27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Permutacje. Kombinacje. Wariacje. Rozmieszczanie kul w urnach. Silnie i symbole Newtona. Przeliczanie zbiorów. Funkcje tworzące. Teoria grafów.
Awatar użytkownika
Marmon
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 475
Rejestracja: 30 sty 2008, o 16:41
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: wołomin
Podziękował: 31 razy
Pomógł: 75 razy

27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Post autor: Marmon »

11 oraz 25 nie wiem czy to że kule są ponumerowane ma jakieś znaczenie czy są to po prostu czyste wariacje
1. Ile można utworzyć licz naturalnych 5-cyfrowych, w których nie występują 0 i 4 ?
\(\displaystyle{ 8^{5}}\)
2. Na ile sposobów można umieścić 6 osób w 5 wagonach?
\(\displaystyle{ 5^{6}}\)
3. Z cyfr 1,2,3,4,5,6 tworzymy liczby 6-cyfrowe. Ile takich liczb o różnych cyfrach można utworzyć?
\(\displaystyle{ 1*2*3*4*5*6}\)
4. W grupie 13 osób jest 7 chłopców. Wybieramy 4-osobową delegację. Na ile sposobów można ją wybrać, tak aby w jej składzie były co najwyżej 2 dziewczyny?
\(\displaystyle{ {7 \choose 4} + {7 \choose 3} {6 \choose 1} + {7 \choose 2} {6 \choose 2}}\)
5. Ile istnieje permutacji liczb 1,2,3,4,5,6,7,8 w których:
a) między 4 i 5 stoją 3 inne cyfry;
b) cyfry 3 i 4 nie sąsiadują ze sobą.
a)\(\displaystyle{ 4*2*6!}\)
b)\(\displaystyle{ 8!-7!*2}\)
6. Wybieramy 13 kart z 24. Na ile sposobó można je wybrać tak aby otrzymać 3 asy, 1 dame, 2 walety i 2 dziesiątki
\(\displaystyle{ {4 \choose 3} {4 \choose 1} {4 \choose 2} {4 \choose 2} {8 \choose 5}}\)
7. 6 uczniów zdaje egzamin. Na ile sposobów można wystawić im oceny jeśli nauczyciel ma do wyboru starą skalę ocen: ndst, dost, db, bdb?
\(\displaystyle{ 4^{6}}\)
8. W turnieju w którym każdy zawodnik gra z każdym rozegrano 45 spotkań. Ilu zawodników brało udział w zawodach?
\(\displaystyle{ {n \choose 2} =45}\)
9. Ile jest wszystkich wyników 6-krotnego rzutu sześcienną kostką do gry, w których:
a) występuje co najmniej jedna 2,
b) nie występuje 5 i 3.
a)\(\displaystyle{ 6^{6}-5^{6}}\)
b)\(\displaystyle{ 4^{6}}\)
10. Na okręgu zaznaczono 7 różnych punktow. Ile wielokątów można utworzyć z tych puntków?
\(\displaystyle{ 1+ {7 \choose 6} + {7 \choose 5} + {7 \choose 4} + {7 \choose 3}}\)
11. Na ile sposobów można umieścić 5 ponumerowanych kul:
a) w 3 pudełkach;
b) w 3 pudełkach tak aby jedno było puste.
a)\(\displaystyle{ 3^{5}}\)
b)\(\displaystyle{ {3 \choose 1}(2^{5}-2)}\)
12. W grupie 200 uczniów: 80 lubi fizyke, 70 chemię, 50 matematykę, 20 fizykę i chemię, 15-fizykę i matematykę, 12-chemię i matematykę zaś 6 wszystkie trzy przedmioty. Ilu uczniów z grupy:
