Pytanie o składanie wektorów

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
energetyk
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 22 sie 2010, o 14:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pod pierwiastkiem

Pytanie o składanie wektorów

Post autor: energetyk »

Witam, pracuję nad pewnym programem, którego zadaniem jest budowa pewnej struktury z walców w przestrzeni 3D. Mam problem z umieszczeniem na końcu jednego walca drugiego gdy jest on zorientowany w przestrzeni pod innym kątem niż kąt prosty.

Mógłby mi ktoś powiedzieć jak mogę wyliczyć nową pozycję dla nowego walca, którego mam zamiar doczepić na koniec walca znajdującego się już w przestrzeni?

Dla starego walca zorientowanego pod kątem prostym sprawa jest prosta.

I po wszystkim wygląda tak (ok)

Kod: Zaznacz cały

http://wstaw.org/h/fa609064279/


Liczyłem że dla innej orientacji wystarczy zorientować nowy cylinder tak samo jak ten, do którego chcę go doczepić i dopiero później go przesunąć.Niestety postępując w taki sposób uzyskuje się "dziurę" między cylindrami, gdyż ciężko jest mi dopasować odpowiednie równanie.

Wygląda to tak (problem)



Ktoś podrzucił mi tak wzór: \(\displaystyle{ 2cos \alpha + Hsin \alpha, 2sin \alpha - Hcos \alpha}\)

Ale sam wzór nic mi nie daje bo stary walce będzie czasem rotowany w kilku osiach w przestrzeni 3D, a po tej operacji nie można go już ruszać. Manipulować można jedynie nowym walcem w scenie. Dlatego prosiłbym tylko o podanie jakiś publikacji, w których znajdę odpowiedzi. Gotowe wzory nic mi nie dają bo za chwilę będę potrzebował coś innego i nie potrzebnie będę musiał wam głowę zawracać.
ODPOWIEDZ