Linie geodezyjne na elipsoidzie obrotowej

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
locajap
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 18 cze 2022, o 18:18
Płeć: Mężczyzna
wiek: 26

Linie geodezyjne na elipsoidzie obrotowej

Post autor: locajap »

Witam,
Na początku zaznaczę, że interesuję się fizyką teoretyczną i jestem samoukiem. Kilka lat temu zainteresował mnie problem wyznaczania odległości między dwoma dowolnymi punktami na ziemi, dla których mam dane wartości szerokości i długości geograficznej (przy założeniu, że ziemia jest elipsoidą obrotową, dla kuli problem jest bardzo prosty do rozwiązania). Na angielskiej wikipedii znalazłem opis tego problemu:

Kod: Zaznacz cały

en.wikipedia.org/wiki/Geodesics_on_an_ellipsoid#Geodesics_on_an_ellipsoid_of_revolution
W tamtym czasie nie za bardzo rozumiałem o co w tym chodzi. Jakiś czas później, w kontekście fizyki teoretycznej nauczyłem się analizy tensorowej i byłem już w stanie samemu uzyskać odpowiednie równania. Cały proces mojego toku myślenia zamieściłem tu:
linie-geodezyjne-na-elipsoidzie-obrotowej.pdf
(255.53 KiB) Pobrany 37 razy