Wektory. Dowód.

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: yorgin »

Nie.

To jest \(\displaystyle{ b(c\cdot a)}\). Mnożenie wektora przez liczbę.
Awatar użytkownika
dawid.barracuda
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1766
Rejestracja: 11 paź 2009, o 19:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfice\Warszawa
Podziękował: 480 razy
Pomógł: 94 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: dawid.barracuda »

Tylko jak z \(\displaystyle{ b}\) mam zrobić liczbę skoro po lewej stronie mam \(\displaystyle{ b}\) rozpisane jako \(\displaystyle{ b=\left[ b_x,b_y,b_z\right]}\)?
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: yorgin »

\(\displaystyle{ b}\) to wektor przecież. Liczbą jest \(\displaystyle{ c\cdot a}\).
Awatar użytkownika
dawid.barracuda
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1766
Rejestracja: 11 paź 2009, o 19:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfice\Warszawa
Podziękował: 480 razy
Pomógł: 94 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: dawid.barracuda »

\(\displaystyle{ c \cdot a}\) to będzie (?): \(\displaystyle{ a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z}\)?
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: yorgin »

Tak.
Awatar użytkownika
dawid.barracuda
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1766
Rejestracja: 11 paź 2009, o 19:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfice\Warszawa
Podziękował: 480 razy
Pomógł: 94 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: dawid.barracuda »

I teraz razy wektor to będzie (?): \(\displaystyle{ a_xb_xc_x+...}\) itd?
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: yorgin »

Wektor razy skalar to wektor. Nie liczba. Ładnie rozpisałeś iloczyn wektorowy trzech wektorów, a znacznie łatwiejsza rzecz sprawia Ci kłopot.
Awatar użytkownika
dawid.barracuda
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1766
Rejestracja: 11 paź 2009, o 19:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfice\Warszawa
Podziękował: 480 razy
Pomógł: 94 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: dawid.barracuda »

Robiłem wg tego: \(\displaystyle{ f \vec{b} = f\left[ b_x,b_y,b_z\right]= \left[ fb_x,fb_y, fb_z\right]}\) Chyba że mam jakieś złe informacje odnośnie tego działania.
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: yorgin »

Masz poprawne informacje. Twoje \(\displaystyle{ f}\) to \(\displaystyle{ c\cdot a}\), więc chyba to mnożenie takie trudne nie jest?
Awatar użytkownika
dawid.barracuda
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1766
Rejestracja: 11 paź 2009, o 19:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfice\Warszawa
Podziękował: 480 razy
Pomógł: 94 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: dawid.barracuda »

Czyli wychodzi na to o ile dobrze rozumiem, że: \(\displaystyle{ b(c\cdot a) = [a_xb_xc_x, a_yb_yc_y, a_zb_zc_z]}\)
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: yorgin »

Źle.

Masz wszystko wypisane, a dalej robisz źle. Źle, źle, źle.

Będę Cię męczyć tak długo, aż napiszesz dobrze albo ktoś inny się nad Tobą zlituje.
Awatar użytkownika
dawid.barracuda
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1766
Rejestracja: 11 paź 2009, o 19:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfice\Warszawa
Podziękował: 480 razy
Pomógł: 94 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: dawid.barracuda »

Dobra, mam Ale się zamuliłem. Zapisałem to mniej więcej tak:
\(\displaystyle{ =b(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z)-c(a_xb_x+a_yb_y+a_zc_z)=\\ =\left[\begin{array}{c} b_x(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \vec{i} \\ b_y(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \vec{j} \\ b_z(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \vec{k} \end{array} \right]- \left[\begin{array}{c} c_x(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \vec{i} \\ c_y(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \vec{j} \\ c_z(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \vec{k} \end{array} \right]=\cdots}\)

Potem wymnożyłem, poskracałem i uporządkowałem i lewa strona równa się prawej
Dzięki za cierpliwość yorgin
I na przyszłość - NIGDY się nade mną nie lituj Jako, że matmę i fizykę lubię to wolę dłubać jedno zadanie przez tydzień, ale dojść w miarę wskazówek a nie gotowców.
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: yorgin »

dawid.barracuda pisze:Dobra, mam Ale się zamuliłem.
Zdarza się
dawid.barracuda pisze: Zapisałem to mniej więcej tak:
\(\displaystyle{ =b(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z)-c(a_xb_x+a_yb_y+a_zc_z)=\\ =\left[\begin{array}{c} b_x(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \vec{i} \\ b_y(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \vec{j} \\ b_z(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \vec{k} \end{array} \right]- \left[\begin{array}{c} c_x(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \vec{i} \\ c_y(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \vec{j} \\ c_z(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \vec{k} \end{array} \right]=\cdots}\)
No i ok. Jedyne co to ja bym już nie pisał w zapisie wektorów z klamerkami w ich składnikach wersorów osi.
dawid.barracuda pisze: Potem wymnożyłem, poskracałem i uporządkowałem i lewa strona równa się prawej
Dzięki za cierpliwość yorgin
dawid.barracuda pisze: I na przyszłość - NIGDY się nade mną nie lituj Jako, że matmę i fizykę lubię to wolę dłubać jedno zadanie przez tydzień, ale dojść w miarę wskazówek a nie gotowców.
Cieszy takie podejście. Niektórzy chcą gotowca w 15 minut i się burzą i przeklinają, gdy nic nie dostaną, inni cenią wskazówki i sami wolą dojść do rozwiązania. Ja się trzymam udzielania wskazówek.
Awatar użytkownika
dawid.barracuda
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1766
Rejestracja: 11 paź 2009, o 19:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfice\Warszawa
Podziękował: 480 razy
Pomógł: 94 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: dawid.barracuda »

Dokładnie, żadnych gotowców. Jak się samemu dojdzie w bólach i cierpieniach to do grobu można zapamiętać.
Dałem te wersory bo jak robiłem iloczyn wektorowy trzech wektorów, czyli lewą stronę równania to tam miałem te wersory. Nic by się nie stało jakbym w tym dużym zapisie je pominął a uwzględnił dopiero przy odejmowaniu?
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Wektory. Dowód.

Post autor: yorgin »

Poprawnie powinno być:

\(\displaystyle{ b(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z)-c(a_xb_x+a_yb_y+a_zc_z)=\\ =\left[\begin{array}{c} b_x(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \\ b_y(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \\ b_z(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z)\end{array} \right]- \left[\begin{array}{c} c_x(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \\ c_y(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \\ c_z(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \end{array} \right]}\)

I tego nikt się nie czepi. Możesz też napisać

\(\displaystyle{ \left[\begin{array}{c} b_x(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \\
b_y(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z) \\
b_z(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z)\end{array} \right]-
\left[\begin{array}{c} c_x(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \\
c_y(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \\
c_z(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z) \end{array} \right]=\\
\\
\vec{i}( b_x(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z)- c_x(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z))+\\
\\
\vec{j}(b_y(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z)-c_y(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z))+\\
\\
\vec{k}(b_z(a_xc_x+a_yc_y+a_zc_z)-c_z(a_xb_x+a_yb_y+a_zb_z))}\)

I również będzie ok. Albo jedno, albo drugie, ale nie oba zapisy jednocześnie.
ODPOWIEDZ