iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
1991akinom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 111
Rejestracja: 15 lut 2010, o 19:07
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 5 razy
Pomógł: 5 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: 1991akinom »

mam wektor \(\displaystyle{ \vec{a}}\), który wynosi \(\displaystyle{ 3\vec{i}+5\vec{j}}\) oraz wektor \(\displaystyle{ \vec{b}}\), który wynosi \(\displaystyle{ 10\vec{i}+6\vec{j}}\), mam obliczyć iloczyn wektorowy i skalarny oraz kąt.
Wyszło mi, ze kąt wynosi \(\displaystyle{ 28^{\circ}}\), iloczyn wektorowy \(\displaystyle{ -32 k}\), a skalarny \(\displaystyle{ 60}\),

Czy może mi ktoś napisać, czy dobrze wyliczyłam?
Ostatnio zmieniony 11 paź 2011, o 19:35 przez ares41, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nieczytelny zapis - brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .
kamil13151
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5018
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 16:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 459 razy
Pomógł: 912 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: kamil13151 »

Coś mi nie pasuje, jak policzyłeś iloczyn skalarny skoro do tego potrzebny jest kąt?

Możesz podać całe zadanie.
1991akinom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 111
Rejestracja: 15 lut 2010, o 19:07
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 5 razy
Pomógł: 5 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: 1991akinom »

Takie jest zadanie wektor \(\displaystyle{ \vec{a }=3\vec{i} +5\vec{j} ,\ \vec{b} = 10\vec{i}+6\vec{j}}\) , mam obliczyć iloczyn skalarny i wektorowy oraz podać kąt,
Ostatnio zmieniony 11 paź 2011, o 19:32 przez ares41, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nieczytelny zapis - brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .
kamil13151
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5018
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 16:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 459 razy
Pomógł: 912 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: kamil13151 »

i nic nie ma, że te wektory są prostopadłe czy też jednostkowe?

Pokaż swoje obliczenia iloczynu skalarnego.
1991akinom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 111
Rejestracja: 15 lut 2010, o 19:07
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 5 razy
Pomógł: 5 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: 1991akinom »

i do j jest prostopadle, jesli to cos pomoze...
kamil13151
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5018
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 16:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 459 razy
Pomógł: 912 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: kamil13151 »

To jest bardzo ważna informacja! Jeszcze mi czegoś brakuje, także podaj całe zadanie co do słowa. Tak nawiasem to iloczyn skalarny wynosi 0.
Awatar użytkownika
ares41
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6499
Rejestracja: 19 sie 2010, o 08:07
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 142 razy
Pomógł: 922 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: ares41 »

kamil13151 pisze:Coś mi nie pasuje, jak policzyłeś iloczyn skalarny skoro do tego potrzebny jest kąt?
A po co kąt?
\(\displaystyle{ \vec{a}\circ \vec{b} = \sum_{i=1}^{n} a_ib_i}\)
gdzie \(\displaystyle{ v_i}\) oznacza \(\displaystyle{ i-\text{tą}}\) współrzędną wektora \(\displaystyle{ \vec{v}}\).
kamil13151 pisze: nic nie ma, że te wektory są prostopadłe czy też jednostkowe?
Wektory \(\displaystyle{ \vec{i}\text{ i }\vec{j}}\) to wersory - standardowe oznaczenie.
kamil13151 pisze:Jeszcze mi czegoś brakuje, także podaj całe zadanie co do słowa.
Po co? Zadanie ma jednoznaczne rozwiązanie.
kamil13151 pisze:Tak nawiasem to iloczyn skalarny wynosi 0.
Nie, iloczyn skalarny wynosi \(\displaystyle{ 60}\).
kamil13151
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5018
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 16:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 459 razy
Pomógł: 912 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: kamil13151 »

No cóż, nie znam tego wzoru, chyba lekcja o wektorach była niepełna . Skoro wektory są prostopadłe to iloczyn skalarny powinien wynosić 0? On nie napisał też które te wektory są prostopadłe.
1991akinom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 111
Rejestracja: 15 lut 2010, o 19:07
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 5 razy
Pomógł: 5 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: 1991akinom »

Czy dobrze wyliczylam? Bo sie pogubilam?
Awatar użytkownika
ares41
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6499
Rejestracja: 19 sie 2010, o 08:07
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 142 razy
Pomógł: 922 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: ares41 »

kamil13151 pisze:Skoro wektory są prostopadłe to iloczyn skalarny powinien wynosić 0?
Żeby stwierdzić prostopadłość liczymy iloczyn skalarny.
kamil13151 pisze:On nie napisał też które te wektory są prostopadłe.
1991akinom pisze:i do j jest prostopadle, jesli to cos pomoze...
Na pewno nie było napisane?
1991akinom pisze:Czy dobrze wyliczylam? Bo sie pogubilam?
Iloczyn skalarny jest Ok, kąt również (oczywiście w przybliżeniu ), wektorowy też wygląda Ok.


Ps. kamil13151 Nie On tylko Ona
kamil13151
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5018
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 16:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 459 razy
Pomógł: 912 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: kamil13151 »

Tak, Ona, przepraszam

Pomyliło mi się ...
joe74
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 727
Rejestracja: 20 wrz 2011, o 17:25
Płeć: Mężczyzna
Pomógł: 112 razy

iloczyn skalarny, wektorowy i kat

Post autor: joe74 »

\(\displaystyle{ \vec{a} = \left[ a _{x}, \ a _{y}, \ a _{z} \right] = \left[ 3, \ 5, \ 0 \right]}\)

\(\displaystyle{ \vec{b} = \left[ b _{x}, \ b _{y}, \ b _{z} \right] = \left[ 10, \ 6, \ 0 \right]}\)

Iloczyn skalarny:

\(\displaystyle{ \vec{a} \cdot \vec{b} = a _{x} \cdot b _{x} + a _{y} \cdot b _{y} + a _{z} \cdot b _{z} = 3 \cdot 10 + 5 \cdot 6 + 0 \cdot 0 = 60}\)

Kąt \(\displaystyle{ \alpha}\) między wektorami:

\(\displaystyle{ \begin{cases} \vec{a} \cdot \vec{b} = a _{x} \cdot b _{x} + a _{y} \cdot b _{y} + a _{z} \cdot b _{z} \\ \vec{a} \cdot \vec{b} = \sqrt{a _{x} ^{2} + a _{y} ^{2} + a _{z} ^{2}} \cdot \sqrt{b _{x} ^{2} + b _{y} ^{2} + b _{z} ^{2}} \cdot \cos \alpha \end{cases}}\)

\(\displaystyle{ \cos \alpha = \frac{a _{x} \cdot b _{x} + a _{y} \cdot b _{y} + a _{z} \cdot b _{z}}{\sqrt{a _{x} ^{2} + a _{y} ^{2} + a _{z} ^{2}} \cdot \sqrt{b _{x} ^{2} + b _{y} ^{2} + b _{z} ^{2}}} = \frac{60}{ \sqrt{34} \cdot \sqrt{136}} = \frac{60}{68}}\)

\(\displaystyle{ \alpha \approx 28,072 ^{\circ}}\)

\(\displaystyle{ \vec{a} \times \vec{b} = \left|\begin{array}{ccc} \vec{i} & \vec{j} & \vec{k} \\3&5&0\\10&6&0\end{array}\right| = 0 \cdot \vec{i} + 0 \cdot \vec{j} - 32 \cdot \vec{k}}\)

Tak to wygląda. Dużo wypowiedzi mylnych było powyżej.
Ostatnio zmieniony 11 paź 2011, o 20:45 przez ares41, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Symbol iloczynu wektorowego to \times
ODPOWIEDZ