Praktyczny wzór Picka, a matura.

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
Wojciech Szlosek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 10 paź 2018, o 16:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Tarnów
Podziękował: 10 razy

Praktyczny wzór Picka, a matura.

Post autor: Wojciech Szlosek »

Mam pytanie: jeśli na maturze z matematyki (PP/PR) zadane będzie obliczenie pola wielokąta, a znamy (lub dotarliśmy w trakcie rozwiązywania zadania) jego współrzędne w układzie współrzędnych, to narysowanie go i użycie wzoru Picka zostanie ocenione na maksymalną liczbę punktów? Dla niewtajemniczonych, oto ten wzorek:
\(\displaystyle{ P=W+ \frac{1}{2}B-1}\),
gdzie \(\displaystyle{ W}\) oznacza liczbę punktów kratowych leżących wewnątrz wielokąta, a \(\displaystyle{ B}\) oznacza liczbę punktów kratowych leżących na brzegu wielokąta.
Awatar użytkownika
kmarciniak1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 14 lis 2014, o 19:37
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 183 razy

Re: Praktyczny wzór Picka, a matura.

Post autor: kmarciniak1 »

Sądzę, że nie dojdzie do sytuacji w której ten wzór jakoś istotnie ułatwiałby rozwiązanie.
Tym bardziej, że w karcie wzorów jest wzór na pole trójkąta o znanych współrzędnych.
Awatar użytkownika
Chewbacca97
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 464
Rejestracja: 9 lis 2013, o 22:09
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 33 razy
Pomógł: 120 razy

Re: Praktyczny wzór Picka, a matura.

Post autor: Chewbacca97 »

Niemniej, jeżeli poprawnie użyjesz wzoru i tym samym, poprawnie rozwiążesz przy jego użyciu zadanie - to dostaniesz maksymalną liczbę punktów.
piasek101
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23496
Rejestracja: 8 kwie 2008, o 22:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: piaski
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 3264 razy

Re: Praktyczny wzór Picka, a matura.

Post autor: piasek101 »

Takie wielokąty otacza się prostokątem - i wzory nie są potrzebne.

Co do punktów kratowych to :
- można mieć wątpliwość czy punkt leży na brzegu czy nie,
- przy większych współrzędnych można ich nie zobaczyć lub pomylić się w liczeniu.
ODPOWIEDZ