Wektor prostopadly do innego wektora na jednej plaszczyznie

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
Kmicic93
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 15 lis 2013, o 17:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Szczecin

Wektor prostopadly do innego wektora na jednej plaszczyznie

Post autor: Kmicic93 »

Witam :)
Otóż jestem studentem informatyki i potrzebuje pilnie rozwiązania pewnego problemu informatycznego i chciałbym przeprosić za bardzo długi opis problemu, ale inaczej nie potrafię. Żeby nie było, nie jestem leniwy, ani słaby, ale nie mogę sobie poradzić z wyprowadzeniem ważnego na tę chwile wektora, było by mi miło gdybym dostał niekoniecznie gotowe rozwiązanie, a wskazówkę pomoc :) Jest mi to potrzebne do zrobienia gry trójwymiarowej w ramach zaliczenia przedmiotu. Prowadzący tego nie wymaga, ale skoro można coś zrobić dodatkowego to czemu się nie pokusić :)

Na razie polega to na tym, że za pomocą myszki poruszamy kamerą, a za pomocą klawiszy WSAD chodzimy w kierunku, gdzie wskazuje kamera, w przeciwnym (do tyłu) w lewo (wektor prostopadły do wektora kierunku) i prawo (wektor przeciwny do wektora prostopadłego do wektora ruchu). Wektor kierunku dynamicznie się zmienia, a cały problem polega na znalezieniu wektora prostopadłego do wektora ruchu. Obydwa wektory mają długość 1 (są wersorami). Mało tego... leżą na jednej płaszczyźnie. Problem polega na tym, że nie mam wystarczających danych do znalezienia płaszczyzny. Wiem, że płaszczyzna przechodzi przez punkt P(0)=(0,0,0). Wiem, że jest równoległy do wektora ruchu. Brakuje mi trzeciego warunku, gdyż bez niego nasza płaszczyzna nie jest do końca ustalona (może się "obracać" wokół wektora), jednak mam nadzieje, że każdy zrozumiał i ktoś będzie umiał mi pomóc. Jako dodatek napisze że w programie istnieje takie coś jak wektor horyzontalny, którego zmiana właśnie obraca nasze patrzenie. Wynosi on (0,1,0)

W skrócie: