Prosta, która jest rzutem prostokątnym prostej \(\displaystyle{ k:x=-y=2z}\) na płaszczyznę \(\displaystyle{ H: x-y+2z=0}\), ma równanie ...
proszę o wskazówki;]
prosta i plaszczyzna
-
- Użytkownik
- Posty: 5356
- Rejestracja: 10 kwie 2009, o 10:22
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Gliwice
- Pomógł: 1381 razy
prosta i plaszczyzna
Najpierw sprawdzasz czy prosta jest prostopadła lub równoległa do płaszczyzny (tzn czy czy wektor kierunkowy prostej i normalny płaszczyzny są odpowiednio równoległe/prostopadłe do siebie)
Ponieważ u Ciebie nie jest ani tak ani tak, to znaczy, że prosta z płaszczyzną się przecina pod kątem innym niż prosty.
Metody są dwie - za pomocą punktów lub za pomocą płaszczyzn
Za pomocą punktów - trzeba znaleźć dwa punkty na rzucie.
1) szukasz punktu wspólnego prostej i płaszczyzny - jest on swoim rzutem
2) bierzesz dowolny punkt prostej i rzutujesz na płaszczyznę z definicji (tworzysz prostą prostopadłą do płaszczyzny i zawierającą ten punkt, a następnie szukasz punktu wspólnego utworzonej prostej i płaszczyzny)
Mając dwa punty piszesz wektor, a potem równanie prostej
Za pomocą płaszczyzn - wystarczy stworzyć płaszczyznę prostopadłą do podanej płaszczyzny i zawierającą podaną prostą (wektor normalny takiej płaszczyzny jest równoległy do iloczynu wektorowego wektora kierunkowego prostej i normalnego płaszczyzny, a punkt bierzesz dowolny z prostej). Wówczas szukany rzut to część wspólna obu płaszczyzn.
Pozdrawiam.
Ponieważ u Ciebie nie jest ani tak ani tak, to znaczy, że prosta z płaszczyzną się przecina pod kątem innym niż prosty.
Metody są dwie - za pomocą punktów lub za pomocą płaszczyzn
Za pomocą punktów - trzeba znaleźć dwa punkty na rzucie.
1) szukasz punktu wspólnego prostej i płaszczyzny - jest on swoim rzutem
2) bierzesz dowolny punkt prostej i rzutujesz na płaszczyznę z definicji (tworzysz prostą prostopadłą do płaszczyzny i zawierającą ten punkt, a następnie szukasz punktu wspólnego utworzonej prostej i płaszczyzny)
Mając dwa punty piszesz wektor, a potem równanie prostej
Za pomocą płaszczyzn - wystarczy stworzyć płaszczyznę prostopadłą do podanej płaszczyzny i zawierającą podaną prostą (wektor normalny takiej płaszczyzny jest równoległy do iloczynu wektorowego wektora kierunkowego prostej i normalnego płaszczyzny, a punkt bierzesz dowolny z prostej). Wówczas szukany rzut to część wspólna obu płaszczyzn.
Pozdrawiam.
- okon
- Użytkownik
- Posty: 731
- Rejestracja: 12 paź 2008, o 22:45
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 170 razy
- Pomógł: 16 razy
prosta i plaszczyzna
będę próbował... jak coś wykminie to dam do spr. ;]
-- 26 stycznia 2010, 19:19 --
Prosta, która jest rzutem prostokątnym prostej na płaszczyznę.. jak to rozumieć?>-- 2 lutego 2010, 13:34 --punkt wspólny to (0,0,0) ??
-- 26 stycznia 2010, 19:19 --
Prosta, która jest rzutem prostokątnym prostej na płaszczyznę.. jak to rozumieć?>-- 2 lutego 2010, 13:34 --punkt wspólny to (0,0,0) ??