a)lubi tylko jeden przedmiot
b) co najmniej dwa przedmioty
c)nie lubi żadnego przedmiotu
a) \(\displaystyle{ 29+44+51}\)
b)\(\displaystyle{ 9+6+6+14}\)
c)\(\displaystyle{ 200-(29+9+6+6+14+14+51)}\)
Robiłem to na 'kółkach' zbiorach, da sie jakos szybciej ?
13. Ile słow mających sens lub nie można utworzyć z liter wyrazu MATEMATYKA.
\(\displaystyle{ \frac{10!}{3!*2!*2!}}\)
14. W pewnej restauracji w karcie dań jest 6-zup, 8-dań drugich i 5-deserów. Ile różnych zestawów obiadowych można zamówić w tej restauracji?
\(\displaystyle{ 5*6*8}\)
15. Ile można utworzyć liczb naturalnych 6- cyfrowych, w których nie występują 0 i 5 ?
\(\displaystyle{ 8^{6}}\)
16. Na ile sposobów można umieścić 5 osób w 4 wagonach?
\(\displaystyle{ 4^{5}}\)
17. Z cyfr 1,2,3,4,5,6 tworzymy liczby 5-cyfrowe. Ile takich licz o różnych cyfrach można utworzyć?
\(\displaystyle{ 2*3*4*5*6}\)
18. W grupie 12 osób jest 5 chłopców. Wybieramy 4-osobową delegację. Na ile sposobów można ja wybrać, tak aby w jej składzie było co najwyżej 2 chłopców?
\(\displaystyle{ {7 \choose 4} + {7 \choose 3} {6 \choose 1} + {7 \choose 2} {6 \choose 2}}\)
19. Ile istnieje permutacji liczb 1,2,3,4,5,6,7,8, w których:
a) między 4 i 5 stoją 2 inne cyfry;
b) cyfry 4 i 6 nie sąsiadują ze sobą.
a)\(\displaystyle{ 5*2*6!}\)
b)\(\displaystyle{ 8!-7!*2}\)
20. Wybieramy 13 kart z 24. Na ile sposobów można je wybrać tak aby otrzymać 2 asy, 3 damy, 1 waleta i 2 dziewiątki?
\(\displaystyle{ {4 \choose 2} {4 \choose 3} {4 \choose 1} {4 \choose 2} {8 \choose 5}}\)
21. 5 uczniów zdaje egzamin. Na ile sposobów można wystawić im oceny, jeśli nauczyciel ma do wyboru starą skalę ocen: ndst, dost, db, bdb?
\(\displaystyle{ 4^{5}}\)
22. W turnieju w którym każdy zawodnik gra z każdym rozegrano 15 spotkań. Ilu zawodników brało udzial w zawodach?
\(\displaystyle{ {n \choose 2} =15}\)
23. Ile jest wszystkich wyników 5-krotnego rzutu sześcienną kostką do gry w których:
a) występuje co najmniej jedna 3,
b) nie występuje 2 i 3
a)\(\displaystyle{ 6^{5}-5^{5}}\)
b)\(\displaystyle{ 4^{5}}\)
24. Na okregu zaznaczono 6 różnych puntków. Ile wielokątów można utowrzyć z tych puntków?
\(\displaystyle{ 1+ {6 \choose 5} + {6 \choose 4} + {6 \choose 3}}\)
25. Na ile sposobów można umieścic 6 ponumerowanych kul:
a) w 3 pudełkach
b) w 3 pudełkach tak aby jedno było puste.
a)\(\displaystyle{ 3^{6}}\)
b)\(\displaystyle{ {3 \choose 1}(2^{6}-2)}\)
26. Ile słów mających sens lub nie można utworzyć z liter wyrazu RABATA.
\(\displaystyle{ \frac{6!}{3!}}\)
27. W pewnej restauracji w karcie dań jest 5 zup 7 dań drugich i 6 deserów. Ile różnych zestawów obiadowych można zamówić w tej restauracji?
\(\displaystyle{ 5*6*7}\)

