Obrót płaszczyzny

Obiekty i przekształcenia geometryczne, opisane za pomocą układu (nie zawsze prostokątnego) współrzędnych.
KEK
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 7 gru 2010, o 19:20
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Szczecin

Obrót płaszczyzny

Post autor: KEK »

Witam.

Muszę zrobić grę na zaliczenie i mam problem z przekształceniami geometrycznymi. Nie są to wprawdzie przekształcenia na równaniach, ale nie wiedziałem do jakiego działu powinienem to wrzucić, a ten najbardziej pasował.

Gra ma być czymś w rodzaju labiryntu, w którym jest umieszona kulka. Myszką zmieniam poziom platformy i kulka się przemieszcza. Problem polega na tym że muszę to napisać w języku c++, czyli nie mam wbudowanych macierzy, wektorów i winnych elemntów które mogłyby mi to ułatwić więc polegam na trygonometrii. Stosuje układ prawoskrętny, taki że oś x rosnie w prawo, oś z w kierunku monitora i oś y pionowo do góry monitora. Plan jest taki:
Domyślnie plansza jest rozpostarta na osi XZ. Ma jakiś rozmiar i punkt centralny. Ruch myszki zmienia mi wektor xy od -15 do +15 dla każdej osi. Wczesniej robiłem to tak, że napierw obracałem plansze według osi x o część X wektora, a potem wg. osi o cześc Y wektora. Potem pobierałem punkt na planszy który chce wyliczyć w planszy już odwróconej. Os Y, czyli wysokość była sumą sin(x)+sin(y), a składowe OS X i Z cos(x) i cos(z).

Niestety taki model nie działa poprawnie, pownieważ nie mogę obracać najpierw wokół jednej osi, a potem wokół drugiej. Musiałbym na podstawie wektora obrotu planszy wyliczyć wektor na którym mam pochylić planszę i kąt o jaki go obrócić. A potem jeszcze przeliczyć współrzędne punktu i wektor normalny płaszczyzny zaczepionej w tym punkcie.

Proszę o pomoc. Nie mam pojęcia nawet jak zacząć. Wiem że to wszystko może być niejasne dlatego proszę zadawać pytania a ja wytłumacze dokładniej.
ODPOWIEDZ