rotacja do osi

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
Fibik
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 971
Rejestracja: 27 wrz 2005, o 22:56
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 11 razy
Pomógł: 75 razy

rotacja do osi

Post autor: Fibik »

Mam wektor normalny w 3D, czyli w stylu: \(\displaystyle{ n = (n_x,n_y,n_z)}\)

i chcę teraz wszystko, znaczy jakieś dowolne inne punkty/obiekty, obrócić do tego wektora,
znaczy w taki sposób, aby ten wektor normalny zrobił się pionowy, czyli po prostu taki:
\(\displaystyle{ n' = (0,0,1)}\)

no i chodzi mi o te pozostałe punkty:
\(\displaystyle{ r = (x,y,z) -> r' = A(n).r}\)

gdzie A(n) to ta szukana transformacja, prostująca n do pionu minimalnym kosztem,
czyli polegająca na orbocie wektora n o ten kąt, który należy... wyzerować.

A(n) = ?

-- 27 kwietnia 2019, 19:28 --

Brak pomysłów?

To jest problem rotacji dookoła zadanej osi,
tylko że w tym przypadku oś jest zadana niejawnie.

Mamy wektor normalny do którego mamy obrócić oś z:
\(\displaystyle{ n = (n_x,n_y,n_z)}\)

zatem oś obrotu v jest prostopadła do tego wektora, czyli:

\(\displaystyle{ v = (n_y, -n_x, 0)}\)

natomiast kąt, obrotu dookoła v, jest tu także zawarty w tym n, jako kąt nachylenie n do osi z, po prostu...
ODPOWIEDZ