To by było na tyle, pozdro, proszę o wytłumaczenie zadania 11.
Ostatnio zmieniony 3 lut 2009, o 14:48 przez Marmon, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Ateos
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1100
Rejestracja: 10 maja 2008, o 17:00
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Swarzędz
Podziękował: 27 razy
Pomógł: 214 razy

27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Post autor: Ateos »

1.Tak
2.T
3.T
4. nizej
5. a) T b)nizej
T
T
8.T
9. a) z przeciwienstwa(zadnej dwojki): \(\displaystyle{ 6 ^{6} -5^6}\)
b) T
10. T
11. nizej
12. "Robiłem to na 'kółkach' zbiorach" najlepszy i najlatwiejszy sposob, pewnie dobrze/ nie licze:P
13-16 T
17 T, ale bez jedynki, mamy 6*5*4*3*2 (5 miejsc nie 6)
18T
19 zrobione nizej
20T
21T
22T
23 nizej
24T
25 zrobione nizej
26T
27T
Ostatnio zmieniony 2 lut 2009, o 20:36 przez Ateos, łącznie zmieniany 9 razy.
sigma_algebra1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 384
Rejestracja: 3 maja 2007, o 22:44
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Wrocław
Pomógł: 92 razy

27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Post autor: sigma_algebra1 »

ad 11. nie do konca Ateos 5!, to ze kule sa ponumerowane ma znaczenie, gdyby nie były były ponumerowane byly by to kombinacje z powtorzeniami, a tak rzeczywiście sa to wariacje z powtórzeniami, bo i kule i pudełka sa rozróznialne:
a) \(\displaystyle{ 3^5}\)
b) pudelko puste wybieramy na 3 sposoby, reszte rozmieszczamy na \(\displaystyle{ 2^5}\) sposobow, ale musimy odjac te przypadki dla ktorych 2 pudelka beda puste, tzn. w drugim kroku kazde pudelko ma zawierac jakas kule:
\(\displaystyle{ 3 \cdot (2^5 - 2)}\)
Kamilekzmc
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 298
Rejestracja: 6 paź 2008, o 21:08
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Zamość
Podziękował: 5 razy
Pomógł: 73 razy

27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Post autor: Kamilekzmc »

w 5 b)
przez dopełnienie. ile jest wszystkich permutacji: \(\displaystyle{ 8!}\)
ile jest wszystkich permutacji gdzie 3 i 4 stoją koło siebie: \(\displaystyle{ 7!}\)
odp:8!-7!
a jak nie to proszę o rozpisanie rozwiązania
*Kasia
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2826
Rejestracja: 30 gru 2006, o 20:38
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Lublin/warszawa
Podziękował: 62 razy
Pomógł: 482 razy

27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Post autor: *Kasia »

Ad 4
\(\displaystyle{ 13-7=6\neq 5}\)

Ad 5b, 19b
\(\displaystyle{ 8!-7!\cdot 2=7!\cdot 6}\)
Aby obliczyć, ile jest ustawień, gdzie x i y stoją obok siebie, potraktuj te elementy jako jeden.

Ad 9a, 23
\(\displaystyle{ 6^6-5^6}\)

Ad 25
a) \(\displaystyle{ 3^6}\)
b) \(\displaystyle{ 3\cdot (2^6-2)}\)-- 2 lutego 2009, 20:17 --Kamilekzmc, zapomniałeś, że te dwa elementy możemy przestawiać między sobą.
Awatar użytkownika
Marmon
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 475
Rejestracja: 30 sty 2008, o 16:41
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: wołomin
Podziękował: 31 razy
Pomógł: 75 razy

27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Post autor: Marmon »

*Kasia pisze:Ad 4
\(\displaystyle{ 13-7=6\neq 5}\)
Hehe moja dysleksja :D

Ad 5b, 19b
\(\displaystyle{ 8!-7!\cdot 2=7!\cdot 6}\)
Aby obliczyć, ile jest ustawień, gdzie x i y stoją obok siebie, potraktuj te elementy jako jeden.
Niestety nie rozumiem tego, można ustawić wszystkie liczby na \(\displaystyle{ 8!}\) sposobów, następnie odejmuje ustawienia w których tamte liczby są obok siebie czyli 7 miejsc * 2 bo się mogą zamienić miejscami.
Wytłumaczysz mi to jakoś łopatologicznie ?
Ad 9a, 23
\(\displaystyle{ 6^6-5^6}\)
Racja dzięki
Ad 25
a) \(\displaystyle{ 3^6}\)
b) \(\displaystyle{ 3\cdot (2^6-2)}\)
Czyli tak jak myślałem, moje wątpliwości budziło słowko 'ponumerowane kule' tak jak by ich kolejność wkładania do pudełek też miała znaczenie.

Poprawiłem chyba wszystkie zadania wg odpowiedzi. Jak jakiś modek je chce wrzucić do zbioru to proszę bardzo
*Kasia
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2826
Rejestracja: 30 gru 2006, o 20:38
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Lublin/warszawa
Podziękował: 62 razy
Pomógł: 482 razy

27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Post autor: *Kasia »

Ponumerowane kule znaczy mniej więcej tyle co rozróżnialne.

Co do zadania 5b:
Chcesz otrzymać liczbę ustawień, kiedy dwie z ośmiu cyfr nie sąsiadują ze sobą.
Zatem od wszystkich ustawień (8!) odejmujesz te, gdzie te dwie cyfry stoją koło siebie.
Aby policzyć liczbę tych ustawień, możesz potraktować cyfry 3 i 4 jako coś nierozłącznego (jedną liczbę). Masz wtedy siedem elementów do ustawienia, czyli 7!. Ale cyfry 3 i 4 możesz ustawić między sobą na dwa sposoby, czyli łącznie \(\displaystyle{ 7!\cdot 2}\).
Ostatecznie wynik to: \(\displaystyle{ 8!-7!\cdot 2=7!\cdot 6}\)
Awatar użytkownika
Marmon
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 475
Rejestracja: 30 sty 2008, o 16:41
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: wołomin
Podziękował: 31 razy
Pomógł: 75 razy

27 szybkich zadań, sprawdzenie rozwiązań

Post autor: Marmon »

dziekuje Ci Kasiu
ODPOWIEDZ