Wykazać, że wektor jest normalny (prostopadły) do sfery.

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
Stud3nt91
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 9 mar 2012, o 21:41
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kwidzyń
Podziękował: 6 razy

Wykazać, że wektor jest normalny (prostopadły) do sfery.

Post autor: Stud3nt91 »

Wykazać, że wektor \(\displaystyle{ \vec{U}=x\vec{i}+y\vec{j}+z\vec{k}}\) jest normalny do powierzchni sfery o równaniu:
\(\displaystyle{ x^2+y^2+z^2=a^2}\)

Każdej powierzchni można przyporządkować pewien wektor. Iloczyn skalarny tego wektora powierzchniowego i wektora U powinny być równe 0.

Jaki wektor jest prostopadły do powierzchni? Tym wektorem jest gradient. Tyle, że gradient liczymy dla pola skalarnego. Jak zacząć.

Pozdrawiam,
szw1710

Wykazać, że wektor jest normalny (prostopadły) do sfery.

Post autor: szw1710 »

Jest to wektor wodzący punktu \(\displaystyle{ (x,y,z)}\) sfery. Jest więc po prostu równoległy do promienia, a promień jest prostopadły do sfery. Tyle geometrii. Pole skalarne to \(\displaystyle{ F(x,y,z)=x^2+y^2+z^2.}\) Promień \(\displaystyle{ a}\) jest dowolny.
Stud3nt91
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 9 mar 2012, o 21:41
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kwidzyń
Podziękował: 6 razy

Wykazać, że wektor jest normalny (prostopadły) do sfery.

Post autor: Stud3nt91 »

Gradient z definicji jest prostopadły, a wyraża się wzorem:
\(\displaystyle{ gradF=2x\vec{i}+2y\vec{j}+2z\vec{k}}\)

Zachodzi więc relacja:
\(\displaystyle{ grad F = 2 \vec{U}}\)

Ponieważ gradient jest prostopadły do powierzchni, stąd wynika że wektor U też musi być prostopadły, bo to tylko przeskalowanie, kierunek jest ten sam.
ODPOWIEDZ