Powierzchnia trójkąta
-
- Użytkownik
- Posty: 3394
- Rejestracja: 26 maja 2016, o 01:25
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 981 razy
- Pomógł: 3 razy
Powierzchnia trójkąta
Dana jest prosta \(\displaystyle{ L}\) przechodząca przez punkty \(\displaystyle{ A\left( 2,1,1\right),B\left( 3,1,-1\right)}\) oraz punkt \(\displaystyle{ O\left( 0,0,0\right)}\).
a)Obliczyć pole trójkąta \(\displaystyle{ OAB}\) w oparciu pierwiastek z wyznacznika macierzy Grama wektorów.
b) Wyznaczyć wektor kierunkowy \(\displaystyle{ v}\) oraz wektory normalne \(\displaystyle{ u,w}\) prostej \(\displaystyle{ L}\).
a)Obliczyć pole trójkąta \(\displaystyle{ OAB}\) w oparciu pierwiastek z wyznacznika macierzy Grama wektorów.
b) Wyznaczyć wektor kierunkowy \(\displaystyle{ v}\) oraz wektory normalne \(\displaystyle{ u,w}\) prostej \(\displaystyle{ L}\).
Ostatnio zmieniony 20 lip 2016, o 22:38 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Temat umieszczony w złym dziale.
Powód: Temat umieszczony w złym dziale.
- AloneAngel
- Użytkownik
- Posty: 630
- Rejestracja: 19 mar 2012, o 17:57
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 15 razy
- Pomógł: 176 razy
Powierzchnia trójkąta
a) Musisz utworzyć macierz Grama, do której stworzenia będziesz używał dwóch wektorów, na których rozpięty jest trójkąt. Następnie liczysz jej wyznacznik, bierzesz moduł tego wyznacznika, liczysz jego pierwiastek i dzielisz przez \(\displaystyle{ 2}\) - w ten sposób otrzymasz pole trójkąta.
b) Wektor kierunkowy to wektor wyznaczony przez wektor wyznaczony przez punkty \(\displaystyle{ A}\) i \(\displaystyle{ B}\). Wektory normalne to wektory prostopadłe do tego wektora. Zauważ, że leżą one na płaszczyźnie prostopadłej do tej prostej.
b) Wektor kierunkowy to wektor wyznaczony przez wektor wyznaczony przez punkty \(\displaystyle{ A}\) i \(\displaystyle{ B}\). Wektory normalne to wektory prostopadłe do tego wektora. Zauważ, że leżą one na płaszczyźnie prostopadłej do tej prostej.
-
- Użytkownik
- Posty: 3394
- Rejestracja: 26 maja 2016, o 01:25
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 981 razy
- Pomógł: 3 razy
Powierzchnia trójkąta
Z tego co czytam na wikipedii to ta macierz jest kwadratowa więc potrzebuje jeszcze chyba trzeciego wektora, żeby było 3x3, albo czym ją uzupełnić?
- AloneAngel
- Użytkownik
- Posty: 630
- Rejestracja: 19 mar 2012, o 17:57
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 15 razy
- Pomógł: 176 razy
Powierzchnia trójkąta
Trójkąt ten rozpięty jest na dwóch wektorach \(\displaystyle{ v_1 = [2,1,1], \ v_2 = [3,1,-1]}\).
Tworzymy zatem macierz 2 x 2 takiej postaci
To jest Twoja macierz Grama. Następnie to co opisałem wcześniej.
Tworzymy zatem macierz 2 x 2 takiej postaci
\(\displaystyle{ \left[
\begin{array}{cc}
\left\langle v_1, v_1\right\rangle & \left\langle v_1, v_2\right\rangle \\
\left\langle v_2, v_1\right\rangle & \left\langle v_2, v_2\right\rangle
\end{array}
\right]
\qquad}\),
gdzie \(\displaystyle{ \left\langle \right\rangle}\) - iloczyn skalarny.\begin{array}{cc}
\left\langle v_1, v_1\right\rangle & \left\langle v_1, v_2\right\rangle \\
\left\langle v_2, v_1\right\rangle & \left\langle v_2, v_2\right\rangle
\end{array}
\right]
\qquad}\),
To jest Twoja macierz Grama. Następnie to co opisałem wcześniej.
-
- Użytkownik
- Posty: 3394
- Rejestracja: 26 maja 2016, o 01:25
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 981 razy
- Pomógł: 3 razy
Powierzchnia trójkąta
Ok to rozumiem jak zrobić podpunkt a). A w b) wiem jak wyznaczyć wektor kierunkowy. A jak wyznaczyć wektory normalne? Będzie ich chyba nieskończenie wiele?
- AloneAngel
- Użytkownik
- Posty: 630
- Rejestracja: 19 mar 2012, o 17:57
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 15 razy
- Pomógł: 176 razy
Powierzchnia trójkąta
Wektorów prostopadłych do tej prostej będzie nieskończenie wiele. Mając jej wektor kierunkowy możesz jeden wektor do niej prostopadły znaleźć poprzez zadanie takiego wektora aby ich iloczyn skalarny dawał zero. Z kolei drugi znajdziesz jako iloczyn wektorowy wektora kierunkowego i tego co znalazłeś przed chwilą. Wtedy poszukiwane wektory są z przestrzeni rozpiętej na tych dwóch wektorach (czyli są równoległe do tej płaszczyzny).
-
- Użytkownik
- Posty: 3394
- Rejestracja: 26 maja 2016, o 01:25
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 981 razy
- Pomógł: 3 razy
Powierzchnia trójkąta
Ale to nie szukamy wzoru na ogólny wektor równoległy? Czy wybieramy po prostu dwa? A ten wektor, który ma dawać iloczynie skalarnym zero, to jak znaleźć? Tam było coś takiego, że dwie współrzędne się zamieniało, jedna z przeciwnym znakiem czy jakoś tak?
- AloneAngel
- Użytkownik
- Posty: 630
- Rejestracja: 19 mar 2012, o 17:57
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 15 razy
- Pomógł: 176 razy
Powierzchnia trójkąta
Jeżeli masz prostą, to wszystkie wektory prostopadłe do niej leża na płaszczyźnie prostopadłej do tej prostej, to jest jasne? A więc wyznaczając rozpięcie liniowe tej płaszczyzny wyznaczymy przestrzeń wszystkich wektorów prostopadłych do naszej prostej. U mnie zazwyczaj podawało się te dwa bazowe. Jeżeli masz np. wektor \(\displaystyle{ [A,B,C]}\) no to najłatwiej wziąć wektor \(\displaystyle{ [B, -A, 0]}\) - wtedy ich iloczyn skalarny daje \(\displaystyle{ 0}\).