)
Wyznacz klasę abstrakcji i NARYSUJ ją dla \(\displaystyle{ ( -3 , \sqrt{8} )}\) - W OGOLE NIE CZAJE.
W każdym razie relacje udowodnić łatwo:
1) Zwrotność:
\(\displaystyle{ (x,y) \sim (x,y) => x^{2}=x^{2}}\)
L=P, ok.
2) Symetryczność:
\(\displaystyle{ (x,y) \sim (s,t) => (s,t) \sim (x,y)
x^{2}=s^{2} => s^{2} = x^{2}}\)
L=P, ok.
3) Przechodniość:
(nowa para p,q)
\(\displaystyle{ (x,y)\sim (s,t) \wedge (s,t)\sim (p,q) => (x,y)\sim (p,q)
x^{2}=s^{2}; s^{2}=p^{2} => x^{2}=p^{2}}\)
można wywnioskować z założeń relacji i wcześniejszego równiania bez przekształceń, ok.
Wydaje mi się, że sprawdzenie jest ok, nie rozumiem trochę sensu Par liczb, ale skoro są w zadaniu to ok.
W każdym razie :/ - Klasy abstrakcji.
Klasą abstrakcji wydaje mi się, są wszystkie pary liczb, których suma kwadratów jest sobie równa, w zbiorze liczb R jest nieskończona. Nie jestem pewien tylko jak to zapisać, przez co nie jestem w stanie zrobić ostatniej części:
Wyznacz klasę abstrakcji i NARYSUJ ją dla \(\displaystyle{ ( -3 , \sqrt{8} )}\) - kosmos.
Dzięki jeszcze raz za pomoc.
Relacje równości/ klasy abstrakcji (tym razem pary liczb).
-
- Użytkownik
- Posty: 3101
- Rejestracja: 21 lis 2007, o 10:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Zarów
- Pomógł: 635 razy
Relacje równości/ klasy abstrakcji (tym razem pary liczb).
\(\displaystyle{ [(-3, \sqrt{8})]_ \sim =\{(x,y) \in R^2:x^2=9\}=\{(-3,y):y \in R\} \cup \{(3,y):y \in R\}.}\)
Wykresem jest suma dwóch prostych o równaniach: x = -3, x = 3.
Wykresem jest suma dwóch prostych o równaniach: x = -3, x = 3.
-
- Użytkownik
- Posty: 327
- Rejestracja: 23 mar 2009, o 21:51
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Świdnica
- Podziękował: 10 razy
- Pomógł: 62 razy
Relacje równości/ klasy abstrakcji (tym razem pary liczb).
Dowód jest w porządku, ale jak sam piszesz problemy są z klasą abstrakcji. Na początek, trochę nie tak zrozumiałeś o co chodzi. Popatrz, mamy dwie pary (krotki) liczb takie, w których kwadraty pierwszych elementów są sobie równe. Do rzeczy, szukaną klasę abstrakcji możemy zdefiniować następująco:
\(\displaystyle{ [(-3, \sqrt8)]_R = \{(x,y) | x \in \{-3,3\} \wedge y \in R\}}\)
A rysunek to po prostu dwie proste równoległe do OY.
\(\displaystyle{ [(-3, \sqrt8)]_R = \{(x,y) | x \in \{-3,3\} \wedge y \in R\}}\)
A rysunek to po prostu dwie proste równoległe do OY.
-
- Użytkownik
- Posty: 22
- Rejestracja: 26 gru 2009, o 17:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 6 razy
- Pomógł: 3 razy
Relacje równości/ klasy abstrakcji (tym razem pary liczb).
Oh tak faktycznie, po prostu zaraz po tym rozwiązywałem drugie zadanie i wymieszałem relacje.Na początek, trochę nie tak zrozumiałeś o co chodzi. Popatrz, mamy dwie pary (krotki) liczb takie, w których kwadraty pierwszych elementów są sobie równe.
W każdym razie jednej rzeczy nie rozumiem dalej -
dlaczego zawężasz klasę abstrakcji do przedziału {-3, 3}, (sam przedział wiem skąd się wziął), ale relacja jest w zbiorze liczb rzeczywistych a nie w tym przedziale wynikających z przykładowych wartości do wykresu (przynajmniej tak mi się wydaje?)
Rysunek też skumałem, tylko dalej te klasy.
-
- Użytkownik
- Posty: 327
- Rejestracja: 23 mar 2009, o 21:51
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Świdnica
- Podziękował: 10 razy
- Pomógł: 62 razy
Relacje równości/ klasy abstrakcji (tym razem pary liczb).
Popatrz na to jak to JankoS rozpisał, pierwszy element krotki to -3 a jego kwadrat to 9. Szukamy teraz takich krotek, które mają liczbę x jako pierwszy element taki, że jego kwadrat to 9 czyli x to albo 3 albo -3, stąd moje ograniczenie na pierwszy element, drugi to już cały zbiór liczb rzeczywistych. Teraz w miarę jasno Ci to wytłumaczyłem?