Poniżej opisuje problem przed którym stanąłem pisząc edytor 3d.
Żeby nie było, że tylko wymagam od innych, dla osoby, która skutecznie pomoże
nagroda: kartka pocztowa z Turcji
Jak na obrazku:
- czarny, to bazowy układ współrzędnych
- pomarańczowy to obrócony
- to jest 3d, ale obroty są tylko wokół 2 osi.
Dane:
- wektory jednostkowe z początku układu położone na x' i y' (wektory w 3d)
- kąty a i b, o które chce przesunąć układ wsp. x',y' wokół osi x i y.
Jak teraz wyprowadzić wzór obliczający x' i y'?
Kolejność rotacji wokół x i y dowolna (można ustalić).
obrócenie pomarańczowego układu wokół czarnego może być zupełnie dowolne,
nie tylko tak jak na obrazku. Osie x,y i x',y' są oczywiście prostopadłę do siebie.
w lepszej jakości
----
jako, że to może nie jasne:
* po prostu moge obracać o a' i b', a chciałbym o a i b
* np. obrócić o 30 stopni układ pomarańczowy względem osi y, obracając najpierw o kąt a' a potem o b' ( a względem któych osi te kąty się obracają widać)
(potrzebuje znać kąty)
transformacja obrotów w obróconych układach kartezjańskich
transformacja obrotów w obróconych układach kartezjańskich
Ostatnio zmieniony 19 sie 2009, o 15:48 przez Darck, łącznie zmieniany 1 raz.
- Zordon
- Użytkownik
- Posty: 4977
- Rejestracja: 12 lut 2008, o 21:42
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 75 razy
- Pomógł: 910 razy
transformacja obrotów w obróconych układach kartezjańskich
ogólnie to takie rzeczy implementuje się poprzez macierze przekształceń, cała sprawa sprowadza się potem do pomnożenia kilku macierzy.
Pisz na gg jeśli chcesz żeby wyjaśnić.
Pisz na gg jeśli chcesz żeby wyjaśnić.
transformacja obrotów w obróconych układach kartezjańskich
możesz rozwinąć temat? Mam macierz przekształcającą układ czarny, w pomarańczowy, tylko, że zawiera ona w sobie prócz obrotów: przesunięcia i skalowania, a w tym momencie chcę się ograniczyć do samych obrotów.