Mam taką treść zadania i nie wiem jak je rozwiązać:
W celu dokładnego pomiaru powierzchni działki w kształcie prostokąta, zmierzono jej
długość i szerokość. Podaj z jaką dokładnością należy zmierzyć wymiary działki, aby błąd
względny obliczenia jej powierzchni nie przekraczał 1%. Wiadomo, że długość działki jest
dwukrotnie większa niż szerokość. Szerokość działki wynosi 100m. Wynik podaj w cm.
pomiar powierzchni działki o kształcie prostokata
-
- Użytkownik
- Posty: 4211
- Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków PL
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 758 razy
pomiar powierzchni działki o kształcie prostokata
- \(\displaystyle{ x = 100\mbox{ m} \\
y = 200\mbox{ m} \\
P = x \x \cdot y \\
\Delta P = \frac{\partial P}{\partial x}\cdot\Delta x + \frac{\partial P}{\partial y}\cdot\Delta y \\
\frac{\Delta P}{P} = 0,01\quad(1\%)}\)
- \(\displaystyle{ \Delta x = \Delta y \\}\) – bo niby dlaczego dokładności pomiarów szerokości i długości działki mają być różne.
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
pomiar powierzchni działki o kształcie prostokata
"W celu dokładnego pomiaru powierzchni działki w kształcie prostokąta, zmierzono jej
długość i szerokość."
Czy w celu niedokładnego pomiaru można zmierzyć tylko długość lub szerokość?
Mierząc długość i szerokość, ogólnie długości linii nie dokonujemy pomiaru powierzchni.
Do tego takie sformułowanie:"W celu dokładnego ...". Tu kaleczona polszczyzna się kłania.
Kto pisze takie teksty?
W.Kr.
długość i szerokość."
Czy w celu niedokładnego pomiaru można zmierzyć tylko długość lub szerokość?
Mierząc długość i szerokość, ogólnie długości linii nie dokonujemy pomiaru powierzchni.
Do tego takie sformułowanie:"W celu dokładnego ...". Tu kaleczona polszczyzna się kłania.
Kto pisze takie teksty?
W.Kr.
-
- Użytkownik
- Posty: 4211
- Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków PL
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 758 razy
pomiar powierzchni działki o kształcie prostokata
Kolega Kruszewski uzmysłowił mi, że czegoś nie zauważyłem. W temacie zadania powinno być:
- Wiadomo, że długość działki jest około dwukrotnie większa niż szerokość, a ta jest równa około 100 m.
- mdd
- Użytkownik
- Posty: 1897
- Rejestracja: 14 kwie 2013, o 10:58
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 512 razy
pomiar powierzchni działki o kształcie prostokata
Warto zauważyć, że jeśli Kolega Qudlaty12 nie wie co to jest pochodna cząstkowa (albo w ogóle nie zna pojęcia pochodnej), to przedstawiony problem można rozwiązać dokładnie tak jak to zrobiła Koleżanka Medea 2.SlotaWoj pisze:\(\displaystyle{ P = x \x \cdot y \\
\Delta P = \frac{\partial P}{\partial x}\cdot\Delta x + \frac{\partial P}{\partial y}\cdot\Delta y \\
\frac{\Delta P}{P} = 0,01\quad(1\%)}\)
\(\displaystyle{ \Delta x = \Delta y \\}\)
Jeśli oznaczyć \(\displaystyle{ \Delta x = \Delta y =\Delta l}\) to nasze \(\displaystyle{ P_{\text{rzecz}}}\) spełnia warunek:
\(\displaystyle{ P_{\text{min}} \le P_{\text{rzecz}} \le P_{\text{max}}}\)
gdzie:
\(\displaystyle{ P_{\text{min}}=\left( x- \Delta l \right) \left( y - \Delta l \right)=xy-\left( x+y\right) \Delta l + \left( \Delta l\right)^2}\)
\(\displaystyle{ P_{\text{max}}=\left( x+ \Delta l \right) \left( y + \Delta l \right)=xy+\left( x+y\right) \Delta l + \left( \Delta l\right)^2}\)
Przekształcając powyższe otrzymujemy:
\(\displaystyle{ P-P_{\text{min}}=\left( x+y\right) \Delta l - \left( \Delta l\right)^2}\)
\(\displaystyle{ P_{\text{max}}-P=\left( x+y\right) \Delta l + \left( \Delta l\right)^2}\)
W praktyce wyrażenie \(\displaystyle{ \left( \Delta l\right)^2}\) można zaniedbać, o ile tylko \(\displaystyle{ \Delta l\right}\) jest małe w porównaniu z \(\displaystyle{ x,y}\).
Chciałem tylko podkreślić, że zależność \(\displaystyle{ \Delta P = \frac{\partial P}{\partial x}\cdot\Delta x + \frac{\partial P}{\partial y}\cdot\Delta y}\) jest tylko pewnym przybliżeniem (także i w tym przypadku prostej funkcji \(\displaystyle{ P(x,y)=xy}\))... a całe zadanie można przerobić z uczniami, którzy jeszcze nie znają pojęcia pochodnej. Wydaje mi się, że im prościej, tym lepiej .