Rzut wektora na płaszczyznę

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
Awatar użytkownika
lothar1410
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 4 wrz 2012, o 03:00
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łochów
Podziękował: 1 raz

Rzut wektora na płaszczyznę

Post autor: lothar1410 »

Doberek mam takie zadanko
Wyznaczyć rzut wektora \(\displaystyle{ \vec{v}=[1, 3, 4]}\) na płaszczyznę \(\displaystyle{ x + y + z = 0}\).

Wiem jak zrobić rzut punktu, ale jakoś nie umiem sobie wyobrazić jak wygląda rzut wektora i jak się go liczy.
Ostatnio zmieniony 7 wrz 2012, o 16:38 przez lukasz1804, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Warto wszystkie wyrażenia matematyczne umieszczać między tagami [latex], [/latex]. Temat umieszczony w złym dziale.
lukasz1804
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4438
Rejestracja: 17 kwie 2007, o 13:44
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 12 razy
Pomógł: 1313 razy

Rzut wektora na płaszczyznę

Post autor: lukasz1804 »

Spójrz tu: 306456.htm lub 271239.htm .
Awatar użytkownika
lothar1410
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 4 wrz 2012, o 03:00
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łochów
Podziękował: 1 raz

Rzut wektora na płaszczyznę

Post autor: lothar1410 »

Właśnie widziałem jedno z tych zadań i nie bardzo rozumiem. https://www.matematyka.pl/271239.htm chodzi mi o to jak wyznaczyć te punkty.
lukasz1804
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4438
Rejestracja: 17 kwie 2007, o 13:44
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 12 razy
Pomógł: 1313 razy

Rzut wektora na płaszczyznę

Post autor: lukasz1804 »

Wybierasz dwa dowolne końce wektora i wyznaczasz współrzędne rzutów obu tych końców - to, jak wspomniałeś, już potrafisz.
Na koniec zapisujesz współrzędne wektora o końcach w otrzymanych rzutach.

Pamiętaj tylko o zachowaniu zgodnego zwrotu danego i wyznaczonego wektora.
Awatar użytkownika
lothar1410
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 4 wrz 2012, o 03:00
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łochów
Podziękował: 1 raz

Rzut wektora na płaszczyznę

Post autor: lothar1410 »

306456.htm wzorowałem się na tym temacie i zrobiłem tak:
  • dałem sobie, że pierwszy punkt mojego wektora będzie w początku układu - czyli \(\displaystyle{ \left[ 0,0,0\right]}\)
  • sprowadziłem do postaci parametrycznej \(\displaystyle{ x , y , z}\)
    \(\displaystyle{ \begin{cases} x=t+1 \\ y=t+3 \\ z=t+4 \end{cases}}\)
  • podstawiłem wartości pod równanie \(\displaystyle{ x+y+z=0}\) - czyli \(\displaystyle{ t+1+t+3+t+4=0}\)
  • wyznaczyłem parametr \(\displaystyle{ t=- \frac{8}{3}}\)
  • podstawiłem wartość \(\displaystyle{ t}\) pod równania i mi wyszło:
    \(\displaystyle{ \begin{cases} x=- \frac{5}{3} \\ y= \frac{1}{3} \\ z= \frac{4}{3} \end{cases}}\)
Mam jeszcze zrobić wektor mojego rzutu, tak?
\(\displaystyle{ \left[ - \frac{5}{3} , \frac{1}{3} , \frac{4}{3} \right]}\)
ODPOWIEDZ