wektory współliniowe

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
damcios
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 341
Rejestracja: 3 lis 2008, o 19:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: poznań
Podziękował: 1 raz

wektory współliniowe

Post autor: damcios »

jak sprawdzić czy cztery wektory są współliniowe? bo dla trzech jest iloczyn mieszany =0 ale dla czterech nie wiem
miodzio1988

wektory współliniowe

Post autor: miodzio1988 »

Zerowanie się ich iloczynu wektorowego . Skoro wiesz jak policzyc iloczyn wektorowy dla trzech wektorów to i dla czterech bedziesz potrafil
damcios
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 341
Rejestracja: 3 lis 2008, o 19:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: poznań
Podziękował: 1 raz

wektory współliniowe

Post autor: damcios »

no nie wiem właśnie
miodzio1988

wektory współliniowe

Post autor: miodzio1988 »

Definicja iloczynu wektorowego się kłania. Na wiki jest
damcios
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 341
Rejestracja: 3 lis 2008, o 19:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: poznań
Podziękował: 1 raz

wektory współliniowe

Post autor: damcios »

iloczyn mieszany trzech wektorów jest taki \(\displaystyle{ (a*b) \cdot c}\) a chodzi mi o czterech to będzie tak \(\displaystyle{ (a*b) \cdot (c*d)}\)
*-wektorowo
\(\displaystyle{ \cdot}\) -skalarnie
Awatar użytkownika
rtuszyns
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2042
Rejestracja: 29 gru 2006, o 23:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Zamość
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 229 razy

wektory współliniowe

Post autor: rtuszyns »

Można szybciutko....

Mamy cztery wektory

\(\displaystyle{ \vec{a}, \vec{b}, \vec{c}, \vec{d}\in V}\).

Zatem jeżeli:

\(\displaystyle{ \vec{a}\times \vec{b}=0 \wedge \vec{b}\times \vec{c}=0 \wedge \vec{c}\times \vec{d}=0}\),

to korzystając z przechodniości mamy również, że

\(\displaystyle{ \vec{a}\times \vec{c}=0 \wedge \vec{b}\times \vec{d}=0 \wedge \vec{a}\times \vec{d}=0}\)

i wtedy wektory

\(\displaystyle{ \vec{a}, \vec{b}, \vec{c}, \vec{d}}\) są współliniowe.

Reasumując, należy zatem tylko sprawdzić

\(\displaystyle{ \vec{a}\times \vec{b}=0 \wedge \vec{b}\times \vec{c}=0 \wedge \vec{c}\times \vec{d}=0}\).
damcios
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 341
Rejestracja: 3 lis 2008, o 19:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: poznań
Podziękował: 1 raz

wektory współliniowe

Post autor: damcios »

a da się tak połączyć aby było skalarnie?
Awatar użytkownika
rtuszyns
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2042
Rejestracja: 29 gru 2006, o 23:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Zamość
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 229 razy

wektory współliniowe

Post autor: rtuszyns »

damcios pisze:a da się tak połączyć aby było skalarnie?
Ale po co?
Przecież masz sprawdzić (wykazać), że cztery wektory są współliniowe...
ODPOWIEDZ